سعید محمودی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد:بدون پرده پوشی باید گفت امروز بسیاری از مسائل زیست‌ محیطی کشور از خشکسالی تا نابودی تالاب ها و و ضعیت اکوسیستم آب، ناگوار است.
وی بیان کرد: استان فارس از منظر اقلیمی و زیستگاهی تنوع زیستی فراوانی دارد، در کنار این تنوع بومی ومواهب الهی اتفاقات ناگواری نیز رقم خورده است و هم‌اکنون شرایط آب در وضعیت ناهنجاری است و در پی آن، ‌زیستگاه‌ها نیز با چالش مواجه هستند همچنین تغییرات و نوسانات اقلیمی که در جنوب کشور رخ داده، فارس را به بدترین شکل تحت تأثیر قرار داده است.
محمودی عنوان کرد:این موضوع نشان می‌دهد شرایط در حالت بدی است و باید چاره‌اندیشی کنیم؛البته رسیدگی به این موضوع فقط وظیفه سازمان‌های دولتی و نهادهای متولی نیست، بلکه محور این تحول خود مردم هستند، مردمی که چاه‌های غیرمجاز حفر می‌کنند و معیشتشان به این طرح‌ها وابسته است، باید کمک کنند تا از این وضعیت فاصله بگیریم.

** گرمای 2 درجه‌ ای هوای ایران فاجعه‌ای زیست‌ محیطی است
مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان فارس موضوع آب را در کشور وابسته به دو شاخص طبیعی و انسانی دانست و بیان کرد: بارش دریافتی درمقایسه ‌با میانگین،طی 10 سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است همچنین گرما درکشور ما چهار برابر میانگین جهانی است، به بیان دیگر در صد سال گذشته دمای هوای ایران 2 درجه بیشتر از نرم جهانی افزایش یافته است که فاجعه‌ای طبیعی محسوب می‌شود.
وی افزود: مدیریت غلط منابع آب نیز طی سال‌های گذشته به ‌عنوان شاخص انسانی به این مسئله دامن زده است؛ افزون ‌بر این با گذشت زمان به‌ صورت تصاعدی نیز از مدیریت سنتی که در گذشته در بسیاری از مواقع راهگشا بود، دور شده‌ایم.
محمودی ادامه داد: با این اوصاف منابع آب‌های زیرزمینی ما نیز بیش از هر کشور دیگری در جهان مصرف می‌شود و حتی عده‌ای به فکر استفاده از منابع آب‌های ژرف هم هستند که درصورت بهره‌برداری از آن‌ها، دیگر هیچ آبی برای روز مبادا باقی نخواهد ماند درحالی که می‌توان با مدیریت درست از همین منابع سطحی برای رفع نیاز‌ها بهره‌ مند شد.

** اقدام مناسبی برای جلوگیری از کشت برنج صورت نگرفته است
این مقام مسئول درباره کشت برنج با وجود مخالفت‌ها و ممنوعیت‌ها نیز ابراز داشت: براساس اسناد بالادستی کشت برنج تنها در استان‌های شمالی کشور مجاز است و شلتوک‌ کاری باید به ‌سرعت کاهش یابد، کشت این محصول غلط است و اراضی زیرکشت متعلق به هر کسی که باشد باید آن را متوقف کند اما بنابر اخبار رسیده به ‌نظر نمی‌رسد تاکنون اقدام مناسبی برای جلوگیری از کشت برنج در سال جاری رخ داده باشد.
وی ادامه داد: زمینه کشاورزی آن قدر در استان فارس فراهم نیست که بتواند زندگی مردم را تأمین کند، این موضوع را مطالعاتی که در دهه 50 و 60 میلادی صورت گرفت تأیید می‌کند. در آن زمان باید توسعه براساس صنعت در استان رخ می‌داد؛ اما این مسیر در راه کشاورزی طی شد و موجب شد امروز صنعتی زخمی و کشاورزی بیمار داشته باشیم.
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.