به گزارش خبرنگار ایرنا ، خدمات وارنیش فلوراید که از سالهای قبل در مدارس استان فارس آغاز شده و در سال جاری نیز در دو نوبت پاییز سال 1396 و بهار 1397 برای تمام دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان فارس، انجام شد ، رویکردی است تا به مرور همه دانش آموزان را تحت پایش قرار دهد و آنها را از دندان هایی سالم بهره مند سازد.
به گفته کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، دانش‌آموز دارای مجموعه دندانی سالم به دانش‌آموزی گفته می‌‌شود که هیچ نشانی از پوسیدگی، لثه متورم و یا دندان پر شده نداشته باشد.
این کارشناسان معتقدند: پوسیدگی دندان،‌ فقر تغذیه و شکستگی دندان از عمده مشکلات بهداشت دهان و دندان در دانش‌آموزان است و نداشتن دانش کافی در زمینه بهداشت دهان و دندان و عدم رعایت بموقع بهداشت و پیشگیری بیماری‌های دهان و دندان باعث از دست دادن دندان‌ها در سنین پایین شده و عواقب به مراتب دشوارتر و پرهزینه‌تری را در بردارد.
بسیاری از عادات غلط دهانی و غذایی نامناسب مانند مصرف مکرر مواد قندی از کودکی شکل می‌گیرد، بنابراین در سنی که کودکان در مقطع ابتدایی هستند بهتر می‌توان با آموزش مناسب، عادات بهداشتی را در فرد ایجاد کرد.
کارشناس مسئول واحد سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه و دبیر شورایعالی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: استان فارس حدود 350 هزار دانش‌آموز ابتدایی دارد و تمام این دانش‌آموزان امسال تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.
دکتر شاهرخ قیصری با بیان اینکه فلوراید یک ماده طبیعی است که اغلب در آب آشامیدنی وجود دارد، افزود: میزان کمی فلوراید هم در غذاهای دریایی مثل میگو و ماهی، چای و برخی از میوه­ها وجود دارد.
او در ادامه به تاثیر فلوراید در محکم شدن ساختمان دندان­ها و تولید کمتر اسید توسط میکروب­ها اشاره کرد و گفت: آب آشامیدنی برخی از مناطق به میزان خوبی فلوراید دارد و مردم این مناطق می­توانند از این مزیت بهره مند شوند، اما در بیشتر مناطق میزان فلوراید موجود در غذاها و آب آشامیدنی به قدری نیست که از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت کند.
کارشناس مسئول واحد سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه و دبیر شورایعالی دندانپزشکی دانشگاه در مصاحبه با ایرنا ادامه داد: اغلب کشورها راه‌هایی را برای تأمین فلوراید موردنیاز در نظر می‌گیرند که می توان به افزودن فلوراید به آب آشامیدنی اشاره کرد و در برخی از کشورهای توسعه­ یافته به منابع آب محلی، فلوراید اضافه می­کنند که این روش می­تواند مؤثرترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باشد.
وی گفت: خمیردندان­های حاوی فلوراید، دهانشویه‌های حاوی فلوراید نیز در این زمینه موثر است که فرد باید دهانشویه را به مدت یک دقیقه غرغره کند و سپس بیرون بریزد و تا 30دقیقه پس از غرغره کردن نیز نباید چیزی بخورد یا بنوشد.
قیصری توصیه کرد: استفاده از دهانشویه از سنین شش تا هفت سالگی به بعد آغاز شود و استفاده همزمان از خمیردندان و دهانشویه­های حاوی فلوراید اثر بیشتری دارد.
او در مورد وارنیش فلوراید گفت: در این روش، دندانپزشک یا بهداشتکار دهان و دندان، فلوراید را به صورت مایعی شبیه به لاک، به کمک برس­های یک­ بار مصرف بر روی دندان­ها می کشد، این روش بیش از 30 سال در جهان به عنوان روشی مؤثر و بی­خطر در پیشگیری از پوسیدگی دندان شناخته شده ­است.
دبیر شورایعالی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: بهتر است که برای اثر بخشی بیشتر، وارنیش فلوراید دوبار در سال انجام شود.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.