حجت الاسلام والمسلمین لطف ا... دژکام در این جلسه گفت: حفظ بافت تاریخی شیراز یکی از ضرورت هاست اما این که چه میزان از آن باید حفظ شود نیازمند بررسی کارشناسان است. باید دید ما به حفظ چه مقدار از این بافت نیاز داریم.
وی اظهار داشت: در این زمینه متخصصان اصرار بر حفظ بافت دارند و ما نیز این را قبول داریم اما باید تفکر شود که تا چه حد بافت را حفظ کرد. گاهی مواقع ممکن است اصل حرف درست باشد و باید این بافت حفظ شود اما کمیت کار، درست تبیین نشده است.
امام جمعه شیراز با مقایسه بافت تاریخی تخت فولاد اصفهان با بافت تاریخی شیراز گفت: در اصفهان هر جا که نیازی به حفظ بافت آن نبوده تغییر کاربری داده شده، زیبا سازی صورت گرفته و تبدیل به فضای سبز عمومی شده است حتی مصلای جدید اصفهان را در آن بافت ساختند این در حالی است که اصفهان هم یک شهر تاریخی به شمار می رود اما چگونه است که آنجا اقدامات این گونه توجیه می شود که بافت را زنده می کند اما در شیراز اوضاع به گونه ای می شود که انگار با یک شهر مرده در این بافت مواجه می شویم؟
حجت الاسلام والمسلمین دژکام افزود: البته هر 2 دیدگاه موجود در خصوص بافت این نکته را تایید می کند که یک سری از افتخارات شهر ما در این بافت است و حتی می تواند درآمد و زندگی نسل جدید را تامین کند. این را کسی انکار نمی کند اما بحث اصلی نحوه و چگونگی حفظ و احیای بافت است تا این نسل نیز بیشتر از بافت بهره مند شود.
امام جمعه شیراز درخصوص مقایسه تعداد زائرین شهر مشهد با شیراز گفت: امروز ما در 4 گوشه بافت تاریخی و فرهنگی شهر شاهد حضور 4 امامزاده جلیل القدر و حرم مطهر هستیم اما راه دسترسی زائرین به حرم بسیار محدود است و حتی من نیز برای رسیدن به حرم بسیاری مواقع در تقاطع شاهزاده قاسم پیاده شده و خود را به آن جا می رسانم. حال این را در نظر بگیرید که با توجه به حضور حداقل 150 هزار گردشگر خارجی در شیراز آن ها چگونه می توانند به حرم مطهر دسترسی داشته باشند در حالی که این حرم می تواند بزرگ ترین مرکز جذب گردشگر باشد.
وی افزود: حفظ بافت را قبول داریم اما چه کنیم این مشکلات حل شود؟ اگر مشکل این بافت برطرف گردد و به این بافت توجه کنیم، هم حضور گردشگران افزایش می یابد و هم افزایش درآمد مردم باعث افزایش رضایت همگانی می شود.
نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: این بافت به دلیل منافع حقیر برخی و نه حفاظت از ارزش ها و فرهنگ مدت هاست که قفل شده و اگر اهالی علم، ادب، فرهنگ و همه بخش ها دور هم جمع شوند و حرف آن ها علمی و منطقی باشد به طور قطع به یک نقطه مثبت در مورد بافت دست می یابند.
حجت الاسلام والمسلمین دژکام با تاکید بر ضرورت توجه به محوریت حرم مطهر در تمامی فعالیت های شهر از جمله حوزه گردشگری گفت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رونق شیراز آن گونه که در خور این شهر است باشیم اما نکته ای که باید در این زمینه مدنظر قرار دهیم محوریت سومین حرم اهل بیت (ع) در تمامی امور است.
وی افزود: هر گونه که عمل شود و گردشگری فعال گردد باز هم همه چیز حول محور حرم مطهر است چرا که ابتدا حرم مطهر وجود داشته و بعد شهر در اطراف حرم شکل گرفته است و امروز نیز حرم مطهر باید در محوریت همه فعالیت ها قرار گیرد.
امام جمعه شیراز با اشاره به وضعیت نابسامان دارالسلام به عنوان قدیمی ترین آرامستان شهر شیراز خواستار ساماندهی آن شد و گفت: امروز این قبرستان در حال تبدیل شدن به معضل است و شاهد بسیاری از مشکلات و تخریب بخش هایی از آن هستیم، محلی که بسیاری از بزرگان شهر در آن آرمیده اند.
وی افزود: باید برای حفظ حرمت اموات هم که شده قبرستان دارالسلام از وضعیت موجود خارج شود. گاه می شنویم در برخی نقاط آن زباله های ساختمانی و عادی ریخته و جمع می شود و آسیب های اجتماعی نیز در این منطقه وجود دارد، بنابراین باید ساماندهی مناسبی در آن انجام شود.
شهردار شیراز نیز در این نشست ضمن ارایه گزارشی از فعالیت ها و وضعیت فعلی شهرداری شیراز به برخی از چالش های فراروی شهرداری اشاره کرد و گفت: امروز 40 درصد جمعیت استان در شیراز حضور دارند و موفقیت شیراز موفقیت استان است.
حیدر اسکندرپور اظهار داشت: در حال حاضر 12 هزار نیرو در شهرداری شیراز حضور دارند که 8 هزار نفر آن ها نیروهای رسمی، شرکتی و پیمانی و مابقی نیروهای حجمی هستند و تعداد نیروهای ما فراتر از نیاز شهرداری است.
وی افزود: یکی از مشکلات ما تراکم نیرو در شهرداری است که به ما فشار می آورد به گونه ای که هر ماه تنها 36 میلیارد تومان از بودجه ما صرف پرداخت دستمزد کارکنان می شود.
اسکندرپور با اشاره به بودجه 3200 میلیارد تومانی امسال شهرداری شیراز گفت: باید به این نکته توجه کرد که این گونه نیست که بودجه ای که تصویب می شود وجود دارد و باید آن را هزینه کرد بلکه مهم تر از همه تحقق بودجه است. همان گونه که در سال گذشته نیز کل بودجه 3280 میلیارد تومانی شهرداری محقق نشد.
وی با اشاره به تکیه درآمد شهرداری بر ساخت و ساز و کاهش فعالیت در این حوزه به بحث درآمد پایدار پرداخت و گفت: درآمد پایدار آن دسته از درآمدهایی است که متکی به ساخت و ساز نباشد و در لوایح بودجه سالانه بیاید مانند لایحه ارزش افزوده که می تواند تاثیر به سزایی در درآمدهای پایدار شهری داشته باشد.
اسکندرپور گفت: یکی از چالش هایی که ما با آن رو به رو هستیم مربوط به نوسانات کشوری در حوزه اقتصادی است به ویژه در برخی از بخش های شهرداری مانند قطار شهری که برخی از تجهیزات آن باید از خارج کشور خریداری و وارد شود که در این زمینه بلافاصله با بالا رفتن نرخ ارز این نوسانات بر فعالیت و هزینه های ما تاثیر می گذارد.
وی از بحران آب و مهاجرت به عنوان یکی دیگر از چالش های فراروی شهر و شهرداری شیراز یاد کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات فراروی ما مهاجرت آب است که به دلیل بحران آب و مهاجرت روزافزون از شهرهای دیگر به شیراز با مشکلات بسیاری رو به رو هستیم که مهم ترین مشکل ما افزایش پدیده حاشیه نشینی در اطراف شهر است، به گونه ای که امروز تنها 300 هزار نفر حاشیه نشین در شهر شیراز حضور دارند و این تعداد به سرعت در حال افزایش است.
وی افزود: در این میان اولین آسیبی که شهر می بیند آسیب های اجتماعی است که در دل پدیده حاشیه نشینی به وجود می آید و به همین دلیل نیز شهرداری با ایجاد خانه محلات در رفع این مشکلات پیشقدم بوده و با ایجاد خانه محلات به دنبال رفع مشکلات حوزه آسیب های اجتماعی در حاشیه های شهر هستیم.
شهردار شیراز با اشاره به توجه ویژه شهرداری به حوزه های اجتماعی و فرهنگی، بافت تاریخی و فرهنگی و مشکلات آن را به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش روی شهر یاد کرد و گفت: در حال حاضر 2 نگاه متفاوت در مورد این بافت وجود دارد؛‌ نگاه هوشمندانه ای که بافت را به عنوان یک ثروت برای شهر می بیند، بافتی که می تواند تولید اشتغال کند. نگاه دیگر نگاهی است که به بافت به عنوان تعدادی خانه فرسوده می شود که باید تخریب شود.
اسکندرپور اظهار داشت: این درحالی است که بافت تاریخی و فرهنگی شهر می تواند ثروت زا بوده و تبدیل به یک فرصت ویژه برای شهر شود چرا که گردشگران بیشتر برای دیدن این بافت به شهر می آیند و حتی در بسیاری از کشورها شیراز را به عنوان یک شهر تاریخی،‌ ادبی و مذهبی می شناسند.
وی افزود: یکی از ظرفیت های مهم در حوزه اقتصاد شهری که امروز در دنیا از آن بهره می برند و در کل کشور ما و به ویژه شهر شیراز مغفول مانده بحث استفاده از رویدادهاست که اقتصاد شهرها را تحت تاثیر قرار می دهد همان گونه که به عنوان مثال در زمینه برگزاری جشنواره هایی مثل جشنواره کن شاهد هستیم برگزاری این رویداد تا چه حد بر اقتصاد این شهر تاثیر می گذارد.
شهردار شیراز گفت: در این زمینه هم شیراز می تواند تبدیل به شهری شود که «اقتصاد رویداد» و برگزاری رویدادهایی در سطح ملی و حتی بین المللی در کنار توجه به ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و مذهبی آن و البته با حفظ هنجارهای دینی و ارزش ها می تواند اقتصاد شهر را تحت تاثیر قرار دهد.
وی با اشاره به اهمیت احیای بافت گفت: در این میان بافت تاریخی و فرهنگی شهر نقش ارزنده ای در این زمینه دارد و برای احیای این بافت نیاز است که زندگی در این بافت جاری شود؛ باید تلاش کنیم در سال های آینده اقتصاد رویداد را در دستور کار قرار دهیم تا با این کار شاهد افزایش حضور گردشگران باشیم.
به گزارش خبرنگار ما،‌ دیدار مسئولین شهرداری شیراز یک حاشیه هم داشت و آن تذکر امام جمعه شیراز به خبرنگاران حاضر در جلسه در خصوص نوع انعکاس اخبار در رسانه های استان بود.
حجت الاسلام والمسلمین دژکام در این رابطه گفت: گرچه ما گاهی برای پیشبرد مجموعه شهر و استان از یکدیگر انتقاد می کنیم اما بنا نیست به فضای صمیمی که باید پیام رسان شیراز به دنیا باشد لطمه بخورد.
وی خطاب به خبرنگاران حاضر گفت: شیراز مرکز ادب، فرهنگ‌، هنر و دیانت است پس سعی کنید قلمتان شیرازی بچرخد.
امام جمعه شیراز گفت: در طول این مدت و در شب های قدر ما شاهد اوج حضور مردم در نقاط مختلف شهر بودیم. مردم شیراز مردمی با فرهنگ، نجیب و مبادی آداب هستند اما در چنین فضایی گاه قلمی حرکت می کند و ذهن را درگیر مسایلی می کند که نه به سود نظام است و نه حتی شهر و استان، بنابراین سعی کنید فضای رسانه را به سمت پیشبرد اهداف کشور، استان و شهر ببرید نه بر خلاف آن.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 939611
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.