با توجه به خشکسالی و تاثیر آن بر کشاورزی که از قبل محور اقتصادی استان بوده، میزان مشارکت های نقدی و غیرنقدی مردم به مددجویان بهزیستی فارس و خیریه های تحت پوشش آن 30 درصد کاهش یافته و همین مسئله مشکلات مربوطه را افزایش داده است که به نظر می رسد مشارکت مردم به عنوان خیر جمعی هرچند در مبالغ اندک می تواند کمبودهای معلولان و سایر افراد تحت پوشش بهزیستی را تا حدودی رفع کند.

مدیرکل بهزیستی فارس در این باره به خبرنگار ما می گوید: با توجه به اینکه بهزیستی فارس 120 هزار معلول و 30 هزار کودک بی سرپرست و زن سرپرست خانوار را تحت پوشش دارد، حمایت خیرین به نحو موثری می تواند در ارائه خدمات به آنها تاثیرگذار باشد.

دکتر سیدمرتضی موسوی می افزاید: این وضعیت به نحوی است که 150 مرکز نگهداری معلولین و فرزندان بی سرپرست استان نیز هرساله هزینه های سنگینی را بر دوش دولت گذاشته و اگرچه بخش عمده ای را خیرین پرداخت می کنند اما خواستار همکاری بیشتری هستیم.

وی یادآور می شود: رویکرد بهزیستی هم بهره مندی از خیر جمعی است و هم آحاد مردم هرچند با کمک های اندک می توانند در این باره ما را حمایت کنند تا مددجویان کمتری منتظر گرفتن تجهیزاتی از جمله ویلچر بمانند.

2 هزار مددجو در فارس منتظر دریافت لوازم توانبخشی

دکتر موسوی می گوید: طبق آمار موجود، 2 هزار مددجوی بهزیستی استان در انتظار دریافت لوازم توانبخشی هستند که به دلیل محدودیت منابع، امکان پاسخگویی به موقع به تمامی آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برخی از این افراد عصا می خواهند و بعضی هم سمعک و کامپیوتر مخصوص نابینایان، می افزاید: با کمبود حداقل یکهزار و 200 ویلچر برای معلولان تحت پوشش بهزیستی فارس مواجه هستیم.

دکتر موسوی یادآور می شود: بیش از 800 ویلچر برای مددجویان استان خریداری شده که توزیع آن همین هفته در شیراز و سایر شهرستان ها آغاز می شود. اگرچه مددجو می تواند هر 3 سال یک بار ویلچر جدید دریافت کند اما به دلیل کمبودها، مدت این انتظار به 5 سال افزایش یافته، ولی در صورت کمک های خیرین، امکان خرید ویلچرهای بیشتری که برای معلولان حکم پا را دارد، فراهم می شود.

وی می گوید: در همین باره مردم استان می توانند زکات فطریه خود را به موسسات خیریه، مراکز معلولان، مجتمع خدماتی و سایر مراکز بهزیستی برای رفع نیازهای این مددجویان پرداخت کنند.

دکتر موسوی می افزاید: با توجه به اینکه فارس از سال ها قبل قطب کشاورزی بوده، به دلیل خشکسالی های اخیر وضعیت اقتصادی ناشی از آن بر میزان مشارکت های مردمی تاثیر گذاشته به طوری که این میزان چه در زمینه مشارکت های نقدی و چه غیرنقدی به مددجویان بهزیستی 30 درصد در فارس کاهش یافته است.

مدیرعامل خانه خیرین فارس نیز در این باره به «خبرجنوب» می گوید: طی چندماهه اول امسال با کاهش مشارکت های نقدی مردم استان مواجه بوده ایم، اما همکاری افراد در زمینه های اجتماعی به نوعی به جبران آن انجامیده است.

عبدالعلی شمس می افزاید: در حال حاضر 300 موسسه خیریه در فارس فعال است که بیش از نیمی مربوط به شهرستان شیراز می باشد و توانسته خدمات موثری را به افراد نیازمند ارائه دهد.

وی یادآور می شود: از خیرین خواستاریم در حوزه کارآفرینی و مشاغل خانگی فعالیت بیشتری کنند تا زمینه رفع نیازها بیش از پیش فراهم شود و افراد بیشتری بتوانند هزینه های خود و خانواده را تامین نمایند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی استان می گوید: افزایش تولیدات بومی هم می تواند برای اشتغالزایی در بین مددجویان بهزیستی و سازمان های مشابه تاثیرگذار باشد و فارس نیز مانند استان هایی از جمله اصفهان و قم می تواند با تهیه، تولید و توزیع محصولات محلی و سوغاتی ها در تمامی فروشگاه ها، بازار آن را به نحوی در کشور ایجاد کند که برای افراد تحت پوشش خیریه ها اشتغالزایی شود.

شمس می افزاید: برداشتن سهم بیمه از روی دست کارفرماها برای مشاغل موقت و چندماهه نیز می تواند زمینه فعالیت دانش آموزان بالای 15 سال خانواده های نیازمند را در تابستان و اوقات فراغت نه تنها برای حرفه آموزی بلکه برای کسب درآمد در آینده نزدیک فراهم نماید.

مدیرعامل خانه خیرین فارس همچنین می گوید: شفاف سازی در زمینه کمک ها و اطمینان بخشی به جامعه در این باره نیز می تواند به افزایش مشارکت های مردمی بیانجامد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس هم یادآور می شود: با توجه به وضعیت اقتصادی و خشکسالی که در بیشتر شهرستان های فارس وجود داشته، امسال کمک های مردمی به مددجویان کاهش یافته است.

معصومه فروتن می افزاید: 3 مرکز شبه خانواده استان که هیات امنایی بوده و با کمک خیرین گردانده می شوند، از اول امسال به دلیل کاهش کمک ها درخواست یارانه داده اند. امیدواریم با رفع مشکلات، زمینه حمایت خیرین از مددجویان بهزیستی در حوزه های مختلف افزایش یابد.

وی می گوید: مددجویان شهرستان هایی که اقتصاد آنها بر محور کشاورزی و باغداری بوده با مشکلاتی روبه رو شده اند و با توجه به اینکه اولویت اول ما اشتغال زنان سرپرست خانوار است در این باره باید تمهیدات بیشتری درنظر گرفته شود.

معاون مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی فارس هم یادآور می شود: اگرچه در زمینه مشارکت های نقدی افزایشی نداشته ایم اما حمایت های غیرنقدی و خدماتی مربوط به مددجویان بهزیستی در فارس افزایش یافته است.

محمدرضا هوشیار می گوید: بیش از 100 دندانپزشک در استان به مددجویان بهزیستی فارس به طور داوطلبانه خدمات رایگان می دهند و کودکان مبتلا به تنبلی چشم که نیاز به جراحی دارند نیز در صورت نیازمندبودن توسط یک تیم چشم پزشکی برجسته در استان به صورت رایگان تحت عمل قرار می گیرند.

وی می افزاید: طرح حامی بهزیستی نیز در ابعاد مختلف تحصیلی، درمانی و یا ارائه مایحتاج زندگی از سوی خیرین به نیازمندان در استان فعال است؛ در طرح خیر جمعی هم حتی افراد به شکل داوطلبانه می توانند برحسب رشته تحصیلی و تخصص به کودکان تحت پوشش بهزیستی خدماتی ارائه دهند و در این باره هر فرد در استان فارس می تواند یک خیر باشد به طوری که صرفا پرداخت مبالغ نقدی مدنظر ما نیست.

هوشیار می گوید: اگر خانواده ها جوانان خود را درگیر طرح خیر جمعی کنند علاوه بر اثرات معنوی، به بازتاب های مثبت اجتماعی آن نیز دست می یابند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 937949
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.