پس از گذشت این زمان، همچنان سیره و اندیشه امام خمینی (ره) به‌منزله معمار انقلاب اسلامی، در پرتو هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، چراغ راه مسئولان و نخبگان جامعه است.
برخی مهم ‌ترین ویژگی امام راحل را در صداقت ایشان می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند که هدایت فرهنگی جامعه که به انقلاب ایران چهره‌ای فراسیاسی داده است، رهبری وی را در جریان انقلاب اسلامی از دیگر انقلاب‌های رخ‌داده در جهان متمایز می‌کند.
مدیر حوزه علمیه خواهران فارس درخصوص منش امام خمینی (ره) در گفت ‌و‌گوبا ایرنا عنوان کرد: امام خمینی (ره) به استقلال ایران اسلامی اعتقاد داشت و در راه آن از تجملات و تفریحات دنیا چشم‌پوشی می‌کرد.
آیت‌الله علی شیخ موحد دیگر شاخصه امام راحل را عدالت در برخورد با مردم دانست و گفت: امام خمینی (ره) به خوبان علاقه‌مند بود و به فقر و غنای انسان‌ها کاری نداشت بلکه باور داشت در میان فقرا خوبانی یافت می‌شوند که کمتر در میان اغنیا می‌توان دید.

** تعقل در دین و درک صحیح منش مردم
وی با بیان اینکه تعقل در دین و درک صحیح از منش مردم دوعنصر ممتاز شخصیت امام خمینی (ره) بود گفت: بعد از امام، بهترین روش در پیشبرد آرمان‌های انقلاب صداقت در گفتار و کردار، با علم عمل کردن در موضوعات، شعار را نردبان ترقی قرار ندادن و به دنبال سربلندی مردم رفتن است که باید سرلوحه مسئولان قرار گیرد.

** صداقت امام
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز مهم‌ترین شاخصه امام خمینی (ره) را صداقت ایشان دانست و گفت: این منش نشأت‌گرفته از تقوای الهی بود و هر کاری که انجام می‌داند برای رضای خدا و خدمت به مردم به خصوص قشر مستضعف جامعه صورت می‌گرفت از همین رو مردم با این دیدگاه همراهی کردند و هم در پیروزی انقلاب و هم در دفاع مقدس افتخار آفریدند.
سرهنگ حمیدرضا گرامی افزود: اخلاص درعمل و یاوری به معنای واقعی مردم، در مسیر گفتمان امام و رهبری حرکت کردن، خدمت رسانی صادقانه به مردم از شاخصه‌هایی است که مسئولان باید از سیره امام خمینی (ره) مدنظر قرار دهند.
وی با ترسیم فضای پس از ارتحال امام خمینی (ره) اضافه کرد: بعد از ارتحال امام (ره) کشور درگیر مسائل جبهه و جنگ شد و از همان ابتدا رهبر معظم انقلاب ، با گفتمان خود به ‌زیبایی مسیر وحدت انقلاب را تبیین کردند اما پس از دهه هفتاد اندکی شاهد دورشدن از گفتمان امام و رهبری بوده‌ایم و دچار مسائل روزمره شدیم.

**ایجاد امید در جوانان با تمسک به روش امام خمینی
گرامی ادامه داد: امروز بعد از گذشت سی سال از پایان جنگ و از رحلت امام خمینی (ره) باید بتوان با تمسک به روش و منش ایشان بسیاری از موضوعات عمیق‌ و مبنایی را در جامعه پیش برد که مهم‌تر از همه، ایجاد امید در نسل جوان و تقویت روحیه آنان است.

** نگره فهنگی امام خمینی
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه انقلاب اسلامی فارس نیز به ایرنا گفت: انقلاب اسلامی ایران بیش و پیش از اینکه یک انقلاب سیاسی یا اقتصادی باشد، انقلابی اجتماعی و فرهنگی بود و نقش امام خمینی (ره) به عنوان معمار این انقلاب و کسی که رهبری جریان انقلاب را بر عهده داشت بی بدیل بوده است.
هاشم کرونی بیان کرد: هم در طول سال‌های نهضت و سال‌های منتهی به پیروزی نهضت هم در طول سالهایی که نهضت به انقلاب تبدیل شد و به سوی شکل‌گیری یک نظام پیش رفت، نگره فرهنگی امام راحل بر جامعه و در برهه‌های مختلف زمانی کاملاً مشهود است.
وی با یادکرد از مراسم 15 خرداد و سخنرانی تاریخی امام خمینی (ره) در این روز، بیان داشت:امام خمینی در این روز جایگاه مسجد، حوزه علمیه و فضای درس و بحث و تحقیق را برای گفت‌ و‌گو با مردم برگزید و در طول این سال‌ها نیز همواره مسجد حلقه وصل یاران انقلاب به هم بوده است.
این شاعر و نویسنده عنوان کرد: پس از انقلاب نیز در دوره‌های مختلف شاهد به ‌وجود آمدن بزنگاه‌هایی بودیم که نگاه فرهنگی امام راحل در آن بزنگاه‌ها خود را نشان داده است و چه بسا اگر کس دیگری بود که فاقد این راه و بینش فرهنگی بود، انقلاب یا پیروز نمی شد یا اگر می‌شد مسیر دیگری را طی می‌کرد.
وی رابطه هنرمندان انقلابی با امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب را رابطه‌ای فراتر از هنرمند و حاکم خواند و بیان داشت: هنرمندان، چه پیش و چه پس از انقلاب، شعر و قلم خود را با‌توجه‌به ماهیت اسلامی و دینی انقلاب برای مبارزه به کار بردند و فعالیت های همسو با انقلاب را بر خود تکلیف می‌دانستند. آن‌ها کار هنری را به‌منزله ادای تکلیف می‌دانستند و دستور را دستور یک مرجع می‌خواندند که باید با تبعیت از آن دستور، کار هنری انجام شود.
کرونی افزود: وظیفه دینی هنرمند انقلابی ایجاب می‌کند که کار هنری انجام دهد و با نگاه تکلیف‌محور وارد حیطه انقلاب شود که در این چارچوب رابطه هنرمند با امام خمینی (ره) به مثابه رابطه مأموم و امام رابطه‌ای کاملاً معنادار می‌شد.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه انقلاب اسلامی فارس همچنین با اشاره به وظایف هنرمندان برای حفظ آرمان‌های امام خمینی (ره) بیان داشت: انقلاب اسلامی ما مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است و شاید عمده‌ترین وظیفه‌ای که برای هنرمند ما در این رهه وجود دارد این است که به شیوه‌ای منصفانه اما منتقدانه واردحوزه مسائل اجتماعی شودوتلفیقی از داشته‌ها، دستاورد‌ها، ضعف‌ها و کمبود‌ها را در قالب هنر به تصویر کشد.
کرونی گفت: به این ترتیب هنرمندان به عنوان چشم بینای جامعه مسائل را بازگو کنند و برای حفظ دستاورد‌های انقلابی که امام خمینی (ره) پایه گذار آن بود تلاش کنند.
امام خمینی (ره) در 30 شهریـور 1281 هجری شمسی در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی چشم به دنیا گشود و در شامگاه 13خردادماه 1368 خورشیدی در سن 87 سالگی در تهران چشم از جهان فروبست.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.