حجت الاسلام سید عباس موسوی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خاک و غبار زیاد از این اسناد که در زیرزمین اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس نگهداری می شدند، زدوده شد و این اسناد هم اینک در مرحله گندزدایی با هدف کاهش آسیب های وارده در طول گذر زمان هستند.
وی اظهار داشت: این اسناد بر صحت وقفی بودن املاک شهر میمند به نام حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) دلالت دارد که البته مدیریت این املاک وقفی زیر نظر آستان مقدس شاهچراغ (ع) صورت می گیرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس گفت: بنا بر تحقیقات صورت گرفته، افراد مسن و سالخورده در شهر میمند نیز اظهار کرده اند که در گذشته، فردی به عنوان متولی ماهانه از ساکنان منطقه مبلغی را به عنوان اجاره زمین اوقافی دریافت می کرده است.
شهرستان فیروزآباد در فاصله 93 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است و میمند یکی از بخش های این شهرستان را تشکیل می دهد.
بنا بر اعلام مسئولان بخش میمند فارس، حدود یکهزار و 100 هکتار باغ دراین بخش وجود دارد که 80 درصد آنها جزو رقبه های موقوفه هستند.
بخش قابل توجهی از گلاب و عرقیات گیاهی کشور از باغ های میمند تامین می شود.
هرساله بیش از 2 تن گلاب میمند برای شست وشوی خانه خدا و عتبات عالیات عراق ارسال می شود.
عمده ترین مشکل باغداران و کشاورزان بخش میمند این است که بانک ها به باغ ها و اراضی کشاورزی فاقد سند ، تسهیلات پرداخت نمی کنند.
بدین ترتیب و با اعلام مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس مبنی بر یافت شدن اسناد وقفی بودن املاک در این بخش، این موضوع نویدبخش آن است که مشکل فراروی صدور اسناد مالکیت در این منطقه از میان برداشته شده است.

** تا پایان سال 98 تمام موقوفات فارس سند دار می شوند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس در ادامه با اشاره به روند صدور اسناد مالکیت برای املاک موقوفه استان گفت: بنا بر تفاهم نامه ای که با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان منعقد شده است، کارگروه ویژه و مشترکی شکل گرفته تا روند امور را شتاب بخشد.
موسوی اظهار داشت: به واسطه پیگیری ها و اقدام های این کارگروه مشترک، پارسال افزون بر 2 هزار و 400 سند مالکیت برای موقوفات فارس صادر شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس بیان کرد: پیش بینی می شود حداکثر تا پایان سال 98، اسناد مالکیت تمام موقوفات استان صادر شود.
موسوی ضمن اشاره به اینکه حدود دو سوم املاک و زمین های شیراز وقفی است افزود: استان فارس در حوزه وقف در بیشتر ابعاد رتبه های اول و یا دوم کشور را دارد و این استان به لحاظ تعداد بقاع متبرکه در کشور نیز مقام نخست را به خود اختصاص داده و یک هشتم بقاع متبرکه کشور شامل یک هزارو 408 بقعه در فارس جای دارند.
موسوی اظهار کرد: 180 هزار رقبه موقوفه نیز در استان فارس وجود دارد که اداره این موقوفات با توجه به وسعت آنها کار بسیار دشواری است و این استان در کشور از استان های نادر است که 31 دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه در آن دایر است.
وی گفت: بسیاری املاک وقفی در استان فارس نیز وجود دارد که تاکنون باوجود داشتن وقف نامه های مستند هنوز شناسایی نشده اند که یکی از اولویت های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در دوره کنونی شناسایی این املاک است.
9873/ 2027
مصاحبه از محمدامین افشارپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.