رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نظارت برمراکزعرضه مواد غذایی و بهداشتی در ماه مبارک رمضان افزایش یافته است بیان داشت : این نظارت ها باهدف حفظ و تامین سلامت شهروندان و مراقبت از آموزه هایی است که در این ماه باید بیش از پیش رعایت شود.
دکتر حمیدرضا قاسم پور گفت: 3 واحد کافی شاپ عرضه‌ کننده قلیان در شیراز به علت عدم رعایت موازین سلامت تعطیل شده است و این تعطیلی به دنبال بازرسی های کارشناسان سلامت محیط از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در نوبت های صبح و شب صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه کافی شاپ های متخلف نسبت به اخطارهای کتبی صادرشده در زمینه عرضه قلیان بی ‌توجهی داشته اند، افزود: پس از تشکیل پرونده و ارجاع به مقام قضایی، با حضور کارشناسان واحد سلامت محیط این مرکز بهداشت و با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی، کافی شاپ های متخلف تعطیل شد.
قاسم پور بیان کرد: کارشناسان واحد سلامت محیط مرکز بهداشت شهدای انقلاب با هدف اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات طبق روال سال های گذشته با جدیت بیشتر اقدام به بازدید ازمراکزعرضه کننده قلیان می کنند و در صورت بی اعتنایی متصدیان به اخطارهای بازرسان بهداشت محیط، پرونده متخلف برای رسیدگی به دادسرا ارجاع می شود.

** تعطیلی 3 باب مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی غیر بهداشتی در شیراز
همچنین با نظارت کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز بر مراکز عرضه مواد غذایی در ماه رمضان،
3 باب مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی غیر بهداشتی در شیراز شناسایی و تعطیل شد.
مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهدای والفجر، با اشاره به گرمای هوا و قرار گرفتن در ماه رمضان و همچنین اهمیت حفظ سلامت روزه داران گفت: در همین زمینه کارشناسان بهداشت محیط این مرکز، کار بازرسی از مراکز عرضه مواد غذایی را با شدت بیشتری دنبال می کنند.
مسعود قنبریان افزود:درآخرین بازدیدهای کارشناسان این واحد، سه مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی به علت رعایت نکردن مسایل بهداشتی و تهدید سلامت عمومی تعطیل شد.
او اضافه کرد: تخلف بهداشتی این مراکز شامل نگهداری دام در محل، تجمع کود در معابر و رعایت نکردن موارد بهداشت محیط بود که با حکم قضایی نسبت به تعطیلی آنها اقدام شد.

**تعطیلی یک کارخانه تولید مواد غذایی و دارویی در سپیدان
مسئول واحد بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت و درمان سپیدان نیز گفت: یک کارخانه تولید مواد غذایی و دارویی در سپیدان به دلیل رعایت نکردن موازین بهداشت حرفه ای تعطیل شد.
رضا امیری گفت: این کارخانه به دلیل نداشتن تهویه مناسب، عدم تهیه وسایل حفاظتی، نامناسب بودن ساختمان، حمام و سرویس های بهداشتی که سلامتی کارگران و ساکنان مجاور را به خطر انداخته بود، با دستور مرجع قضایی تعطیل شد.
وی با بیان اینکه این شرکت به صورت شبانه و مخفیانه فعالیت می کرد افزود: با پیگیری های واحد بهداشت حرفه ای و انجام بازرسی های شبانه، حکم محکومیت کارفرما و تعطیلی شرکت صادر شد.
امیری گفت: نظارت بر سلامت کارگران، محیط کار و مصرف کنندگان از اولویت های واحد بهداشت حرفه ای است که این واحد با پیگیری و نظارت مستمر، با متخلفانی که سلامتی کارگران و مصرف کنندگان را به خطر بیندازند، به صورت قاطع برخورد می کند.

**جمع آوری 350 کیلوگرم مواد غذایی فاسد در شهرستان فسا
مجتبی کرمی منش مسئول واحد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا نیز گفت: برنامه تشدید بازرسی های بهداشت محیط از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در دو نوبت صبح و عصر در حال اجراست و طی این مدت مقدار 350 کیلوگرم مواد غذایی فاسد در این شهرستان جمع آوری شده است.
کرمی منش افزود: در برنامه تشدید بازرسی ها 25 نفر از بازرسان بهداشت محیط حضور دارند که به صورت تیم های بازرسی 2 و 3 نفره از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن حساس بخصوص قنادی ها و آشپزی ها بازرسی می کنند.
وی اظهار داشت: در این بازرسی ها از تجهیزات سیار سنجش دما، سنجش سلامت روغن و سنجش بار میکروبی سطوح استفاده می شود و در صورتی که ماده غذایی نظیر روغن تهیه زولبیا ناسالم باشد یا ماده غذایی در شرایط نامناسب نگهداری شود، کارشناسان بهداشت محیط مواد غذایی ناسالم را توقیف خواهند کرد.

** افزایش نظارت های بهداشتی در شهرستان جهرم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز گفت:سلامت مواد غذایی اولویت مهم معاونت بهداشتی این دانشگاه است.
دکتر مجید ارجمند در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: در ایام رمضان بازرسان بهداشت محیط بر رعایت بهداشت فردی، بهداشت محیط ، تجهیزات و سلامت موادغذایی، استفاده از مواد اولیه سالم و بهداشتی، عدم استفاده از رنگ و افزودنی غیرمجاز و استفاده از ظروف یکبار مصرف بهداشتی در اماکن اغذیه فروشی نظارت خواهند داشت.
وی افزود:مردم از استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای خرید مواد غذایی مانند هلیم و آش خودداری کنند.
وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان با تعدادی از متخلفان برخورد شده گفت:بازرسان بهداشت محیط در سطح شهرستان، ضمن ارائه آموزش های لازم به متصدیان و شاغلین، در صورت مشاهده تخلف با متخلفان بصورت جدی برخورد خواهند کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اعلام اینکه متاسفانه دستفروشی به یک معضل اجتماعی دراین شهرستان تبدیل شده است بیان کرد: به دلیل تاثیر مستقیم مواد غذایی بر سلامت افراد و خانواده ها، هر گونه دستفروشی مواد غذایی غیر مجاز و غیر بهداشتی است و از مسئولان شهرستان درخواست می شود تمهیدات لازم برای برخورد با این پدیده اندیشیده شود.
شهروندان می توانند هر گونه تخلفات بهداشتی را به شماره 190 اطلاع دهند تا رسیدگی شود.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.