به گزارش ایرنا، از جمله کارکردهای جامعه ایمن جهانی توجه ویژه به ایمنی مدرسه ، ایمنی کودک ، ایمنی ترافیک ، ایمنی ورزش ، ایمنی محیط کار، ایمنی بیمارستان، ایمنی سالمندان، ایمنی اماکن عمومی، مساجد و اماکن مذهبی، ایمنی منازل و اماکن مسکونی است.
دستیابی به شاخص های تدوین شده ملاک عضویت در شبکه جهانی جامعه ایمن است و بیش از 350 شهر یا مناطق شهری دنیا موفق به کسب لوح جامعه ایمن شده اند.
این شاخص‌ها شامل ایجاد ساختاری مشارکتی، مبتنی بر همکاری‌های بین بخشی است که در آن بخش‌های مختلف عهده‌دار ارتقای ایمنی جامعه برای هدایت برنامه‌های جامعه ایمن باشند.
تدوین و اجرای برنامه‌ای مستمر و درازمدت که همه گروه‌های سنی و جنسی و همه محیط‌ها و موقعیت‌های زندگی، کار، آموزش و تفریح شهروندان را تحت پوشش قرار دهد و تدوین و اجرای برنامه‌هایی که هدف آنها گروه و محیط‌های پرخطر هستند و برنامه‌ هایی که باعث ارتقای ایمنی گروه‌های آسیب پذیر می‌شوند از جمله شاخص های جامعه ایمن است.
همچنین تدوین و اجرای برنامه‌هایی برای مستندسازی فراوانی و علل آسیب‌ها ، ایجاد ابزارهای ارزشیابی مناسب برای ارزیابی برنامه‌ها، فرایندها و آثار تغییر و حضور مداوم در شبکه‌های ملی و بین‌المللی جوامع ایمن از دیگر شاخص های جامعه ایمن است.
ارسنجان به عنوان نخستین شهر ایمن استان فارس و نی ریز به عنوان دومین شهر و فراشبند، خرم بید، اقلید، آباده و شیراز به عنوان دیگر شهرها در فهرست شهرهای جامعه جهانی ایمن در استان فارس ثبت شده اند.
در بازدیدی که اعضای کارگروه جامعه سلامت شهرستان مرودشت، از دومین شهر ایمن استان فارس داشتند، راهکارهای ارتقای ایمنی شهری بررسی شد.
اعضای این کارگروه متشکل از معاون سیاسی فرمانداری مرودشت و تعدادی از مسئولان ادارات با هدف تبادل نظر و استفاده از تجارب تحقق جامعه ایمن، از شهرستان نی ریز دیدن کردند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت در این بازدید گفت: برای تحقق شاخص های ایمنی ملاک نظر کارگروه جامعه ایمن ، همه دستگاها و نهادها و اقشار مختلف مردم و گروه های مردم نهاد مسئولیت دارند.
دکترمسلم فلاحی با بیان اینکه تجارب وهمکاری بین بخشی باعث پیشرفت و ارتقای ایمنی می شود، افزود:باید بتوانیم با همکاری، تبادل نظر و استفاده از تجارب یکدیگر، نام شهرستان های دیگر استان را نیز در لیست جامعه ایمن جهانی ثبت کنیم.
وی با اشاره به روند آسیب زای برخی از حوادث از جمله تصادفات رانندگی دراستان فارس و رتبه نخست این استان در تلفات و سوانح جاده ای اضافه کرد: همسو و همصدا کردن اداره ها و تشکل های مردم نهاد در مورد کاهش آسیب ها می تواند کمک بزرگی در کاهش آسیب های جامعه باشد.
محمدرضا امیری فرماندار شهرستان نی ریز نیز بر لزوم تبادل نظر و تجربه برای ارتقای ایمنی عمومی تاکید کرد و گفت: در دین ما، حفظ جان انسان ها بسیار اهمیت دارد و حوادثی که در زندگی روزمره اتفاق می افتد، آثاری سخت بر جامعه و خانواده ها می گذارد که بسیاری از این حوادث با ترویج ایمنی در جامعه قابل پیشگیری است.
امیری با بیان اینکه آسیب دیدن انسان ها دردآور است و می تواند اثرات ماندگار بر جمعیت مولد جامعه بگذارد افزود: وقتی یک همنوع دچار مشکل می شود، از لحاظ عاطفی و مالی آسیب های جدی به جامعه وارد می کند که بررسی در مورد کاهش این حوادث بسیار ارزشمند است.
او درباره جایگاه نی ریز در فهرست شهرهای ایمن استان فارس گفت : بعد از ارسنجان به عنوان ایمن ترین شهر استان فارس، نی ریز در ردیف دومین شهر فارس در فهرست جامعه ایمن جهانی ثبت شد و زیر ساخت های توسعه این شهرستان نیز متناسب بااین جایگاه توسعه یافته است .
نی ریز در فاصله 200 کیلومتری جنوب شرق و مرودشت در فاصله 45 کیلومتری شمال شیراز قرار دارند.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.