شامگاه 29 اردیبهشت‌ 97 صابر سهرابی به عنوان مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و مراسم تودیع و معارفه با حضور اهالی فرهنگ و مسئولان استانی و کشوری در شیراز برگزار شد.
در این آیین مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اعلام کرد:برای خدمت به فرهنگ و هنر استان فارس تمام قد ایستاده‌ام و خاک درگه اهل هنر شدن، جز با عشق و دلدادگی نشاید و برای رسیدن به چنین عشقی بایستی جان در آستین داشت و با کمک و اندیشه‌های بزرگان هنر و فرهنگ استان گرد و غبار بی مهری را از رخ فرهنگ خواهیم زدود.
سهرابی معاون پیشین مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و نیز مشاور اسبق استاندار فارس و رئیس روابط عمومی و بین‌الملل استانداری فارس بوده است.
در این میان هنرمندان و نیز اهالی فرهنگ فارس طی سال‌های گذشته همواره با بیان مطالبات خود خواستار پیشرفت و نیز حل مسائل از طریق هم‌ افزایی بوده‌اند.
آنان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشتند: هنرمندان در حوزه‌های زیرساختی، نظارتی و حمایتی خواسته‌ هایی دارند که عنوان کردن آن‌ها می‌تواند به ‌مثابه نقشه راه، مدیریت جدید را با سرعت به جایگاه مطلوب برساند.
براساس ارزیابی از سخنان هنرمندان فارس به‌ نظر می‌رسد بخش فرهنگی و هنری استان بیش از همه نیازمند ساماندهی و یکدستی و از بین بردن فاصله‌ها و موازی‌ کاری‌هاست.
به ثمر رساندن پروژه‌های ناتمام و توزیع عادلانه امکانات زیرساختی، تلاش برای جذب بودجه تخصصی در عرصه‌های مختلف هنر و نیز یافتن راه ‌حل برای مشکلات مالی و بیمه‌ای هنرمندان می‌تواند تحولی اساسی در رونق‌بخشی به فعالیت‌های هنری فراهم آورد و در این میان مدیرکل جدید فارس وارث وظایفی دشوار و مهم است.

** تئاتر فارس و نبود بودجه اختصاصی و کمبود فضای تمرین
کارگردان تئاتر و پیشکسوت این هنر در فارس با بیان اینکه برای حمایت از تئاتر نیازمند بودجه اختصاصی هستیم‌ گفت: اگر بتوان بودجه‌ای برای تئاتر اختصاص داد که براساس تشکیلاتی نظارتی برای اجرای آثار، به هنرمندان داده شود و بدین‌ترتیب از آثار فاخر و با کیفیت در عرصه نمایش حمایت مالی صورت گیرد، همه گروه‌ها برای ارائه نمایشی باارزش‌های هنری مطلوب تلاش می‌کنند و اندک‌اندک آثاری درخور خلق می‌شود که می‌تواند مخاطب را جذب کند و به هنر تئاتر رونق بخشد.
احمد سپاسدار در مصاحبه با ایرنا همچنین بر ضرورت ایجاد هم‌افزایی همه دستگاه‌های متولی همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با آموزش و پرورش و رسانه ها در اعتلای هنر نمایش تأکید کرد.
وی بیان داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نمی‌تواند بتنهایی در مسیر فرهنگ گام بردارد و در این راه نیازمند جذب همیاری همه سازمان‌ها و نهاد‌هایی است که در این عرصه از ظرفیت‌های کافی برخوردار هستند و می‌توانند با تعامل به رشد هنر کمک کنند.
وی گفت: تئاتر فارس همچنان مشکلاتی برای اجرا در تالار حافظ و همچنین بلک ‌باکس‌ها یا جعبه ‌سیاه‌ها (Black box) دارد و سالن‌های نمایش استان نیازمند تجهیز و به‌ روز شدن امکانات هستند.
حمید وامق هنرمند تئاتر فارس نیز درباره نامناسب بودن فضای تئاتر گفت: باید اذعان داشت تئاتر شهر مکان خوبی برای تمرین است نه برای اجرا؛ زیرا این مکان ازنظر فرهنگی محیط مناسبی برای اجرای تئاتر نیست و همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی است و مخاطبان اندیشمند تئاتر ترجیح دهند تئاتر را در سالن‌هایی ببیند که از نظر فرهنگی با مفهوم هنر تطابق بیشتری داشته باشد و از منظری دیگر، مشکل دیگر تئاتر شهر نبود پارکینگ است که حضور مخاطبان را کمرنگ کرده و رغبت آن‌ها را برای تماشای تئاتر در این مکان کم می‌کند.
وی نامطلوب بودن آمار فروش تئاتر فارس را به دلایلی همچون ظرفیت کم سالن‌ها و مشکلات جذب مخاطب مرتبط می داند و معتقد است: وضعیت فروش تئاتر همچنان مطلوب نیست زیرا از سویی هزینه‌های تولید بسیار زیاد است و از دیگر سو ظرفیت اندک سالن‌ها کفاف مخارج آن را نمی‌دهد به همین دلیل حضور حامیان فرهنگی برای ساخت و احیای بخش اقتصادی تئاتر بسیار با اهمیت است.

** خموشی شوق
ابوالفضل فرهادی کارگردان تئاتر نیز گفت: مشکلات اقتصادی فعالان تئاتر باعث شده بسیاری از افراد با استعداد، شور و اشتیاق خود را برای تولید تئاتر از‌دست دهند و اینگونه شاهد رکود و بی‌انگیزگی در تئاتر شیراز شده‌ایم. تولیدات امروز تئاتر شیراز در کمترین زمان ممکن با حداقل امکانات در پلاتوهای کوچک و بی‌کیفیت نمایشی تولید می‌شود و به دلیل نبود تماشاخانه‌های مناسب و کم، در کمترین زمان، معمولاً در بازه 10 تا 15 شب، به اجرا در‌ ‌می‌آید و در نهایت موجب وضعیت نامطلوب درآمدی و عدم بازگشت سرمایه می‌شود.
وی در مصاحبه با ایرنا عنوان کرد: با توجه به تنگناهای مالی فراروی دولت، اندک بودجه حمایتی گروه‌های نمایشی نیز قطع شده است، هرچند ناتوانی گروه‌های نمایشی در تولید اثر باکیفیت و نیز جذب سرمایه و حمایت مالی از جانب سایر ارگان‌ها و حتی نهادهای متولی فرهنگ نیز عاملی بسیار مهم به‌شمار می‌رود.

** چشم ‌انداز درازمدت نجات‌ بخش هنر
این کارگردان تئاتر می‌افزاید: نبود آموزش صحیح در عرصه تئاتر فارس نیز از دیگر معضلاتی است که بر اقتصاد این هنر تأثیر می‌گذارد همچنین باید به سیاست‌های فرهنگی غلط و سلیقه‌ای مدیران و برنامه‌ریزان هنری نیز اشاره کرد که بدون داشتن چشم‌انداز درازمدت و هدف‌گذاری مشخص با عزل و نصب مدیران متولی فرهنگ و هنر دستخوش تغییرات بسیار شده‌اند.
او هنرمندان را فاقد پشتوانه اجتماعی و مالی می‌داند و عنوان می‌کند: مشکلات جامعه هنرمندان، همچون بیمه آن‌ها، تنها با وعده حل نمی‌شود و نیازمند سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر راه مبارزه با تهاجم فرهنگی است و از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و روحی‌ روانی جلوگیری می‌کند.
نداشتن سهمیه‌ ای درخور در بخش رقابتی جشنواره فجر طی سال‌های گذشته نشان از فاصله بسیار این هنر با شهر‌های مطرح در هنر نمایش دارد. معضلاتی همچون نبود پردیس‌های تئاتری و عدم همکاری و سرمایه‌گذاری بنیادین نهاد‌هایی همچون شهرداری با اداره ارشاد در هنر تئاتر، شیراز را از بسیاری امکان‌ها برای پیشرفت بازداشته‌ است.

** سکون در هنرهای تجسمی
در حوزه‌ هنر‌های تجسمی نیز آمار اندک فروش هنرمندان را با مشکلات مالی مواجه کرده است که نتیجه آن ترک شیراز است. شمس‌الدین غازی هنرمند شیراز در این باره به ایرنا گفت: جامعه هنرهای تجسمی شیراز دچار سکون هنری و فاقد جریان است، ‌مانند برکه‌ای که با انداختن یک سنگ، تنها چند موج کوچک گذرنده در آن ایجاد می‌شود.
غازی به کوچ هنرمندان هنر معاصر از شیراز به تهران اشاره کرد و در این باره گفت: هنرمندان برجسته هنر معاصر شیرازی در این شهر زندگی نمی‌کنند و به همین دلیل شیراز از جریان غالب هنر معاصر به دور افتاده است همچنین جشنواره‌های گوناگون تجسمی تنها به ‌مثابه نمونه‌های کوچکی از آنچه در تهران برگزار می‌شود به‌شمار می‌روند. ممکن است با برگزاری نمایشگاه‌ها مخاطبان با هنرمندان هنر معاصر بیشتر آشنا شوند ‌اما برای ایجاد جریان هنری همچنان به فعالیت‌های بیشتر هنری نیاز است.

** فعالیت گالری‌ها
او در این باره افزود: شیراز هنرمندانی چیره ‌دست دارد که در جهان شناخته ‌شده هستند و آثارشان مورد توجه است اما همین هنرمندان در شیراز فعالیتی نمی‌کنند که شاید بتوان نقطه ضعف این موضوع را به گالری‌ها معطوف دانست زیرا نظارت کافی برای تعیین سطح آثار ارائه شده در گالری‌ها وجود ندارد و برخی آثار با درجه هنری ضعیف در گالری‌ها به نمایش در می‌آید که فضای هنری را از جریان باکیفیت هنری دور می‌دارد.
غازی بر ضرورت نظارت بر فعالیت گالری‌ها تأکید کرد و گفت: برخی گالری‌ها با جریان هنری پرمخاطب مرکز ارتباطی ندارند که نتیجه‌اش به حاشیه رفتن هنرمندان توانمند است که آن‌ها را به دلیل دیده نشدن آثارشان به مهاجرت به تهران می کشاند و جریان هنری این شهر را راکد و البته پرحاشیه می‌کند و همچنین از ارزش یک گالری برای هنرمندان کم می کند و بدین‌ترتیب بسیاری از همین هنرمندان حاضر نیستند آثار خود را در جایی به نمایش درآورند که فاقد ارزش‌ سنجی است.

**نیاز به کیفیت ‌سنجی و استاندارد معتبر
محمدعلی مسجدی هنرمند عرصه موسیقی گفت:نبود سیستم کیفیت‌ سنجی و نبود استاندارد معتبر موجب نابسامانی اقتصادی در هنر شده است و
او ادامه داد: این موضوع باعث شده بار اصلی اقتصاد هنر روی دوش مخاطب بیفتد و مخاطب هم با نگاهی محدودتر به هنر نگاه می‌کند و کمّی گرایی جای کیفیت را گرفته و تنبلی به فضای هنری تزریق شده است از سوی دیگر چون هنرمند به مخاطب وابسته می‌شود نیازی به تلاش بیشتر برای ارائه اثر هنری باکیفیت‌ تر نمی‌بیند.
مسجدی یکی از مشکلات حوزه اقتصادی موسیقی را در شیراز توجه به کمیت به جای کیفیت می‌داند که حاصل نبود نظارت کافی بر فعالیت آموزشگاه‌هاست و عنوان می‌کند: فضای فعلی به صورت هدفمند به ‌سمت بی‌ کیفیت‌ شدن می‌رود.
او بیان کرد: آموزشگاه‌هایی هستند که با تبلیغ پرهنرجوترین آموزشگاه جنوب کشور، مردم را جذب می‌کنند و به جایی رسیده‌ایم که این شعار ما را جذب می‌کند و این موضوع نشان می‌دهد که کمیت، اثر هنری و مخاطب را ارزش‌گذاری می‌کند و ساماندهی آموزشگاه‌های هنری از مهم ‌ترین نیاز‌های استان به شمار می‌رود.

** تالار مرکزی شیراز، رؤیای هنرمندان فارس
معضل تالار مرکزی شیراز که همواره منبع امیدبخشی مسئولان طی دهه گذشته بوده است، به‌ آرزوی دیرین اهالی هنر فارس بدل شده است.
تالار مرکزی شیراز در زمینی به مساحت 18هزار متر مربع و زیربنای 20 مترمربع یکی از پروژه‌های دنباله‌دار شیراز است که تاکنون سه استاندار و دو مدیرکل و دو دولت قول ساخت و بهره‌برداری آن را به جامعه هنرمندان و مردم فارس داده‌اند.
این پروژه برای اولین بار در سال 1390 با وعده ساخت سالن همایش دو هزار نفری با زیر بنای 4هزار متر،‌گالری نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئاتر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی، فضای نگهداری ادوات موسیقی و در زمان وزارت سید محمد حسینی در محل سیلوی شیراز کلنگ‌ زنی شد و در مهرماه 1392 کلنگ این مجموعه برای دوم به زمین خورد و از آن زمان تاکنون وعده‌های بسیاری برای ساخت آن داده شده است و این در حالی است که کمبود تالارها و نیز کمبود امکانات آن‌ها و به ‌روز نبودن تجهیزات دست هنرمندان را برای اجرای برنامه‌های هنری بسته است.
حل معضل ساخت این تالار می‌تواند از مهم‌ ترین دستاورد‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس باشد.

** تعدد انجمن‌ها، سردرگمی هنرمندان
مشکل دیگر در حوزه فرهنگ و هنر تعدد انجمن‌های هنری است برای مثال هم‌اکنون در فارس هم انجمن سینمایی جوان فعال است هم انجمن فیلم و عکس و هم انجمن فیلم کوتاه که این تعدد متولی از سویی باعث هدررفت بودجه می‌شود و از سوی دیگر بر کیفیت مطلوب ارائه برنامه‌های فرهنگی تأثیرگذار است و همچنین هنرمندان را برای رسیدن به خواست‌ها و نیاز‌های خود با سردرگمی و اتلاف وقت مواجه می‌کند؛ علاوه براین تعدد انجمن ها موازی‌کاری‌ها را افزایش می‌دهد.

** روزنامه‌های فارس در حال تعطیلی
در حوزه فعالیت رسانه‌ها و مطبوعات فارس، به ‌تازگی هفت روزنامه از هشت روزنامه شیراز اعلام کرده‌اند که در آستانه تعطیلی قرار دارند.
این موضوع بر اساس کاهش شدید یارانه کاغذ و گرانی آن و همچنین هزینه‌های گزاف تأمین مواد اولیه چاپ، افزایش 20درصدی دستمزد‌ها، عدم وصول مطالبات بموقع اشتراک اداره‌ها و درنتیجه افزایش هزینه‌های چاپ هر نسخه روزنامه اعلام شده است و این روزنامه‌ها را بدهکار کرده است.
در صورت تعطیلی روزنامه‌ها دستکم هزار تن به ‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم بیکار خواهند شد.
مدیران مسئولان روزنامه‌ها می گویند که اگر کاغذ روزنامه در زمره کالاهای اساسی قرار گیرد بسیاری از مشکلات آنان حل خواهد شد‌ همچنین تغییر سیاست‌های اساسی دولت در برخورد با روزنامه‌ها و نیز اعطای مجوزها از دیگر راه‌های گذر از این مشکل نام برده شده است.

** کتاب و معضل ناشران
در حوزه کتاب نیز شیراز که همواره با عنوان پایتخت ادبی ایران شناخته می‌شود، تاکنون جز مقام سومی در سال 1395 در جشنواره پایتختی کتاب ایران، به مقامی شایسته دست نیافته است و این موضوع نشان‌دهنده ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها و ایجاد پرونده‌ای خلاقانه برای شرکت در دوره‌های پیش روست.
قاچاق کتاب نیز از دغدغه‌های ناشران در این حوزه به شمار می‌رود. داریوش نویدگویی ناشر با سابقه استان فارس با ابراز نگرانی درباره افزایش روند انتشار زیرزمینی کتاب گفت: برخی افراد سودجو کتاب های ناشران مختلف را به صورت زیرزمینی چاپ می کنند و زیر قیمت در بازار به فروش می رسانند.
از دیگر مشکلات این حوزه تعطیلی پی در پی کتابفروشی‌های شیراز است که کتابفروشان آن را کاهش امکان خرید مردم و نیز بی ‌کیفیت بودن بسیاری از آثار چاپ‌ شده می‌دانند. در این میان نقش اعطای مجوز چاپ کتاب بسیار مهم است و نظارت بر این حوزه برای نشر کتاب‌های باکیفیت باید صورت گیرد.
همچنین کتابخوان‌ها و دانشجویان که بیشترین نیاز را به کتاب دارند، از کمبود و نبود برخی کتاب‌های موردنیاز در شیراز گلایه می‌کنند، آن‌ها گاه ناچار می‌شوند برای به‌دست آوردن کتاب‌های مدنظرشان به تهران سفر کنند یا منتظر نمایشگاه‌های کتاب بمانند تا شاید ناشر موردنظر غرفه‌ای دایر کرده باشد و شاید کتابشان را با خود آورده باشد.
سال هاست شهر شیراز از داشتن عنوان پایتختی کتاب کشور، شهر خلاق ادبی و عنوان رسمی پایتخت فرهنگی محروم بوده است.
همکاری و هم افزایی می تواند این معضل و دیگر معضلات گفته شده را تاحدودی کاهش دهد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.