به گزارش ایرنا عطا الله زمانی، روز چهارشنبه در دیدار با رئیس پلیس راه شمال استان فارس افزود: بنیاد مسکن وظیفه ساماندهی ساخت و سازها در محدوده طرح های هادی دارد و برای پیشگیری از احداث واحدهای مسکونی خارج از این محدوده، دهیاری ها و سایر دستگاه های نظارتی مسئولیت دارند.
وی با بیان اینکه اطراف کلانشهر شیراز شمار زیادی از روستاها خارج از محدوده طرح های هادی به ساخت و ساز مبادرت کرده اند، اظهار داشت: احداث واحدهای مسکونی خارج از طرح هادی تخلف محسوب می شود و دستگاه های نظارتی مسئولیت برخورد با این تخلفات را دارند.
زمانی گفت: در قالب طرح های هادی، اجرای طرح های بهسازی روستایی گشایش قابل توجهی ایجاد کرده است اما متاسفانه برخی از روستاها خارج از طرح هادی توسعه یافته است و قانون اجازه توسعه امکانات و زیر ساخت ها در این گونه مناطق را نمی دهد و می توان گفت بسیاری از حوادث ترافیکی هم در همین مناطق رخ می دهد.
وی، همچنین بر توسعه راههای روستایی از سوی مسئولان و دستگاههای ذی ربط اشاره کرد و اظهار داشت: بنیاد مسکن در این زمینه در حیطه طرح های هادی مسئولیت دارد و در این چارچوب از همه ظرفیت های قانونی برای ساماندهی ورودی روستاها و مبادی حادثه ساز اقدام می کند.
این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از روستاهای استان فارس در حاشیه محورهای اصلی و بزرگراهها قرار دارند، عدم توجه به ترافیک و حمل و نقل در این محورها می تواند منجر به بروز حوادث خونبار شود.
زمانی گفت: متاسفانه استان فارس آمار بالایی در تلفات و سوانح جاده ای دارد و بسیاری از این تصادفات در مبادی ورودی شهرها و روستاها اتفاق می افتد.
مدیر کل بنیاد مسکن فارس افزود: آنچه مربوط به سهم راه در بروز حوادث جاده ای در این استان است، با پشتکار، هماهنگی و همراهی دستگاه های اجرایی فارس قابل حل است و این بنیاد نیز به سهم خود در همه طرح های بهسازی روستایی، اولویت ویژه ای برای بهسازی مبادی ورودی روستاها قائل است و در این زمینه رقم قابل توجهی از اعتبارات استان صرف بهسازی و توسعه این مبادی شده است.
زمانی گفت: توجه به ایمنی مبادی ورودی روستاها با اجرای طرح های بهسازی روستایی نیز دو چندان شده است.
وی ادامه داد: بسیاری از مناطق روستایی استان فارس، همچنان کانون تولید و ایجاد درآمد و تامین معیشت هستند
و بر این باوریم که هر امکاناتی در مناطق روستایی ایجاد شود از میزان مهاجرت روستاییان به شهرها می کاهد.
طرح هادی روستایی، طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، نحوه استفاده از زمین را برای کارکردهای مختلف از جمله مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبه های طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرح های جامع ناحیه ای تعیین می کند.

** حذف محورهای حادثه خیز روستایی نیازمند تخصیص اعتبار است
رئیس پلیس راه های شمال استان فارس هم در این دیدار گفت: اگرچه نظارت بر ایمنی و ترافیک جاده ای در مبادی روستاها در حوزه کار پلیس راه است اما ساماندهی ورودی روستاها موضوعی است که بسیاری از دستگاه های اجرایی در این زمینه مسئولیت دارند.
سرهنگ احمد احمدی افزود: حوادث جاده ای بسیاری در استان فارس رخ می دهد و اغلب تصادفات در این محورها به سمت روستاهاست.
رئیس پلیس راههای شمال فارس ادامه داد: ایمنی معابر روستایی نیاز به شناسایی محورهای حادثه خیز و رفع آنها دارد و باید در این مورد چاره اندیشی شود و اعتبار لازم تخصیص یابد تا شاهد کاهش سوانح در این معابر باشیم.
احمدی، عملکرد بنیاد مسکن در روستاها را خوب توصیف کرد و گفت: ایمنی بسیاری از روستاها افزایش یافته است اما این مناطق همچنان نیاز به توجه بیشتری دارند.
وی گفت: در سال های اخیر در حوزه مسکن روستایی، فعالیت های خوبی انجام شده و با اجرای طرح های هادی بسیاری از مبادی ورودی روستاها ایمن سازی شده است و بی شک ادامه این روند به کاهش خطرات و افزایش ایمنی بیشتر منجر می شود.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.