به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، در کنار پایکوبی برای استقبال و یا بدرقه عروس و داماد در بهترین و ماندگارترین جشن زندگی شان، آداب و رسوم های غلطی اجرا می شود که برخی از این آداب و رسوم بازی کردن با جان افراد حاضر در این جشن است.
تیراندازی در جشن ها به خصوص جشن عروسی یکی از آداب و رسوم های غلطی است که در بین اقوام نقاط مختلف کشور باب شده و در حال ترویج است و بسیاری از افراد حتی یک لحظه به امکان خطا رفتن شلیک تیر و اصابت آن به مردم حاضر در مراسم فکر نمی کنند.
با نگاهی به زندگی ایلاتی در گذشته های دور، تفنگ در دست عشایر وسیله ای برای دفاع از جان و مال آن ها بود که از این سلاح برای مقابله با اشرار و غارتگران استفاده می کردند اما در شرایط کنونی که امنیت بر جامعه ما حاکم و سبک زندگی عشایر نیز با گذشته متفاوت شده، سلاح کاربرد سنتی خود را از دست داده است.
کاربرد سلاح که برای حفاظت از جان و مال و ناموس بود حال به اقدامی نمایشی در جشن های عروسی در نقاط مختلف کشور تبدیل شده، اقدامی نمایشی که هزینه های جبران ناپذیری به دنبال داشته و دارد.
تیراندازی در مراسم عروسی برای استقبال یا بدرقه عروس و داماد، آن هم توسط افراد غیرحرفه ای و با سلاح هایی که اغلب غیرمجاز است، در بسیاری از مواقع جشن شادی را به عزا تبدیل کرده و امنیت مردم حاضر در این مراسم را به خطر انداخته است.
در بسیاری از این مراسم ها، داماد با رخ دادن اینگونه حوادث مرگبار راهی زندان می شود و جشن عروسی اش تبدیل به خاطرات تلخی می شود که هیچگاه فراموش شدنی نیست.
این مساله در کنار امکان تبدیل شدن عروسی به عزا، مزاحمت های زیادی برای مردم منطقه و آلودگی صوتی به دنبال دارد که در مغایریت با حقوق شهروندی است.
در جدیدترین حادثه ای از این جنس در استان فارس، 39 نفر شامگاه یکشنبه 23 اردیبهشت ماه جاری در اثر تیراندازی با اسلحه ساچمه ای در یک آیین عروسی در روستای محمدآباد جهرم مصدوم شدند. این حادثه هرچند به فوت فردی منجر نشد اما مصدومیت جدی از ناحیه چشم و سر برای 2 نفر از مصدومان درپی داشت.
مردادماه پارسال و در حادثه ای مشابه در شهرستان خرامه استان فارس یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند تا این آیین به مجلس عزا تبدیل شود.
باوجود تذکر دستگاه های قضایی، نظامی و انتظامی، این سنت های غلط همچنان تداوم دارد و حل آن انجام فعالیت های فرهنگی و ورود معتمدان محلی و ریش سفیدان را می طلبد تا به این برداشت های نادرست و غلط از آداب، رسوم در میان اقوام مختلف کشور خاتمه دهند و از تلخ شدن کام مردم با اقدامات اینچنینی جلوگیری کنند.

**تیراندازی در عروسی با سلاح مجاز و غیرمجاز جرم است
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: اسلحه هایی که در عروسی ها بکار برده می شود یا شکاری و یا جنگی است که از این دو گروه برخی دارای مجوز حمل و برخی بدون مجوز هستند.
احمد رحمانیان یادآور شد: در ارتباط با آن دسته از افرادی که مجوز حمل اسلحه ندارند خریداری، نگهداری، حمل و استفاده آنان از سلاح به موجب قانون جرم است و مرتکبان براساس قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز به حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از 10 میلیون تا 20 میلیون ریال محکوم می شوند.
وی ادامه داد: افرادی که مجوز حمل سلاح دارند محل مجوز و استفاده آنان در مراسم عروسی نیست چون براساس پروانه محل و نوع استفاده آن مشخص شده است که در صورت تیراندازی آنان در محل غیرمشخص، شناسایی و به مرجع صدور مجوز برای ابطال پروانه معرفی می شوند.

**در جامعه مدنی تابع قانون و حقوق شهروندی باشیم
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس به تیراندازی در مراسم عروسی از منظر اجتماعی نیز پرداخت و گفت: در برخی از مناطق کشور و استان فارس که بیشتر مناطق عشایری و روستایی هستند در جشن ها، مراسم شادی و عروسی ها براساس رسومی که از قدیم وجود داشته تیراندازی وسیله ای برای ابراز شادمانی و خوشحالی بوده است.
وی افزود: وقتی قانونگذار تیراندازی را برای افراد دارای مجوز یا فاقد مجوز در مکان های غیرمشخص ممنوع کرده، افرادی که در جامعه مدنی زندگی می کنند و همه تکلیف دارند بر محور قانون زندگی کنند، تکلیف حقوق شهروندی ایجاب می کند تابع قانون باشند و از سلاح استفاده نکنند.

**تبدیل عروسی به عزا و تداوم درگیری های قبیله ای
رحمانیان اظهار کرد: موارد زیادی در پرونده های قضایی مشاهده شده که بر اثر تیراندازی در عروسی افرادی کشته یا مجروح شدند، برخی می گویند این تیراندازی ها به صورت هوایی است و مخاطرات جانی ندارد اما بارها مشاهده شده که تیرکمانه کرده و یا منحرف شده و به افراد حاضر در مراسم صدمه یا موجب کشته شدن آنان شده است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس یادآور شد: پرونده هایی داشته ایم که براثر تیراندازی ها عروسی به عزا تبدیل شده است، البته برخی پرونده ها نیز تنها به اینجا ختم نشده و پس از تشکیل پرونده و صدور حکم قصاص یا پرداخت دیه، شروع به انتقام جویی شخصی کردند و منازعات مختلف قومی و قبیله ای داشته اند.

**برای ابراز شادمانی از ابزارهای درست استفاده کنیم
رحمانیان بیان کرد: وقتی ابزار بسیاری برای ابراز شادی داریم دور از جامعه با فرهنگ است که بخواهند از این ابزارها(تیراندازی با اسلحه) استفاده کنند.
وی ادامه داد: شاید در گذشته ابزار شادمانی به میزان امروز وجود نداشت اما امروز ابزارهای لازم برای ابراز شادمانی وجود دارد و این یک عادت ناپسندی است که باید جوامع و بخش هایی که از آن استفاده می کنند آن را کنار بگذارند و از اتفاقات رخ داده عبرت بگیرند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: تیراندازی در مراسم عروسی یا سایر جشن ها در کنار ایجاد رعب و وحشت برای افراد حاضر در مراسم، آرامش را نیز از مردم حاضر در محیط پیرامونی آن می گیرد.

**ایراد شرعی تیراندازی در مراسم عروسی
رحمانیان افزود: از بعد شرعی نیز هیچکس نباید یک مراسم شادمانی را وسیله آزار و اذیت و مزاحمت دیگران قرار دهد، وقتی در یک عروسی در نیمه شب که همه استراحت می کنند صدای تیراندازی بلند می شود کسانی که در عروسی نیستند اگر در خواب باشند آرامش آنان بهم می ریزد و این ایراد شرعی دارد که افراد بخواهند به بهانه عروسی آرامش دیگران را بگیرند.
وی تاکید کرد: این رسوم به هیچ عنوان مورد تایید نیست و قانون گذار آن را جرم دانسته و عقل سلیم و انسان متمدن نیز با این همه دانش و اطلاعات نباید به خود اجازه دهد برای ابراز شادمانی از وسایلی استفاده کند که باعث سلب آسایش و آرامش شود.

**تاکید به نیروی انتظامی برای شناسایی تیراندازان
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: به ماموران نیروی انتظامی تاکید شده است افرادی که در عروسی ها از سلاح استفاده و تیراندازی می کنند را شناسایی و دستگیر کنند.
رحمانیان همچنین خطاب به مردم تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی از سلاح استفاده نکنید، در صورت استفاده از منظر قضایی و قانونی با این افراد برخورد سخت، قاطع و منطبق با قانون می شود.

** تیراندازی در عروسی ها عواقب جبران ناپذیری بدنبال داشته است
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ضعف آگاهی افراد از عواقب استفاده نادرست از سلاح در مراسم های شادی به ویژه عروسی ها ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
سرهنگ کاووس محمدی یادآور شد: در گذشته بکارگیری و استفاده از سلاح برای دفاع از قبیله و وطن بود و در پاره ای از اوقات افراد توانمند و متخصص در مراسم های مختلف اقدام به تیراندازی به سمت آسمان می کردند که البته این رسم در محافل کم تعداد و با نهایت دقت انجام می شد.
وی ادامه داد: اما به تدریج، سلاح گرم به ابزار دوست داشتنی خیلی‌ها تبدیل شد و متأسفانه در سال‌های اخیر تیراندازی در جشن‌های شادی و عروسی و عزا در بین جمعیت فراوان شده و بیشتر توسط افراد کم‌ سن ‌و ‌سال و بدون تجربه و تخصص انجام می‌شود.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: این مساله بارها منجر به بروز حوادث ناگواری همچون حادثه اخیر که در یکی از بخش های استان اتفاق افتاده و منجر به مجروحیت بیش از 34 نفر در یک عروسی گردید شده است.
سرهنگ محمدی خاطرنشان کرد: ریشه تیراندازی در جشن های عروسی به دوران قاجاریه می رسد زمانی که به دنبال شکل گیری ملوک الطوایفی هر طایفه ای برای نشان دادن میزان قدرت در محدوده خود از سلاح استفاده می کرد تا میزان قدرت و برتری خود را بر طایفه دیگر نشان دهد.
وی ادامه داد: این رسم که مظهر نشان دادن قدرت بوده به مرور زمان تبدیل به یک عادت شده و تاکنون نیز ادامه دارد و در مراسم جشن و عزا میزان قدرت و توانمندی اقتصادی و اجتماعی میزبان با تعداد مهمانان ، تعداد اتومبیل ها و تعداد تیراندازان در مراسم محاسبه می شود.

**تیراندازی در عروسی و عزا به چالش فرهنگی تبدیل شده است
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: تا زمانی که چنین موارد ظاهری نشان دهنده دایره قدرت افراد در روابط اجتماعی به شمار رود و ساختار اجتماعی جامعه بر مبنای توانایی ها و شایستگی های واقعی افراد نباشد همچنان چنین رفتارهایی خودنمایی کرده و تبعات و عواقب بسیاری نیز بدنبال دارد.
سرهنگ محمدی افزود: تیراندازی در مجالس عروسی و عزا، فرهنگ غلطی در استان فارس است که به یک چالش فرهنگی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: وجود این رسم خطرناک در کنار سنت‌های تاریخی و نیکو مانند نحوه برگزاری زیبا و سنتی مراسم عروسی در منطقه و در میان اقوام مختلف اخیرا مشکلاتی را به همراه داشته است.

**معتمدان محلی برای برچیدن رسم غلط تیراندازی راهکار پیدا کنند
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: به نظر می‌رسد باید عقلا و معتمدان محلی با همراهی مسئولان مجری قانون و متولیان امر، بزرگان و افراد تاثیرگذار و ریش‌سفیدان، هنرمندان و ائمه جمعه و امامان جماعت و اصحاب رسانه و مطبوعات راهکاری برای برچیدن این رسم غلط پیدا کنند و اجازه ندهند با انجام اعمالی نابخردانه بدین صورت خانواده‌های بسیاری از مجلس جشن و شادی راهی مجلس عزا شوند و عزیزان‌شان را از دست دهند.
سرهنگ محمدی با طرح این سوال که آیا حتما باید حادثه‌ای تلخ اتفاق بیفتد تا مایه عبرت‌مان شود؟ افزود: اگرچه این حادثه تلخ بارها در عروسی‌ها، عزاها و مراسم‌های استقبال و شادی اتفاق افتاده اما بازهم مایه‌ عبرت نشده است.

**حمل و استفاده از سلاح پیگیری قضایی دارد
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: براساس قانون هر کس به طور غیرمجاز سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آن‌ها را خریداری، نگهداری یا حمل کند یا با آن‌ها معامله دیگری انجام دهد به حبس تعزیری از 91 روز تا 10 سال محکوم می‌شود.
سرهنگ محمدی افزود: شاید در گذشته داشتن اسلحه گرم به دلیل نبود نظارت های قانونی جدی و وجود برخی هنجارهای اجتماعی و فرهنگی میان برخی سنت ها، قبیله ها و عشیره ها و ... امری عادی تلقی می شد و استفاده از آن پیگرد قانونی ویژه ای دربر نداشت اما اکنون به دلیل اهمیت یافتن مساله امنیت اجتماعی و آرامش روانی جامعه حمل و استفاده از آن به صورت جدی از سوی مقام های قضایی پیگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: برخلاف برخورد شدید قانون با دارندگان و استفاده کنندگان سلاح در مراسم ها و نزاع ها متاسفانه شاهد استفاده آن در گوشه و کنار استان هستیم و متاسفانه این رسم غلط و اشتباه در اغلب موارد به شکل خشونت آمیز ظهور و بروز پیدا می کند.

**برخورد قاطع پلیس با دارندگان سلاح های غیرمجاز
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: اجرای اینگونه آیین ها در عروسی گاها منجر به فوت و زخمی شدن عده ای می شود که نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق در این خصوص است.
سرهنگ محمدی اظهارکرد: با توجه به هشدارها و تذکرات پلیس در خصوص استفاده نکردن افراد از سلاح گرم در مراسم های عروسی، متاسفانه باز هم شاهد این عمل بسیار خطرناک هستیم.
وی تاکید کرد: پلیس برخورد قاطع با دارندگان سلاح های غیر مجاز و استفاده کنندگان از سلاح در مراسم ها را در دستور کار خود قرارداده و با جدیت موضوع را پیگیری و دنبال می کند.

**پلیس با مالکان تالارهای متخلف برخورد قاطع خواهد داشت
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: همچنین با توجه به تخلف بعضی از تالارها به هنگام برگزاری مراسم های شادی و عروسی و استفاده از سلاح گرم به هنگام برگزاری مراسم ها، این موضوع نیز در اشراف اطلاعاتی پلیس قرارداشته و درصورت وقوع هرگونه حادثه یا تخلف قطعا با مالکان تالارهای متخلف و عوامل استفاده کننده از سلاح برخورد قاطع انتظامی برابر قوانین و مقررات صورت می گیرد.
سرهنگ محمدی با تقدیر از مشارکت شهروندان با پلیس در ایجاد امنیت اجتماعی از عموم مردم درخواست کرد درصورت مشاهده استفاده از هرگونه سلاح در مراسم ها یا نزاع ها بلافاصله با پلیس 110 تماس گرفته و از رخ دادن حادثه یا اتفاق هولناک و ناخوشایندی پیشگیری کنند.
9254/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.