به گزارش ایرنا، هر کیلوگرم قارچ کوهی در بازار دروازه کازرون و چهار راه مشیر که از عمده ترین مراکز عرضه قارچ های کوهی در شیراز هستند 10 تا 15 هزار تومان است.
برخی از فروشندگان نیز در بزرگراه های منتهی به شیراز قارچ های کوهی را عرضه می کنند، دنبلان نیز نوعی قارچ کوهی است که امسال با افزایش باران های بهاری رویش مناسبی داشته و در مبادی ورودی شیراز عرضه می شود.
دکترعبدالرسول همتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه همه انواع قارچ ها، خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناکند گفت: خوردن چند لقمه از قارچ های سمی می تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار بیندازد و در مواردی موجب مرگ شود.
وی افزود: ما نمی توانیم از روی ظاهر یا مزه قارچ بگوییم کدام نوع وحشی خوراکی و کدام نوع سمی است و تنها آزمایشگاه می تواند خوراکی بودن قارچ را تأیید کند.
همتی گفت: نشانه های زودرس مسمومیت با قارچ شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق است، گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری نیز با آن همراه می شود که این علایم، اغلب چهار تا 24 ساعت بعد از خوردن قارچ بروز می یابد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب های مغزی نشانه های دیررس مسمومیت با قارچ هستند که ممکن است طی روزها یا هفته ها بعد ظاهر شوند.
وی ادامه داد: نباید جلو تخلیه معده فرد مسموم شده را گرفت، در صورت هر گونه تردید نسبت به مسمومیت با قارچ، باید هرچه سریع تر فرد مسموم شده به بیمارستان انتقال یابد و گاهی لازم است فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرد تا قارچ های سمی باقی مانده خارج و از ورود سم بیشتر به بدن جلوگیری شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: لازم است از چیدن، خریدن ومصرف قارچ های روییده شده در طبیعت و کوه و دشت پرهیز شود و تنها از قارچ های خوراکی تولید شده با بسته بندی معتبر استفاده کرد.
همتی اضافه کرد :پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، خودداری از مصرف قارچ های روییده در طبیعت است.
او بیان کرد: سم قارچ، پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی اجتناب کنیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مردم خواست تا قارچ های پرورش یافته در کارخانه را طبق تاریخ مصرف، استفاده کنند و به دلیل وجود حشرات و باکتری ها، قارچ ها را قبل از مصرف باید به خوبی شست و به طور کامل پخت.
وی اضافه کرد: افراد مشکوک به مسمومیت با قارچ می توانند در شیراز به بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و در شهرستان ها به بیمارستان محل سکونت خود مراجعه کنند.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.