در این مطلب با امضای گروه تحلیل خبر روزنامه طلوع آمده است: در سه‌دهه اخیر برخلاف نخستین دهه پیروزی انقلاب، هنر مدیریت در جمع‌آوری و گرفتن بیشتر پول از مردم تعریف و تبلیغ شد، به گونه ای که بیشتر مدیران تمام تلاش خود را برخالی کردن جیب خلق خوب خدا متمرکز کردند.
در این اوضاع‌واحوال شهرداری‌ها که ادامه حیات آن‌ها بستگی به پرداخت عوارض شهروندان داشته و دارد، کوشیدند از هر سوراخی پول درآورند و به هر بهانه‌ای حتی به قیمت شهرفروشی کسب درآمد کنند.
این وضعیت درحالی شکل گرفته که هنوز قوانین شهرداری‌ها متعلق به سال 1342 و بسیار کهنه و ناکارآمد شده و طبیعی است در این شرایط زمینه‌های بسیاری برای سوءاستفاده، اعمال‌نظر و سلایق شخصی و ایجاد رانت‌هایی فراهم می‌شود که در هیچ مرجعی نیز قابل‌بررسی و پیگیری جدی و نتیجه‌بخش نیست.
همان‌گونه که به‌وضوح مشاهده می‌کنیم، در مجموعه‌های گسترده و پیچ‌درپیچ شهرداری‌ها، سازمان‌های غیررسمی کوچک و بزرگ متعددی قارچ‌گونه سبز شده که در عمل می‌توانند هم مجموعه شوراها و هم مدیران ارشد شهرداری‌ها را به‌راحتی دور زده و ناکارآمد کنند. به‌نحوی‌که برای این گروه‌ها و دسته‌های مافیایی تغییر و تحولات صورت گرفته در شوراها و شهرداری‌ها نمی‌تواند کوچک‌ترین خللی درروند کاری‌شان به وجود آورد.
همان‌گونه که در سخنان دو روز گذشته استاندار فارس در دومین اجلاس هیئت‌رئیسه شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور نیز اشاره شده بود، بی‌تردید یکی از عمده‌ترین عوامل ناراضی‌تراشی و ایجاد بدبینی و تولید یأس و دلسردی و دل‌زدگی در کشور به عملکرد شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی برمی‌گردد چراکه وجود دسته‌های مافیایی موجب ایجاد فشارهای سنگین بر مردم شده و می‌شود و دگرگونی و تغییرات بنیادین در مجموعه‌های گسترده و باز شهرداری‌ها را طلب می‌کند و همت و تلاش عمومی به‌ویژه یاری رسانه‌های غیروابسته را فرامی‌خواند.
9873/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.