کاووس حسنلی دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: زبان فارسی حامل فرهنگی افتخارآفرین است و انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی مأموریت دارد برای ترویج زبان اقداماتی در داخل و خارج از کشور صورت دهد.
وی افزود: در شرایط ویژه کنونی با ظهور تکنولوژی های ارتباطاتی، زبان فارسی در هجوم زبان های دیگر قرار گرفته است که اگر برای پاسداری از آن کاری نکنیم در این هجمه جهانی برای تأثیرپذیری از فرهنگ بیگانه آسیب پذیر می شود.
استاد دانشگاه شیراز بیان داشت: گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی درباره نقش زبان فارسی در وحدت ملی و همدلی با فارسی زبانان جهان و نیز شیوه های ترویج روش های کاربردی آن سخن می گوید تا این زبان دیرینه از طوفان ها عبور و خود را حفظ کند.
حسنلی بیان کرد:برگزاری این گردهمایی در یادروز حافظ با هدف استفاده از ظرفیت های موجود در مرکز حافظ شناسی و دانشگاه شیراز و انجمن ترویج زبان و ادب فارسی است.
وی اعلام کرد: این گردهمایی عمومی است و فراخوان آن 17 اردیبهشت 97 اعلام شد که تاکنون 100 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است و پیش بینی می شود تا 15 خرداد که زمان پایان مهلت ارسال اصل مقالات است، هزار مقاله به این همایش ارسال شود.
حسنلی با بیان اینکه از کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، ژاپن، بنگلادش و ترکیه مقاله ارسال شده است اضافه کرد: 16درصد ارسال کنندگان مقالات تاکنون از اعضای هیات عملی، 15درصد از دانشجویان، 14درصد از دبیران و 55درصد از دانش آموختگان رشته های مختلف هستند.
حسنلی گفت:همچنین نمودار تحصیلات افراد شرکت کننده نشان می دهد که 60 درصد افراد درجه دکتری، 32درصد درجه کارشناسی ارشد و 8 درصد نیز مدرک کارشناسی دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه علاقه به حافظ بر یادگیری زبان و ادبیات فارسی و گسترش آن در کشورهای مختلف تأثیرگذار بوده است، عنوان کرد: حافظ علاوه بر معنویت و ملکوتش، بر گسترش زبان فارسی نیز نقش داشته است و از همین رو پیوند این گردهمایی با یادروز حافظ بر نقش این شاعر در برجسته سازی زبان فارسی صحه می گذارد.
حسنلی بیان کرد: ما در برابر هزینه ای که کشورهای دیگر برای اشاعه و حفظ زبانهایشان می کنند هزینه ای نکرده ایم در حالی که بزرگترین و توانمندترین سفیران ادبی ما همین شاعران بوده اند.
وی افزود: موضوعات ویژه این گردهمایی حافظ شناسی و حافظ پژوهی و نقش حافظ در گسترش فرهنگ ایرانی و زبان و ادب فارسی، زبان ها، گویش ها، لهجه ها و ادبیات و مشاهیر ادبی در استان فارس، فرهنگ و ادب عامه محلی و اقلیمی در استان فارس است.
سیزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران از 18 تا 20 مهرماه همزمان با سالروز حافظ در شیراز برگزار می شود.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.