به گزارش ایرنا، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام تاکنون بارها مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی ازجمله آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای قرار گرفته و به پایبندی ایران در قبال تعهدات بین المللی تاکید شده است.
گشایش‌های حاصل‌شده در برجام باعث سرمایه‌گذاری کشور‌های اروپایی و افزایش سهم فروش نفت ایران در جهان شده است؛ با این وجود برخی کشورها که برجام را مغایر با خواسته ها و اهداف ضدایرانی خود می دانند، در این مدت دست از کارشکنی در مسیر اجرای برجام به ویژه تعهدات طرف غربی برنداشته اند.
نخبگان سیاسی و اقتصادی استان فارس بر این باورند که تکیه بر وفاق ملی باعنوان راهکاری برای مقابله با تهدیدات آمریکا و تلاش‌های همپیمانان برای فشار به ایران به‌شمار می‌رود؛ همچنین حفظ برجام و عمل بر مبنای منافع ملی در برنامه هسته‌ای و نیز تلاش برای پیشبرد صلح‌آمیز این برنامه در راستای افزایش توانمندی‌ها و آینده‌نگری و حرکت برمبنای تکنولوژی روز، ضروری است.

** گفت‌و‌گوی ملی بهترین‌ راه حفظ برجام است
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس بر این باور است که برجام خواستی ملی است که براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر نرمش قهرمانانه و تلاش دولت با اتکا بر دیپلماسی هوشمندانه و عقلایی شکل گرفته است.
جمیله کریمی معتقد است: رقبای سیاسی دولت و افراطیونی که رقابت سیاسی را همیشه بر منافع ملی ترجیح می‌دهند، از ابتدا ساز مخالف داشتند و همین کارشکنی‌های داخلی که خواسته یا ناخواسته با دشمنان خارجی برجام مانند حلقه عربی و اسرائیلی هم صدا شد، اعتماد به نفسی کاذب در این حلقه پدید آورد و هم‌اکنون بهترین راه برای شکستن حلقه شوم ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان و متقاعد کردن امریکا برای باقی ماندن بی‌قید و شرط در برجام انسجامی ملی آن هم در گرو گفت‌و‌گوی ملی است.
این عضو شورای منطقه ای حزب اتحاد ملت ایران اسلامی می‌افزاید: مهمترین حربه برای خنثی‌کردن شیطنت‌های دشمنان خارجی و ناکارآمدکردن آن‌ها تکیه بر پشتوانه مردمی و تقویت اعتماد بین مردم و حاکمیت است.
کریمی با بیان اینکه در کنار پشتوانه ملی، دیپلماسی دولت نیز باید با هوشمندی و تدبیر گذشته ادامه یابد، عنوان کرد: اروپا در عین علاقه‌مندی به تحقق برجام، چندان تمایلی برای مقابله با آمریکا ندارد؛ البته اروپا باید متوجه باشد که ترامپ به‌خاطر سناریوی کمپانی‌های تسلیحاتی خود با همراهی دو هم‌پیمانش نتانیاهو و شاهزاده قدرت‌طلب سعودی که در پی غوغاسالاری در منطقه است، تلاش می‌کند منطقه را به مصرف‌کننده تولیدات ویرانگر امریکایی بدل کند.
عضو دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی معتقد است که اروپا باید بین منافع ملت خود و ترامپ یکی را انتخاب کند .
او در ادامه این مطلب بیان می‌دارد: باوجود همه گلایه‌های داخلی، اگر منافع ملی و تمامیت ارضی کشور مورد تهدید واقع شود ملت ایران همانند دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی با تمام توان درمقابل متجاوزان خواهند ایستاد؛ گرچه انسجام ملی می‌تواند توان ایران را در متقاعد کردن قدرت‌ها در اجرایی شدن برجام تسهیل‌کند.
کریمی با بیان اینکه ترامپ ظرف دو سال گذشته همه تلاش خود را برای نابودی برجام کرده است، عنوان کرد: جهان به‌خوبی می‌داند که به ‌لحاظ نقش ایران در منطقه، به این کشور نیاز است و برجام تامین‌کننده نیاز متقابل طرف های گفت و گو است.
این فعال سیاسی با یادآوری این نکته که نگاه ما به برجام نباید صفر و صدی باشد، بیان می‌کند: با وجود خروج آمریکا از برجام در عرصه بین‌المللی نباید دستاوردهایی را که هم‌اکنون برجام به ارمغان آورده است، به هیچ انگاشت که اولین آن از بین رفتن ایران‌هراسی و تغییر فضای عمومی بین‌المللی و منطقه‌ای نسبت به ایران و ایجاد گشایش نسبی در مبادلات اقتصادی و تجاری با جهان بوده است.
** دولت همواره سعی کرده است سیاست تعامل و گفت‌وگو را در پیش گیرد
یک فعال سیاسی دیگر استان فارس نیز معتقد است درخصوص مواضع دولت در برنامه هسته‌ای باید به این نکته توجه کرد که با اینکه برنامه جامع اقدام مشترک توافقی سیاسی بین ایران و شش قدرت بزرگ بین‌المللی درباره موضوع هسته‌ای ایران است، نمی‌توان آن را از سایر موضوعات مجزا کرد و برجام چه در زمان توافق و چه در روند اجرا و تداوم متاثر از مجموعه‌ای اتفاقات و عملکردهای منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه مناسبات خاورمیانه و نقش ایران است.
حسن بنام با بیان اینکه خط ‌مشی کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و مواضع و عملکرد آن به‌ویژه در منطقه در اختیار دولت به معنای عام آن نیست، می‌گوید: وقتی از مواضع دولت صحبت می‌کنیم با نهادی مشخص به‌عنوان دولت و شخص جواد ظریف باعنوان وزیر امور خارجه مواجه نیستیم، بلکه با نهادهایی غیررسمی نیز مواجهیم که در این زمینه به ایفای نقش می‌پردازند؛ اما، به‌صورت کلی دولت دستکم در موضع اعلامی همواره سعی کرده است سیاست تعامل و گفت‌وگو را در پیش گیرد.
این عضو انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز بیان می‌کند: دولت تصمیم‌گیرنده اصلی و نهایی برای رسیدن به توافق برجام نبود، بلکه با توجه به فشارهای شدید اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به ویژه بحران فروش نفت و تهدید نظامی، مجموعه‌ای از تصمیم‌گیرندگان سیاست خارجی برای توافق هسته‌ای نرمش نشان دادند، توافقی که باعث به جریان افتادن شریان‌های فروش نفت ایران و خروج موقتی و نسبی از بحران اقتصادی شد.
وی با بیان اینکه تداوم برجام از اهمیت بسیاری برخوردار است، عنوان می‌کند: خروج آمریکا از برجام به‌معنای بازگشت به شرایط قبل از آن نیست؛ بلکه وضعیت متفاوتی را پیش روی ما خواهد گذاشت و از این رو، باید محور تلاش و هم افزایی ملی در راستای حفظ برجام باشد.
** مساله انرژی هسته‌ای برای ما یک ضرورت است
امام جمعه موقت شیراز نیز با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای حق مسلم، قانونی و شرعی ماست، ابراز می‌دارد: برنامه هسته‌ای باید ادامه یابد و باید آن را تا رسیدن به رشد و شکوفایی و توسعه پی بگیریم؛ زیرا با به پایان رسیدن سوخت‌های فسیلی ، آلودگی هوا و کاربرد‌های بسیار انرژی هسته‌ای در زمینه کشاورزی، صنعت و کشاورزی باید بتوان خود را با نیاز‌های روز منطبق کرد.
حجت‌الاسلام محمد حسن مرادی می‌افزاید: مساله انرژی هسته‌ای برای ما یک ضرورت و کاربردش هم بسیار خوب است. بسیاری از کشور‌ها از این فواید استفاده می‌کنند؛ هم‌اکنون آمریکا بخش قابل توجهی از برق خود را از همین روش تامین می‌کند، اما برای یک نیروگاه هسته‌ای ما کارشکنی می‌کنند و دولت باید درمقابل این تهدیدات از خود مقاومت نشان دهد و جلوی زیاده‌خواهی‌های آنان را بگیرد.
وی با بیان اینکه کشور‌های اروپایی حق ندارند از جیب ملت ایران به ترامپ باج دهند، بیان می‌کند: آمریکا اگر قرار بود در برجام بماند؛ به حدی قطره‌چکانی کار می کرد که ما را خسته کند و نتوانیم از برجام و منافع قید‌شده در این قرارداد استفاده کنیم.
امام جمعه موقت شیراز با تاکید بر اینکه باید از منافع انرژی هسته‌ای طبق برجام، قانون و مقررات بین‌المللی و براساس تاییدیه صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های انرژی هسته‌ای بهره‌برداری کنیم، بر این باور است که باید مساله اقتصاد مقاومتی را دنبال و روابطی گسترده‌تر با همسایگان برقرار کنیم و همچنین استفاده از ارز‌های متعدد را برای صادرات و واردات در دستور کار قرار دهیم تا توطئه‌های دشمنان را در رد برجام خنثی کنیم.
** دولت پس از حصول برجام علاقه‌مند به رفع‌ صد درصدی تحریم‌ها بوده است
دبیر تشکیلات خانه کارگر استان فارس با بیان اینکه هرگونه تصمیمی که دولت در چارچوب قانون اساسی بگیرد، مورد تایید ما به‌عنوان شهروند و تشکیلات صنفی و کارگری است، بیان می‌کند: در حوزه فعالیت خانه کارگر که به صنعت، تولید، بهره‌وری و کیفیت مربوط می‌شود، با توجه به حصول برجام با وجود گشایش‌های صورت‌گرفته،‌ هنوز میدان واقعی به دولت داده نشده است.
علی راستگو می‌افزاید: دولت در زمینه اقتصادی پس از حصول برجام علاقه‌مند به گشایش صد‌درصدی در حوزه رفع‌تحریم‌ها و واردات کالاهای ضروری صنعتی بوده است؛ اما با‌توجه‌به سنگ‌اندازی آمریکا و ابرقدرت‌های حامی آن، هنوز میدان واقعی به ایران داده نشده است؛ زیرا قدرت‌های غرب می‌دانند اگر اجازه فعالیت اقتصادی را به ایران دهند، این کشور اسلامی که الگویی برای سایر کشور‌ها در خاورمیانه به شمار می‌رود، به پیشرفتی روزافزون و همه‌جانبه دست می‌یابد.
وی معتقد است اگر روند فعالیت کشور‌های غربی براساس تعهدات ذکر شده در برجام، رخ داده بود و براساس قوانین بین‌المللی اجازه فعالیت آزادانه و بحق به ایران در عرصه هسته‌ای و اقتصادی داده می‌شد، امروز مشکلات اقتصادی به این صورت گریبان‌گیر ایران نبود.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری آمریکا پیش از این به کشورهای اروپایی تا 22 اردیبهشت ماه فرصت داده بود تا آنچه او «اشکالات فاجعه بار» برجام می نامد، را اصلاح کنند. در این باره وزیر خارجه آمریکا در نشست مشترک با همتای سعودی خود تهدید کرد: اگر برجام اصلاح نشود این کشور از آن خارج می شود.
ترامپ با وجود مخالفت چین، روسیه، مسوول سیاست خارجی اروپا و متحدان اروپایی کشورش که به همراه آمریکا این توافق را امضا کرده اند خروج واشنگتن از این توافق را اعلام کرد.
این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از اجرای برجام، 10 بار پایبندی ایران را به تعهدات خود بر اساس این توافق اعلام کرده است.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.