محمود رضا عرب، یکشنبه در حاشیه همایش نیازها و چالش های روانشناسی با نگاه به آینده که در شیراز برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، وظیفه روانشناسان و مشاوران را کاهش درد و آلام جامعه بیان کرد و اظهار داشت: روانشناسان نباید مانند برخی دیگر از مشاغل جامعه به فکر نشستن در مطب هایی باشند که اغلب در مناطق شمالی شهر قرار دارند و منتظر بمانند تا مردم به آنها مراجعه کنند بلکه باید به میان مردم رفته و دردهای آنها را التیام دهند.
وی بیان کرد: روانشناس ها باید مسایل و مشکلات حوزه کاری خود را در میان جامعه مشاهده کنند و برای رفع این آسیب ها الگوهای لازم را بومی سازی و ارایه دهند.
عرب، یکی دیگر از چالش های حوزه روانشناسی را نظام آموزشی ناکارآمد دانست و گفت: متاسفانه آموزش های داده شده به روانشناسان در مراکز آموزش عالی به مهارت تبدیل نمی شود و به همین سبب اغلب دانش آموختگان این رشته برای سپری کردن دوره کارورزی باید به مراکز بهزیستی مراجعه کنند و دو باره آموزش های کاربردی را فرا گیرند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی انجمن ها، تشکل ها و نهادهای روانشناسی که ایجاد شده، موازی کاری را در این حوزه افزایش داده اند و این مراکز به جای هم افزایی و استفاده از ظرفیت بهزیستی، کارزاری علیه این ارگان دولتی راه اندازی می کنند.
او اظهار داشت: اگر چه در برنامه ششم توسعه، صدور مجوز برای مراکز مشاوره بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته شده اما هنوز مشاهده می شود که سازمان های دیگری اقدام به این کار می کنند که این وضعیت به حوزه روانشناسی آسیب وارد کرده است.
عرب با تاکید بر حفظ تعامل و همگرایی برای حل مشکلات جامعه، گفت: شرایط برای خدمت به جامعه در هر زمینه ای مهیاست اما موازی کاری در هر حوزه ای موجب بروز مشکلاتی می شود و این موضوع در طول زمان به قانون گریزی و آفت منجر خواهد شد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.