اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس در سال ۹۷ با حضور اعضا و به ریاست علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رئیس کل دادگستری استان فارس در آغاز این جلسه ضمن تسلیت رحلت آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه فقید شیراز با بیان اینکه سال ها مجاهدت و فعالیت های ایشان در حوزه های اجتماعی، سیاسی و دینی از اذهان مردم قدر شناس استان پاک نخواهد شد گفت: آن فقید فرزانه عمر پر برکت خویش را در مسیر اعتلای اسلام و هدایت جامعه  و نشر آموزه های دینی و انقلابی مصروف ساختند.

القاصی در ادامه با بیان اینتکه در آستانه ماه مبارک رمضان باید آمادگی لازم از نظر فضای اجتماعی برای ماه مهمانی خدا فراهم گردد گفت: انتظار این است که فضای شهر به یک فضای رمضانی  تبدیل شود و آثار معنوی این ماه عزیز در روابط  اجتماعی و همه مناسبت ها در کلیه سطوح جامعه احساس شود .

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با اشاره به این که رعایت محدودیت های شرعی و قانونی و احترام به مؤمنین و روزه داران می تواند فضای معنوی مناسبی در شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت و استان فارس ایجاد نماید تصریح کرد: به همین منظور شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی استان فارس در راستانی وظیفه ذاتی خود نظارت بر اقدامات و عملکرد  دستگاه های متعدد در این زمینه را بر عهده دارد که در قالب طرح رمضانی به دستگاه‌های مسئول ابلاغ گردیده است.

وی این وظایف را علاوه بر وظیفه شرعی  امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب شرعی بر مسئولین و همه شهروندان  دانست و افزود: هر کدام از ما در دستگاه ها بنا به رسالت  و وظیفه ای که داریم لازم است مسئله نظارت در این حوزه را به جدیت دنبال نمائیم.

القاصی ضمن تأکید بر آمادگی قبلی همه دستگاه ها در راستای پیشگیری از بروز برخی هنجار شکنی ها در این ایام گفت: باید در این خصوص برخورد های قانونی با تدبیر لازم در دستور کار قرار گیرد که به همین منظور دادگستری استان فارس مطابق سال های گذشته شعب تخصصی و ویژه در جهت مقابله با هنجار شکنی های احتمالی ایجاد کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد مردم با رعایت حقوق شهروندان روزه دار و احترام به دستورات دینی با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان فضای معنوی مناسبی را در سطح شهر و استان ایجاد نمایند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در سال های گذشته در خصوص پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی  و تدوین راهبرد هایی در این خصوص توسط ایشان گفت: خروجی آسیب‌های اجتماعی در قالب پرونده های قضایی به دستگاه قضایی وارد می شود لذا باید نتیجه عملکرد دستگاه های مختلف در این خصوص و جدیت مسئواین در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بررسی و در قالب گزارش عملکرد جهت ارائه به محضر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) تقدیم گردد.

در این جلسه احمد رحمانیان دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان ضمن ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی، برنامه های اولویتی استان در این حوزه و راهکارهای کاهش ورودی پرونده‌های مرتبط به دستگاه‌های اجرایی استان را تبیین کرد.

این مقام قضایی در ادامه از اجرای طرح پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی و روزه خواری همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: باتوجه به برکات، فضائل و شان ماه مبارک رمضان و همچنین جلوگیری از هتک حرمت برخی افراد روزه‌خوار در اماکن عمومی، این طرح همچون سالهای پیشین با شروع ماه مبارک رمضان اجرا می شود.

وی میادین و خیابان‌های شلوغ و پرتردد، اماکن تجاری و تفریحی و سیاحتی، پارک‌ها، ادارات و اماکن عمومی را از جمله مکان‌های اجرای این طرح ذکر کرد و یادآور شد: تأمین امنیت مذهبی شهروندان و ایجاد رضایت، پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری‌ها، اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌ها، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های دولتی و اجرای قانون از مهمترین اهداف این طرح است.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: در این طرح که با محوریت دادگستری فارس و در سطح استان به ویژه شهر شیراز اجرا می شود، ۱۶۷ وظیفه برای ۲۱ دستگاه دولتی، غیردولتی، اجرایی، انتظامی و فرهنگی در نظر گرفته شده است.

احمد رحمانیان خاطرنشان شد: بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، کسانی که علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام کنند تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و پرونده افرادی که تظاهر به روزه‌خواری در اماکن عمومی کنند خارج از نوبت در شعب ویژه دادسرا و محاکم کیفری۲ که به همین منظور پیش بینی شده است رسیدگی خواهدشد.

وی از مسافران و کسانی که برای گرفتن روزه عذر شرعی دارند درخواست کرد از تظاهر به روزه خواری در اماکن و انظار عمومی اجتناب نمایند و دستگاههای مسئول مکان ها و فضاهایی را برای مسافران و افرادی که معذوریت دارند، در نظر بگیرد تا این افراد به صورت علنی اقدام به روزه خواری نکنند.

گفتنی است در پایان این جلسه از شهرداری شیراز، فرماندهی انتظامی استان ، اداره کل ثبت اسناد و املاک، صداوسیمای مرکز فارس و اداره کل زندان های استان فارس به عنوان دستگاه‌های برتر استان که در اجرای برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم وآسیب های اجتماعی بهترین عملکرد را در سال ۹۶ داشته‌اند از سوی رئیس کل دادگستری فارس تقدیر شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.