به گزارش ایرنا، ‌سید ضیاء هاشمی روز سه‌ شنبه در نشست مشترک مدیران فرهنگی، رسانه ای و روابط عمومی‌ دستگاه های اجرایی استان فارس در شیراز، اظهار داشت: تعداد مجوزهای صادره برای رسانه ها از 4 هزار مورد در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید اکنون به بیش از 9 هزار افزایش یافته که این نشاندهنده اعتماد ویژه دولت به اصحاب و اهالی رسانه است.
وی تصریح کرد: انعکاس دیدگاه ها و نقطه نظرات اصلاحی و انتقادی در رسانه ها با هدف پیوند با دولت و تصمیم‌ گیران، ضرورتی است که باید در گستره‌ای به وسعت یک کشور انجام شود.
وی مهم ‌ترین دغدغه دولتمردان، مدیران و همچنین منتقدان را تقویت اعتماد عمومی عنوان کرد و افزود: چنانچه اعتماد عمومی در سطح جامعه تقویت شود، مقابله با بحران‌ها تسهیل و تسریع می شود و به هر میزان که اعتماد اجتماعی دچار آسیب شود، انسجام اجتماعی نیز مخدوش خواهد شد.
هاشمی با تاکید بر اینکه به جامعه ای مقتدر نیازمندیم، بیان کرد: انسجام و هم‌افزایی متکی به همدلی، نیاز اصلی جامعه است، زیرا همدلی از همزبانی و زبان مشترک حاصل می‌شود که نتیجه آن نیز گفت‌ و‌گو و تعامل خواهد شد.
مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه نقادی ضرورت فعالیت مطبوعات و اصحاب رسانه است، گفت: اصحاب رسانه بخشی از نخبگان جامعه محسوب می شوند و رسانه نیز به عنوان یک دانشگاه در عصر کنونی، محمل دانش و اطلاعات و همچنین گفت‌ و‌گو و تبادل‌نظر است.
«یکی از وظایف و ماموریت های اصلی رسانه شفاف ‌سازی است و نقادی در کنار شفاف سازی به طور قطع موجب افزایش کارآمدی و تسهیل فرآیند حل و فصل مشکلات می شود به شرط آنکه این امر منجر به مداخله در کار و تضعیف مدیریت نشود».
مدیرعامل ایرنا ادامه داد: از سوی دیگر مدیران هم در جریان پاسخگویی نباید با فرافکنی بار خود را زمین بگذارند.
وی در ادامه به عملکرد مجموعه ناظر بر مطبوعات کشور به عنوان یک نهاد فرادولتی اشاره و تصریح کرد: دولت در هیات نظارت تنها یک عضو دارد و سیاست دولت در قبال مطبوعات همان اتکا به مطبوعات به عنوان رویکرد اصولی نظام است.
هاشمی با بیان اینکه نظارت بر مطبوعات به معنای کنترل و نظارت بر افکار عمومی نیست ، گفت: وظیفه هیات نظارت بر مطبوعات سالم‌ سازی مسیر فعالیت به عنوان ناظر اجرای قانون در حوزه مطبوعات و رسانه ها است.
«هیات نظارت هیچگاه به دنبال محدود کردن آزادی مطبوعات نیست، بلکه همواره بر آزادی مبتنی بر ضوابط قانونی تاکید جدی دارد».
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اقتضای جامعه انقلابی اتکا به مردم است، افزود: انقلاب محصول حضور مردم است و تحکیم و تسلط ‌بخشی به یک رویکرد، نباید به بهای حذف رویکردهای دیگر صورت گیرد و این مورد با اقتضائات جامعه انقلابی سازگار نیست.
هاشمی گفت: جامعه انقلابی ما ساختار سیاسی خود را مبتنی بر مردم سالاری و مشارکت گذاشته ، یعنی رای، نظر و خواست مردم باید در فرایندهای مختلف به مدیریتی منجر شود که در راستای گفتمان مورد تایید مردم باشد.
به گفته وی، اگر رسانه چه در فرآیند عملکرد و چه در اعتماد اجتماعی دچار ضعف شده و اعتماد به مطبوعات و رسانه ملی مخدوش شود، به طور حتم جامعه و مدیریت آن نیز در معرض خطر قرار می گیرد.
وی ادامه داد: «پس اگر می گوییم که سیاست دولت حمایت از مطبوعات و سیاست نظام بر اساس قانون، اعتماد و اتکا به رسانه ها است، از باب ترحم نیست بلکه از باب یک میراث است».
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، انسجام جامعه را منوط به جلب اعتماد عمومی دانست و گفت: اگر اعتماد باشد جامعه هزینه مازاد و غیر ضروری پرداخت نمی کند و یک نشانه مهم برای اعتماد، رسانه های داخلی هستند.
مدیرعامل ایرنا در ادامه با اشاره به نقش فناوری های نوین در حوزه رسانه، اظهار داشت: استفاده از فناوری های جدید همواره مورد تاکید دولت است براین اساس که باید از همه امکانات و داشته ها با رویکرد اعتماد به جامعه استفاده کرد.
در این نشست، برخی مدیران مسئول روزنامه های چاپ شیراز و نماینده انجمن روابط عمومی های استان فارس به طرح دیدگاه های خود در ارتباط با آسیب شناسی فرایند اطلاع رسانی در استان پرداختند.
7375 /6122 /2027**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.