به گزارش ایرنا، هر سال شمار قابل توجهی از جمعیت این شهرستان با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی خدمات سلامت دریافت می کنند.
به گفته مسئولان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شهرستان مرودشت از نظر شمار جمعیتی و همچنین وضعیت اقلیمی بیشترین ابتلا به سالک در استان فارس را دارد.
علاوه بر این، شهرها و روستاهای حاشیه تالاب بختگان به لحاظ تغییر اقلیمی و افزایش خشکسالی در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته اند و از مناطق مرکزی استان فارس، زرقان ، خرامه ، سروستان ، آباده طشک و بیضاء می توان به عنوان دیگر مناطق نام برد که فراوانی سالک در آن دیده شده است.
علاوه بر تداوم خشکسالی و کم آبی، افزایش دما و پدیده گرمای زمین نیز می تواند عاملی برای افزایش بیماری سالک دراستان فارس باشد، در تغییر اقلیم و افزایش دما جوندگان و حشرات موذی به اماکن نزدیک اماکن مسکونی مهاجرت می کنند، آمدن حشرات موذی، سگ های ولگرد و موجودات ناقل در نزدیکی روستاها و شهرها بر اثر گرمای زمین و تغییر اقلیم می تواند عاملی برای افزایش بیماری سالک باشد.
در راستای مهار بیماری سالک، نخستین مرحله عملیات جونده‌کشی در مناطق آلوده به سالک، در سطح شهرستان مرودشت امسال اجرا شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت با اعلام خبر از کاهش 40 درصدی آمار بیماری سالک در سال 96 نسبت به سال 95 خبر داد و گفت: در سال های گذشته با همکاری نهادها و ادارات شهرستان مرودشت در بحث پیشگیری از سالک، فعالیت های خوبی صورت گرفت و نتیجه آن کاهش آمار مبتلایان از 717 بیمار در سال 95 به 436 بیمار در سال 96 بود.
دکتر مسلم فلاحی افزود: امسال نیز در تداوم فعالیت های انجام شده، اجرای این طرح با توجه به شروع فصل گرما، شیوع و ازدیاد پشه سالک و با هدف شناسایی کانون های تکثیر پشه ناقل بیماری سالک، طی برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته از اردیبهشت آغاز و طی پنج مرحله، با همکاری نیروهای شهرداری و کارشناسان بهداشتی، در شعاع یک کیلومتری اطراف شهرها و روستاهای آلوده، تا شهریور ادامه دارد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان مرودشت، بیماری سالک را از مهم‌ترین بیماری‌های پوستی قابل انتقال از حیوان به انسان معرفی کرد که با نیش پشه خاکی آلوده به انگل هنگام تغذیه و خونخواری به انسان منتقل می شود.
فلاحی گفت: ناقل سالک، پشه‌ ریزی به نام پشه خاکی است که به صورت جهشی پرواز می‌کند و در تمام طول سال فعال است، اما بیشترین فعالیت آن از اردیبهشت تا شهریور و محل زندگی آن در طول روز، پناهگاه های گرم، تاریک و مرطوب و نقاط کم نور مانند شکاف و درز دیوارها، پشت اشیاء، زیر درختان، کودهای حیوانی و لانه پرندگان است.
او با بیان اینکه این پشه اغلب در مناطق و خاک های مرطوب تخم ریزی می‌کند، ادامه داد: مخزن بیماری سالک، بعضی از جوندگان وحشی، است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت با اشاره به تجارب موفق در کاهش سالک، مبارزه با جوندگان از جمله موش‌های صحرایی، اتلاف و معدوم کردن سگ های ولگرد، جمع آوری و دفن بهداشتی زباله و کودهای حیوانی، نصب توری‌های دانه‌ ریز بر روی درب و پنجره‌ها، استفاده از پشه بند و پماد دافع حشرات در مناطق آلوده، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و قدیمی را از راه های موثر در پیشگیری از سالک عنوان کرد.
شهرستان مرودشت در فاصله 45 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
6113/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.