علیرضا رفیعی پور، پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تب کریمه کنگو را بیماری بسیار خطرناک و مهلکی دانست و افزود: فرد مبتلا به این بیماری به دلیل رعایت نکردن اصول اولیه بهداشتی از جمله انجام ندادن سم زدایی در محل نگهداری دام و معدوم کردن کنه بدن دام با دست به این عارضه دچار شده است.
وی ادامه داد: منشا این بیماری ویروس است و انتقال آن از طریق کنه ای که بر روی بدن دام وجود دارد صورت می گیرد و این انتقال حتی در نسل های بعدی کنه آلوده نیز امکان پذیر است.
رفیعی پور اضافه کرد: متاسفانه تب کریمه کنگو، نشانه های قابل روئیتی در دام ندارد و به راحتی امکان شناسایی دام آلوده به این بیماری میسر نیست.
او گفت: تب کریمه کنگو واکسن ندارد و درمان آن نیز بسیار دشوار و تنها 50 درصد است اما راهکارهای ساده ای برای کنترل این بیماری وجود دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: افرادی که به دلیل حرفه خود با دام در ارتباط هستند برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری خطرناک باید اصول بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.
رفیعی پور بیان کرد: انتقال تب کریمه کنگو از طریق همه اجزای دام آلوده نظیر گوشت، پوست و خون امکان پذیر است و سال 96، به دلیل ابتلای به این بیماری پنج نفر جان خود را در کشور از دست دادند.
وی، اطلاع رسانی را از جمله راهکارهای موثر برای پیشگیری از ابتلای دام و انسان به این بیماری دانست و گفت: اگر هیچ دامی در خارج از کشتارگاه ذبح نشود، تمام بیماری های این حوزه قابل کنترل و مهار است.
این مقام مسئول بیان داشت: در مجموع در سال 96 بیماری های مشترک بین انسان و دام نظیر سیاه زخم و تب مالت بیش از 18 درصد کاهش داشته است به گونه ای که از هفت هزار و 900 کانون بیماری در سال 95 این رقم در سال 96 به 6هزار و 400 کانون بیماری رسید که این کاهش به دلیل اقدامات کنترلی حاصل شده است.
رفیعی، در بخش دیگری از مطالب خود، وضعیت تولید محصولات غذایی داخل کشور در حوزه دام، طیور و آبزیان را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: محصولات باکیفیتی در ایران تولید می شود و در حال حاضر بسیاری از محصولات تولیدی کشورمان در این حوزه به سایر کشورها صادر می شود.
وی اظهار کرد: هم اینک 38 هزار نیروی انسانی در شبکه های دامپزشکی کشور برای ایمن سازی دام، طیور و زنبور عسل فعالیت دارند و سالانه بیش از 800 میلیارد تومان برای انجام این کار هزینه می شود.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تب دار حاد است که توسط کنه در بین حیوانات و دام ها گسترش می یابد.
این بیماری نخستین بار در سال ۱۹۴۴در کریمه اوکراین مشاهده و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد. در سال ۱۹۶۹معلوم شد، بیماری‌ ایجاد کننده تب خونریزی دهنده در کریمه مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده است از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ها در هر 2 مکان، این بیماری به عنوان تب کریمه کنگو معرفی شد.
این بیماری سال 78 در ایران شناسایی شد. شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه ها) بیشتر مشاهده می شود و مهمترین راه آلودگی کنه، خونخواری کنه نابالغ از مُهره داران کوچک است.
یک بار آلودگی موجب می شود کنه در تمام طول مراحل تکامل آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مُهره داران بزرگ مثل دامها منتقل کند.
بیماری در حیوانات اهلی هیچگونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان)، همچنین تماس با خون و بافت بیماران به ویژه در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها شود باعث انتقال بیماری می شود.
بیمار در مدتی که در بیمارستان بستری است به شدت برای دیگران آلوده کننده است.
افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، دامداران و کشاورزان، کارگران کشتارگاهها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی بیمارستان ها هستند.
شروع علائم ناگهانی این بیماری حدود یک تا هفت روز طول می کشد و به طور متوسط بیمار ظرف سه روز دچار سر درد شدید، تب، لرز، درد عضلانی به ویژه در پشت و پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور (حساسیت به نور) می شود.
ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلو درد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می شود.
تب معمولا بین سه تا 16 روز طول می کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پُرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای در کام نرم و سخت شایع است.
در این بیماری تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده می شود.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.