به گزارش روز جمعه ایرنا ، برنامه پزشک خانواده 6 سال قبل اجرای آزمایشی خود را در فارس ومازندران آغاز کرد.
استان فارس با اجرای کامل تر این برنامه پیشتاز اجرای آزمایشی آن بوده است و با وجود برخی کاستی ها همچنان به عنوان پیشرفته ترین برنامه در ساماندهی فعالیت های بهداشت و درمان و راه بی بازگشت در حوزه سلامت از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارزیابی می شود.
به نظر می رسد خود واژه آزمایشی که بار معنایی خاصی دارد و حالت موقتی را به ذهن القا می کند، برای طرح پزشک خانواده موجب اظهارنظرها و موضع گیری ها شده است.
اخیرا در نشستی که با حضور معاون و قائم مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، مسئولان این وزارتخانه از تدوین 12 گام پزشک خانواده برای اجرا در همه استان ها خبر دادند و بر لزوم ایجاد یک مدل استاندارد پزشک خانواده برای اجرا در سراسر کشور تاکید کردند.
دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست مشورتی برنامه پزشک خانواده، بر ضرورت وجود یک مدل استاندارد پزشک خانواده برای اجرا در سراسر کشور، تاکید کرد و با بیان اینکه دنیا به سمت پزشک خانواده رفته است و اجرای آن تاثیر مثبتی داشته است، گفت: برنامه پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به خوبی اجرا شده است.
او اجرای پزشک خانواده را از برنامه های چهارم و پنجم توسعه برشمرد که به عنوان قانون در کشور تصویب شده است و افزود: بدون نظام سیستم سطح بندی و ارجاع، اجرای پزشک خانواده امکان پذیر نیست.
رئیسی در ادامه بر لزوم وجود یک مدل استاندارد پزشک خانواده برای اجرا در سراسر کشور، تاکید کرد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلات پزشک خانواده، این است که در سراسر کشور اجرا نشده و اگر در تمام کشور اجرا می شد، نواقص آن نیز با سرعت بیشتری شناسایی و رفع می شد.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران برای درمان از استان های دیگر به استان فارس و شیراز ارجاع می شوند، این امر را موجب افزایش هزینه ها عنوان کرد و افزود: اگر مراکز ارجاع دهنده این بیماران نیز دارای سیستم ارجاع مناسب باشند، بسیاری از این مراجعات کمتر می شود.
او نظام ارجاع را هدایت بیمار در نظام سطح بندی عنوان کرد و ادامه داد: پزشک خانواده اهداف خوبی را دنبال می کند که یکی از آنها ارجاع درست بیمار به مراکز مرتبط با شرایط بیمار است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به 12 گام اجرایی این وزارتخانه در زمینه پزشک خانواده، گفت: چارچوب و مسیر اجرای این برنامه مشخص است و همه باید بر اساس این چارچوب حرکت کنند تا بتوانیم این کار را گسترش دهیم.
ضرورت استفاده از نظرات پزشکان خانواده که به مسایل این برنامه آشنا هستند، دیگر تاکید این مقام مسئول در جمع دست اندرکاران برنامه پزشک خانواده بود.
وی با اشاره به تلاش های به ثمر رسیده در توسعه زیرساخت های نرم افزاری، ثبت موفق داده ها در سامانه 'سیب' را دستاوردی از این تلاش عنوان کرد که با برنامه ریزی های انجام شده، در آینده نزدیک این سامانه در سراسر کشور به صورت شبکه ای یکپارچه، فعالیت می کند.
رئیسی یادآور شد: باید روی کیفیت کار تاکید و به گونه ای عمل کنیم تا همه با رغبت به سمت اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع گام بردارند؛ کارها باید دقیق و باکیفیت انجام شود و روی اجرای آنها نظارت وجود داشته باشد و در چارچوب قوانین مشخص شده، انجام شود.
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: عزم وزارت بهداشت بر اجرای سیستم ارجاع و بهترین روش آن، اجرای پزشک خانواده است و اگر این برنامه درست اجرا شود، در هزینه ها صرفه جویی می شود. در استان های فارس و مازندران برای اجرای بهتر پزشک خانواده باید به سمت یک الگوی واحد برویم و از تجربیات به دست آمده در سال های گذشته، استفاده کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: باید با ارایه روش های مناسب، لزوم توجه مردم به سیستم ارجاع را یادآوری کنیم و در این زمینه فرهنگسازی لازم انجام شود.
دکتر علی بهادر با تاکید بر اینکه پزشک خانواده و نظام ارجاع باید مفهوم واقعی خود را پیدا کند و سیستم ارجاع اجباری شود، لزوم پیگیری فعال مسایل بیماران پس از مراجعه به پزشکان خانواده را ضروری خواند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برنامه پزشک خانواده برنامه ای قابل دفاع است و اگر نواقصی دارد باید بررسی و رفع شود. اگر پزشک خانواده ایرادی دارد منظور بودن یا نبودن این برنامه نیست، بلکه منظور آن است که باید در اجرا این نوع ایرادات را رفع و اصلاح کرد.
وی ادامه داد:هیچ کشوری نتوانسته است بدون سطح بندی خدمات و ایجاد نظام ارجاع که ما آن را به عنوان پزشک خانواده می شناسیم به موفقیت در حوزه سلامت دست یابد.
وی ادامه داد:برنامه پزشک خانواده تضمین کننده سلامت جامعه است، این برنامه که در استان فارس در حال اجرا است هر چند نواقصی هم دارد اما توانسته است سطح عدالت در سلامت را افزایش دهد و اجرای فعالیت های بهداشت و درمان را سامان بخشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: بدون سطح بندی خدمات و بدون خود مراقبتی و بدون اجرای بسته های خدماتی پزشک خانواده نمی توان جامعه ای را تصور کرد که بتواند برنامه ای سلامت را با کنترل هزینه ها به پیش برده باشد.
بهادر گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده هزینه های حوزه سلامت را سامان داد و بدون اجرای آن هیچ دانشگاه و بیمارستانی نمی تواند ازعهده این هزینه ها برآید.
وی بیان کرد: پزشک خانواده، پرداختی مردم فارس برای دریافت خدمات سلامت را کاهش داده است.
دکتر عبدالرسول همتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در استان فارس، اضافه کرد: برون سپاری خانه های بهداشت، راه اندازی طرح تله کاردیوگرافی برای نخستین بار در کشور در 130 مرکز روستایی، تهیه نرم افزار پروژه های عمرانی، تهیه و پیگیری خدمات مراقبتی عشایر و جذب بهورز عشایر، طراحی و بهره برداری از سامانه مدیریت تجهیزات پزشکی، راه اندازی کارگاه تعمیرات تجهیزات پزشکی و طراحی و بهره برداری از سامانه پایش شاخص های بهداشتی، از نوآوری های اجرای برنامه پزشک خانواده در دانشگاه علوم علوم پزشکی شیراز است.
او همچنین از همکاری هزار و 125 پزشک خانواده و هزار و 259 پزشک متخصص و فوق تخصص با برنامه پزشک خانواده فارس خبر داد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مهمترین دستاوردهای اجرای برنامه پزشک خانواده را افزایش سهم بخشی خصوصی در ارایه خدمات بهداشتی، افزایش شناسایی بیماران مزمن با مراقبت های انجام شده، تجویز منطقی دارو از سوی پزشکان خانواده در مقایسه با گذشته، کاهش پرداخت هزینه ها از جیب مردم و امکان کنترل سریع بیمار یهای همه گیر و بیماری های شایع برشمرد.
همتی همچنین از شناسایی 235 هزار و 680 مورد فشار خون بالا و 129 هزار و 281 بیمار دیابتی تا فروردین 97 از سوی پزشکان خانواده دانشگاه، خبر داد.
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در حاشیه بازدید از مراکز اجرای برنامه پزشک خانواده در فارس، از تدوین 12 گام اجرایی این برنامه، در شورای معاونان وزارت بهداشت، برای توسعه ملی این برنامه خبر داد.
دکتر محمد شریعتی، شیراز را یکی از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حیطه علمی و اجرایی خواند که در اجرای برنامه پزشک خانواده شهری نیز پیشرو و نخستین مجری آن در کشور بوده است.
شریعتی افزود: اجرای این برنامه در فارس، با همت مسئولان، کارشناسان، ارائه دهندگان خدمت و بخش خصوصی، پیش رفت و روز به روز در حال توسعه و اصلاح است.
قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تلاش های ستاد کشوری این برنامه برای اصلاح نواقص آن در ماه های اخیر، ادامه داد: در بازدیدها، شاهد رضایتمندی 98درصدی مردم از مراکز مورد بازدید بودیم که اتفاقی مبارک است، اما این باعث غفلت ما از رسیدگی به دیگر مسایل این برنامه نمی شود.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت، توسعه ارتباطات در این زمینه را موجب بهبود بازدهی کار دانست و گفت: برای آینده برنامه پزشک خانواده، برنامه دقیق و جامعی داریم که به صورت 12گام، در شورای معاونان وزارت بهداشت تصویب شده است.
او با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی فارس و مازندران، بسیاری از این گام ها را طی کرده اند، ادامه داد: با توجه به هدف روشنی که این برنامه دارد، جایگاه هر دانشگاه در اجرای این گام ها، بررسی شده است.
شریعتی تاکید کرد: حرکت دو دانشگاه علوم پزشکی فارس و مازندران، باید در راستای این گام ها باشد و دیگر دانشگاه ها نیز لازم است از تجارب آن ها، استفاده کنند.
طی 6 سال برگزاری و اجرای برنامه پزشک خانواده دراستان فارس موافقان و مخالفان اجرای این طرح موضع گیری های مختلف درباره نقاط قوت و ضعف آن داشته اند.
طرح پزشک خانواده آنطور که در اهداف اولیه تعریف شده دارای مزایای فراوانی است که مهمترین آن ایجاد نگاه سلامت محور به جای درمان محور در سیستم بهداشتی درمانی کشور است، با این وجود این طرح منتقدانی نیز دارد.
بهره مندی یکسان تمام افراد جامعه ازسرانه سلامت واجرای اصل عدالت درسلامت،حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت،انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری، دسترسی سریع و آسان و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت،بهبود وارتقای نظام ارایه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم از جمله اهدافی است که در این برنامه پیش بینی شده است.
6113 / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.