دکترعبدالخالق کشاورزی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آگاهی بخشی را راهکاری برای مهار این بیماری برشمرد و اضافه کرد: بیماری های غیرواگیر به عنوان مساله مهم سلامت عمومی در کشور محسوب می شود و در این میان بیماری های مزمن مانند تالاسمی سهم مهمی از بیماری های غیرواگیر را به خود اختصاص می دهد.
وی افزود: بیماری تالاسمی به عنوان یکی از بیماری های مزمن غیرواگیر، نوعی بیماری ارثی است که نیاز به مراقبت های خاص در طول زندگی فرد بیمار دارد و متاسفانه کشور ما در کمربند ابتلا به تالاسمی قرار دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در گذشته بیماری تالاسمی در کشور شیوع بالایی داشت اما در سال های اخیر با تلاش های دست اندرکاران بهداشت و درمان این بیماری، مهار شده است.
کشاورزی گفت: درمان و کنترل بیماری تالاسمی نیازمند آگاهی گروه های درگیر در امر درمان این بیماران از جمله پزشکان، پرستاران، مدیران نظام سلامت و خانواده بیمار مبتلا است.
دکتر داوود حدادی رئیس اداره بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: شهرستان های شیراز، داراب، کازرون، ممسنی و مرودشت دارای بیشترین آمار بیمار تالاسمی در استان فارس است.
او افزود: بخش تالاسمی مرکز آموزشی درمانی شهید آیت الله دستغیب شیراز با 739بیمار تالاسمی، به عنوان مرکز جامع تالاسمی فارس به شمار می رود. خدمات ارائه شده به این بیماران شامل ویزیت تخصصی و فوق تخصصی، تأمین داروهای آهن زدا، تزریق خون، مشاوره روانشناسی و روانپزشکی، سنجش تراکم استخوان، ارائه خدمات دندانپزشکی، انجام آزمایش های لازم و تأمین پمپ تزریق دسفرال است.
حدادی اضافه کرد: بیماران خاص به دلیل ماهیت بیماری مزمن خود، اغلب با مشکلات متعددی مواجه می شوند که این مسأله ضرورت توجه به مسایل روحی در این بیماران را دو چندان می کند که علاوه بر راه اندازی واحد مشاوره روانشناسی و روانپزشکی در بیمارستان شهید آیت الله دستغیب، در مراکز قطب درمان استان، شامل مرودشت، فیروزآباد، کازرون، داراب و نورآباد نیز طی سال گذشته، واحدهای مشابهی راه اندازی شده که گامی در راه ارتقای خدمات درمانی به این بیماران است.
رئیس اداره بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با وجود پنج مرکز مشاوره بیماران خاص تحت پوشش این اداره، برای تمام مراجعان، پرونده الکترونیکی تشکیل و اطلاعات بیماران برای پیگیری درمان، در سامانه ثبت می شود.
حدادی ابراز امیدواری کرد که با تعامل ایجاد شده با معاونت غذا و داروی دانشگاه، بیماران تالاسمی شاهد کمترین مشکل باشند.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.