به گزارش ایرنا محمد مهدی جعفری زاده، در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز فارس که با موضوع زنگ خطر برای مطبوعات برگزار شد، افزود: در حال حاضر مطبوعات رسمی حتی پنج درصد از آزادی های فضای مجازی را ندارند و در هنگامه ای که خبرها در لحظه در دنیا منتشر می شود، مطبوعات ما در برخی مواقع حق انعکاس اخبار متناسب با سلیقه و انتظار جامعه را ندارند.
وی ادامه داد: رسانه های مکتوب از طرفی از سوی مردم تحت فشار هستند زیرا آنها مطبوعات را با فضای مجازی که کاملا آزادانه فعالیت و دروغ و راست را منتشر می کنند، مورد مقایسه قرار می دهند.
جعفری زاده اظهار کرد: مردم از مطبوعات نیز انتظار فعالیت آزادنه دارند در صورتی که رسانه ها پنج درصد از آزادی های فضای مجازی را ندارند و افزون بر این معذورات قانونی، اعتقادی، سیاسی و عرفی نیز برای مطبوعات مکتوب تعریف شده است.
مدیر مسئول روزنامه طلوع گفت: اینکه چرا فضای مجازی در مقایسه با مطبوعات مکتوب آزادی عمل بیشتری دارند، این پرسش را باید قانون گذاران و مجلس شورای اسلامی پاسخ دهند.
او اظهار داشت: همچنین انتظار داریم که به این پرسش نیز پاسخ داده شود که چرا تاکنون قوانین این حوزه را تغییر نداده و به روز نکرده اند و می توان گفت که متاسفانه در عصر جدید ارتباطات ما هنوز در دوران گذشته تنفس می کنیم.
جعفری زاده با اشاره به اینکه، مطبوعات در چارچوب قانون حرکت می کنند و نمی توانند جامعه را به سمت بی اخلاقی سوق دهند، گفت: جامعه بر این باور است که فضای مجازی در حال خارج کردن رسانه های مکتوب از صحنه رقابت است.
صاحب امتیاز روزنامه طلوع افزود: مردم بر اساس نیاز و جذابیت ها، رسانه و مطبوعات مورد نظرشان را انتخاب می کنند و اگر مطبوعات و رسانه ها نتوانند نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم را مطرح، تحلیل و یا نقد کنند بدون تردید با اینگونه رسانه ها فاصله بیشتری می گیرند.
جعفری زاده گفت: مطبوعات نباید به عنوان تشویش اذهان عمومی و یا عبارت هایی مشابه آن تحت فشار قرار گیرند زیرا گستردگی دامنه حوزه اطلاع رسانی در جهان کنونی، بازنگری در کاربرد بسیاری از واژه ها را ضروری ساخته است و رویدادهایی از قبیل تجمع و یا اعتراض ها در کوتاه ترین زمان ممکن به دوره افتاده ترین نقاط جهان مخابره می شود.
وی، مشکلات پشت پرده مطبوعات را بسیار زیاد دانست و بیان کرد: در دوره ای که مردم جهان اخبار را به صورت لحظه ای دریافت می کنند متاسفانه مطبوعات داخلی ما در برخی مواقع حق منعکس کردن آن را ندارند.
جعفری زاده گفت: اگر قرار است اقتصاد مطبوعات دولتی نباشد، پس دخالت دولت و حکومت در این حوزه جایز نیست و باید اجازه دهند رسانه ها آزادانه مسایل را بررسی و تحلیل کنند اما متاسفانه مطبوعات در حال حاضر دچار خود سانسوری شده اند که این وضعیت نیز محدودیت ها را افزایش داده است.
وی، ادغام مطبوعات و کاهش تعداد آنها را در استان فارس راه حل مناسبی برای حل مشکل مالی آنها ندانست و اظهار داشت: متاسفانه افزایش قیمت کاغذ در سال های اخیر در کشور با هیچ نوع برنامه ریزی و پیش بینی اقتصادی قابل توجیه نیست.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.