محمد عسلی دوشنبه در گفت‌ و ‌گو با ایرنا افزود: در این شرایط ،موضوع صرفه اقتصادی روزنامه‌ ها نادیده گرفته شده است، شرایط اقتصادی جامعه عادی نیست که روزنامه‌ها بتوانند نیازمندی‌هایشان را ازطریق معمول رفع کنند و تاکنون نیز طرحی ثابت و جامع برای نظارت، مدیریت و حمایت از نشریات ارائه نشده است.
این پیشکسوت عرصه مطبوعات گفت:آزمون و خطاهای پی‌ در ‌پی وزارت ارشاد دراعطای یارانه مطبوعات دلیل اصلی ناکارآمدی و حیف و میل بودجه مربوط است.
عسلی بیان کرد: از سویی محدودیت‌های ایجادشده در قانون مطبوعات و از سوی دیگر شرایط سیاسی باعث خودسانسوری شده است و روزنامه‌ها ناچارند برای حفظ منافع عمومی جامعه مسائل را سربسته بگذارند و از همین رو امروز مطبوعات دیگر در سبد خانوار بسیاری از مردم جایی ندارد.
مدیرمسئول روزنامه عصرمردم گفت: 24سال است که این روزنامه برای هنرمندان و نویسندگان شیراز به‌ صورت رایگان ارسال می‌شود این در حالی است که در چنین شرایطی دادگستری برای آگاهی‌هایی که به ما می‌دهد 200 نسخه و اداره ثبت نیز همین تعداد روزنامه را به ‌صورت رایگان دریافت می‌کند و اداره‌هایی که مشترک می‌شوند مدعی هستند که بودجه ‌ای برای پرداخت هزینه مطبوعات ندارند.
عسلی قیمت تمام‌شده هر نسخه روزنامه را 5000 تومان اعلام کردو گفت: درحالی که همین روزنامه به مبلغ 1500 تومان به‌ فروش می‌رسد.
نایب‌ رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان فارس اعلام کرد: در گفت ‌و ‌گو با استاندار فارس خواستار رسیدگی به وضع مطبوعات و تمکین اداره‌ها و سازمان‌های استان برای پرداخت هزینه‌های مربوط به درج آگهی و خبر و همچنین اشتراک شده‌ایم و امیدواریم بزودی بتوانیم در این زمینه به هم ‌افزایی و تعامل دست یابیم.
او افزود: در دیگر نقاط دنیا همچون هند، درج خبر منوط به پرداخت هزینه است همچنین روزنامه‌های دولتی در مالزی رایگان ارائه می شود.
عسلی ابراز کرد:روزنامه ‌ها به نوعی وابسته به منابع دولتی هستند ودرصورتی که بخواهند تماماً به ‌صورت خصوصی هزینه‌های خود را تأمین کنند باید از ابزار‌هایی استفاده کنند که برای جوانان جاذبه دارد و این یعنی باید روزنامه زرد چاپ کنیم و این کار نه قانوناً و نه شرعاً مورد تأیید نیست.
این روزنامه نگار پیشکسوت از افزایش هزینه دستمزد‌ها به ‌صورت سالانه، هزینه‌های پرداخت بیمه کارمندان و هزینه‌های جاری تربیت و آموزش پرسنل حرفه‌ای سخن گفت و این مبالغ را با میزان درآمد روزنامه‌ها نامتناسب خواند.
او افزود: مطبوعات امروز در شرایط دو سر باخت قرار گرفته‌اند اگر بخواهند به سمت فضای مجازی بروند و حرف‌های مردم ‌پسند را نشر کنند باید به سمت امیال آمریکا بروند و اگر بخواهند استقلال خود را حفظ کنند ناچار به سانسور هستند و در این میان راه چاره‌ای نیز برای حفظ مطبوعات و نیز تأمین نیاز‌های اقتصادی آن ها نیست.
روزنامه‌ های شیراز، پنجم اریبهشت‌ 97 در تیتری یکسان نوشتند که این روزنامه ها در آستانه تعطیلی هستند.
خطر تعطیلی به ‌دلیل مشکلات اقتصادی و عدم تطبیق هزینه‌های تمام شده با درآمد و کمبود یارانه مطبوعات از گلایه های صاحبان این روزنامه هاست.
روزنامه های خبرجنوب، عصرمردم، نیم نگاه، سبحان،طلوع، تماشا، شیراز نوین و افسانه در شیراز چاپ می شوند.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.