دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهره برداری از آب خلیج فارس برای تامین آب شرب شهروندان به صورت خیلی گسترده و بیشتر از توانایی پالایش این محل است.
وی ادامه داد: این موضوع در کنار شیرین کردن آب دریا توسط کشورهای عربی، شوری آب را افزایش می دهد و در نتیجه قدرت بخار آب در داخل کشور کم می شود.
ناظم السادات با بیان اینکه در کشورمان نیز به علت کمبود آب شرب در برخی مناطق روند شیرین کردن آب خلیج فارس انجام می شود گفت : برداشت نفت از خلیج فارس و ایجاد سکوهای تخلیه و بارگیری و عبور کشتی ها و ناوها در خلیج فارس سطح آب را با چربی زیاد روبرو می کند که قدرت تبخیر و بخار آب به داخل کشور کم می شود و اثر خود را بر کاهش بارش های کشور می گذارد.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اضافه کرد :تنها راه چاره برای مقابله با این پدیده ، افزایش پوشش گیاهی و همچنین توجه بیشتر به شرایط اقلیمی خلیج فارس و دریاست که باید مورد توجه قرار گیرد.
این پژوهشگر علوم جوی ادامه داد: روند شیرین کردن آب دریا باید مدل سازی شده و روشن باشد، در حال حاضر اغلب شرکت های مهندسی تعیین می کنند که انتقال آب دریا انجام شود و در مقابل افرادی که در رشته های تخصصی اقیانوس شناسی و هوا تحصیلات عالی دارند کمتر به کار گرفته می شوند و بیشتر کار مهندسی صورت می گیرد در حالی که شیرین کردن آب باید با فرایند پژوهشی و دانشگاهی همراه باشد.
ناظم السادات به کاهش بارندگی و کاهش فضای سبز در استان فارس و شیراز اشاره کرد و گفت : درسال 1366 خورشیدی، مساحت بخش شهری شیراز کمتر از 6 هزار هکتار و مساحت پوشش گیاهی آن نزدیک به پنج هزار و 500 هکتار بود یعنی مساحت باغ ها و زمین های کشاورزی و فضای سبز شهری نزدیک به مساحت بافت شهری بود در حالی که اکنون این نسبت به شدت تغییر کرده است.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اضافه کرد : در آن سالها جمعیت شهر شیراز نزدیک به 800 هزار نفر بود، سرانه هر فرد شیرازی از پوشش سبز نزدیک به 65 متر مربع بود، پوشش سبز یعنی مساحت باغ ها، پارک ها و زمین های کشاورزی و درختان بلوارها و خیابان ها در یک دوره سی ساله یعنی در سال 1395 مساحت بافت شهری با یک افزایش شگرفی به نزدیک 19 هزار هکتار رسید ، در این دوران سی ساله جمعیت از 800 هزار نفر به نزدیک دو میلیون نفر افزایش پیدا کرد.
ناظم السادات گفت: در این سی سال از مساحت نزدیک پنج هزار هکتاری پوشش سبز شیراز ، حدود یک هزار و500 هکتار کاسته شده است ، سرانه پوشش سبز هر شیرازی با کاهشی نزدیک 43 مترمربعی هم اکنون نزیک 22 متر مربع است ، این روند افزایش جمعیت و کاهش سطح پوشش گیاهی، همچنان ادامه دارد و بر کاهش بارندگی ها در شیراز تاثیر می گذارد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.