به گزارش ایرنا، کسب این عنوان از آن رو بسیار با اهمیت است که در درجه نخست شیراز همواره به‌ منزله پایتخت ادبی ایران شناخته شده است و وجود شاعران و چهره‌های ماندگار در حوزه فرهنگ و ادب باعث شده است جایگاه این شهر در زمینه فرهنگی و ادبی، در میان دیگر شهر‌های ایران درخور باشد.
از سوی دیگر کسب عنوان شهر خلاق، شیراز را به شبکه شهر‌های خلاق جهان وصل می‌کند و می‌تواند رونق اقتصادی در بخش فرهنگی و هنری و گردشگری را به همراه آورد آنچه در زمانه کنونی با توجه به بحران آب و خشکسالی‌های پی‌در‌پی می‌تواند جایگزینی مناسب برای صنعت کشاورزی شود و رونق اقتصادی به همراه‌ آورد.
از سوی دیگر ظرفیت‌های بسیار این شهر برای پذیرایی از گردشگران خارجی و تجربه بی‌بدیل شیراز در استقبال از میهمانان نوروزی که همه‌ ساله جمعیتی میلیونی را به این شهر می‌کشاند، نشان از توانمندی شیراز در کسب و حفظ این عنوان و بهره‌ برداری مطلوب از آن دارد.
نباید از یاد برد که مهم ‌ترین سرمایه شیراز، میراث معنوی، ادبی و هنری ساکنان این شهر است که حاصل تلاش‌های فرهنگوران طی قرون و اعصار به شمار می رود.
بر این اساس رسیدن به این عنوان به زیرساخت‌هایی همچون برخورداری از کتابخانه‌ها، سالن‌های تخصصی تئاتر، تالار‌ها، فرهنگسرا‌های تخصصی، جشنواره‌های ادبی و هنری و حمایت از انتشار کتاب دارد تا بتوان در بستر آن‌ها به برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های جهانی و ملی در حوزه مورد نظر پرداخت همچنین در این میان همکاری همه دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی همچون شهرداری، استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های فرهنگی ضروری است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به ایرنا گفت: درزمینه ثبت شیراز باعنوان شهر خلاق ادبی در یونسکو طی سالیان گذشته تلاش‌هایی صورت گرفت اما بنا به دلایلی، پیگیری این موضوع متوقف شد.
ابراهیم گشتاسبی ‌راد افزود: ثبت شیراز به ‌منزله شهر خلاق ادبی فرصتی محدود داشت و متأسفانه این فرصت از دست رفت و امکان شیراز برای ثبت با عنوان شهر خلاق ادبی در یونسکو برای سال 2018 از بین رفت.
وی با بیان اینکه شهرداری وشورای شهر شیراز و نیز معاونت گردشگری و زیارت استانداری فارس درحال پیگیری این موضوع و رایزنی با یونسکو است عنوان کرد: هم‌اکنون درحال مذاکره با عبد‌المهدی مستکین مدیر گروه فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران و نیز سعدالله نصیری قیداری دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران برای به جریان انداختن پرونده ثبت شیراز با عنوان شهر خلاق ادبی هستیم.

** شیراز با عنوان شهر خلاق ادبی در یونسکو ثبت نشده است
معاون شهردار شیراز بیان داشت: ثبت شیراز با این عنوان در سطح جهانی جایگاه شیراز را در جهان برتری می‌بخشد و اعتباری ویژه برای آن فراهم می‌آورد.
وی ادامه داد: هم‌اکنون حدود 20 شهر خلاق ادبی در جهان ثبت یونسکو شده‌اند و تأسف‌آور است که چرا در شیراز تاکنون این اقدام صورت نگرفته است و هرچند رقبایی همچون نیشابور داریم امیدواریم بتوانیم این عنوان را برای شیراز در سال 2019 به ارمغان آوریم.
گشتاسبی راد خط‌ کشی‌های سیاسی در هنر و فرهنگ را زمینه‌ ساز آسیب جدی به این فضا دانست و بیان کرد: باید سعی کنیم جایگاه مناسب را برای همه هنرمندان و اهالی ادب فراهم کنیم زیرا اگر فضای فرهنگ‌سرا‌ها به‌صورت تخصصی در اختیار ادیبان و هنرمندان قرار گیرد، اگر خانه هنرمندان داشته باشیم و مرکزی درخور برای تئاتر شهر ایجاد کنیم، این شهر می‌تواند خود را باعنوان شهر خلاق معرفی کند در غیر این صورت هرچه به حافظ و سعدی افتخار کنیم و و شهر فعال خلاق ادبی نباشیم، گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد تلاش‌های این سازمان و سایر نهادهای متولی فرهنگ برای زمینه سازی در زمینه حمایت از ادب و فرهنگ در سال 2019 به ثمر نشیند و شیراز عنوان شهر خلاق ادبی یونسکو را از آن خود کند.

** هنرمندان پیشروتر از مدیران ارشد شیراز
کاووس حسنلی رئیس مرکز حافظ ‌شناسی نیز گفت: واقعیت این است که اهالی فرهنگ و هنر و ادب کشور حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و تاکنون دین خود را به این شهر ادا کرده‌اند.
این استاد ادبیات فارسی ادامه داد: شیراز در حوزه‌های ادبیات داستانی، شعر، ادبیات نمایشی، ادبیات کودک و طنز در کشور درخشان و پیشرو است و این در حالی است که مدیران ارشد شهر بسیار از اهالی فرهنگی عقب‌تر هستند و فاصله بسیاری مانده است تا به آن‌ها برسند.
وی با تأکید بر اینکه نباید دچار آرمان های غیر اجرایی شویم بیان داشت: باید برنامه‌های تحول‌آفرین و حرکت‌های جدی را که بتواند در کشور منشأ اثر باشد، اجرا کنیم.
حسنلی بیان کرد: چه یونسکو بخواهد، چه نخواهد و چه عنوان شهر خلاق ادبی برای این شهر تصویب شود و چه نشود، شیراز شهر خلاق ادبی هست و در این میان، تنها باید به درددل اهالی فرهنگ گوش کرد تا زمینه برای توسعه فرهنگی شیراز فراهم شود.
رئیس مرکز حافظ ‌شناسی با یادکرد فعالیت 20ساله این مرکز بیان داشت: مرکز حافظ‌ شناسی در مکانی بسیار اندک توانسته است بیش از 13هزار تن را آموزش دهد و آن‌ها را با ملکوت حافظ آشنا کند و با وجود امکانات اندکی که در دسترس دارد صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای اولین بار کرسی پژوهشی ادبیات را به مرکز حافظ شناسی اهدا کرد و امروز در این مرکز دوره پسادکترا برگزار می شود، همه این‌ها و صدها کار دیگر با دست خالی در یک اتاقک کوچک انجام می‌شود و مدیران ارشد نتوانسته‌اند حرکت‌های تحول‌آفرین اینچنینی را پشتیبانی کنند و پرسش اینجاست آیا ممکن نیست مسئولان پژوهشگاهی را به این مرکز با این همه توانمندی و تحول اختصاص دهد؟ همچنین مسئولان باید از خود بپرسند چگونه می‌شود شیراز را به شهری متفاوت تبدیل کرد.

** ضعف زیرساختی مهمترین مشکل فرهنگ شیراز
گرچه تلاش متولیان فرهنگی شیراز برای کسب این عنوان درخور توجه است، نباید از نظر دور داشت که شیراز طی سالیان گذشته میزبان جشنواره‌ معتبر بین‌المللی در زمینه ادبیات نبوده است و این موضوعی است که نمی‌توان آن را در حوزه برر‌سی‌های کیفی که برای کسب این عنوان در یونسکو مدنظر قرار می‌گیرد، نادیده گرفت.
همچنین ضعف در زیرساخت‌ها نه‌تنها گلایه همیشگی اهالی فرهنگی هنر، بلکه به مطالبه‌ای عمومی بدل شده است که همواره هنردوستان و هنرمندان را ناخرسند کرده است و این موضوع نیز می‌تواند در سطح کمّی باعث عقب‌ماندگی شیراز در بحث فرهنگی باشد افزون‌بر این روند رو به تکرار و ملا‌ل‌آور برگزاری یادروز سعدی و حافظ که در سال‌های اخیر انتقاد‌های فراوانی را نیز به همراه داشته است و نیز سیر تشریفاتی این برنامه‌ها از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معضلاتی است که شیراز برای کسب این عنوان با آن مواجه است.
شبکه شهر‌های خلاق یونسکو از سال 2004 میلادی شکل گرفت و زمینه‌ای برای همکاری شهر‌های مختلف ثبت یونسکو را فراهم ‌آورد.
معیارهای یونسکو در هفت رشته شهر‌های خلاق را دربر می‌گیرد که عبارت‌اند از: صنایع دستی و هنرهای مردمی، هنر رسانه، سینما، طراحی، خوراک‌شناسی، ادبیات و موسیقی.
هم‌اکنون 116 شهر جهان از 54 کشور دنیا به شبکه شهر‌های خلاق متصل‌اند و در بخش ادبیات نیز 20شهر تاکنون شهر خلاق ادبی شده‌اند.
شهر‌های اصفهان و رشت به‌ ترتیب در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی و خوراک ‌شناسی در زمره شهر‌های خلاق جهان‌اند.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.