قاسم مقیمی در نشست مشترک روسای کمیسیون های تلفیق و عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: شهر موجودی چند وجهی با کاربردهای فراوان است که در حال نوزایی است و محافظت از آن نیازمند تخصص، تبحر و سعه صدر است در حالی که برخی مواقع از شیراز فاصله گرفته ایم و می طلبد با صبوری مردم و همکارانم به اصل شیراز باز گردیم.
رییس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت های مهم شهر شیراز افزود: در این زمینه ما در کنار میراثی که از گذشته داریم باید خلاقیت نیز به خرج دهیم و با گردشگری خلاق می توانیم سهم بیشتری از ظرفیت این حوزه را به شیراز اختصاص دهیم.
وی از سرمایه گذاری به عنوان راه حل بسیاری از مشکلات شهر یاد کرد و گفت: به عنوان مثال اگر ما یک مرکز تجاری بزرگ را تنها در یک بخش شهر داشته باشیم این باعث تراکم جمعیت و مشکلاتی مانند ترافیک در آن منطقه می شود این در حالی است که اگر سرمایه گذاران تعدادی از این پروژه ها را در نقاط مختلف شهر ایجاد کنند و خدمات توزیع شود مشکلات ما نیز رفع می شود. ما باید با دید باز به سراغ سرمایه گذاران برویم نه با مشت های گره کرده. باید درب های شهر را به روی سرمایه گذاران باز کنیم و معتقدم سرمایه گذاری می تواند مشکلات مهمی از جمله بیکاری،‌ ترافیک و حتی آسیب های اجتماعی را کاهش دهد.
مقیمی در خصوص اجرایی شدن مدیریت واحد شهری به عنوان یکی دیگر از راه های حل مشکلات شهر گفت: ما باید به دنبال مدیریت یکپارچه شهری باشیم که در این زمینه طبق ماده 31 قانون همه دستگاه های شهر باید پاسخگوی شورای شهر باشند و نباید همه مشکلات و نقایص را به گردن شهرداری انداخت.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش بودجه فرهنگی شهرداری و تاثیر آن در اجرای پروژه های عمرانی حوزه فرهنگی بیان کرد: بودجه فرهنگی نسبت به سال گذشته کاهش نیافته و ما حتی بودجه ای بیش از آنچه سال گذشته محقق شده بود را تصویب کردیم این در حالی است که سال گذشته یک چهارم بودجه فرهنگی شهر محقق شد و ما نیز بودجه ای را تصویب کردیم که از پس تحقق آن برآییم. معتقدیم باید نگاه ما فرهنگی باشد که در اجرای پروژه های شهر این نگاه وجود دارد، به عنوان مثال اگر به جای پل زدن با یک حرکت فرهنگی کار می کردیم با رفتارهای فرهنگی می شد بسیاری از مشکلات را حل کرد.
رییس کمیسیون تلفیق شورای شهر شیراز در ادامه در خصوص وضعیت کارخانه آسفالت جدید شهرداری شیراز نیز گفت: یکی از مواردی که ما در شورای شهرستان شیراز در مورد آن به توافق رسیدیم این بود که برای جلوگیری از رشد حاشیه نشینی در شیراز و مهاجرت از شهرهای اطراف، به آن شهرها کمک کنیم که با توجه به وجود چند کارخانه آسفالت یکی از اقدامات ما کمک به شهرهای اطراف شیراز در همین زمینه بود حتی با توجه به ظرفیت بالای این کارخانه قرار شد به جای اجرای 8 کیلومتر ادامه آزادراه شیراز- اصفهان به بزرگراه حسینی الهاشمی توسط شهرداری ما آسفالت کل مسیر 20 کیلومتر را تامین کنیم و اداره راه و شهرسازی این مسیر را اجرا کند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که به گفته برخی، شورای پنجم برنامه ای ویژه ندارد ضمن رد این موضوع گفت: شورای شهر برنامه دارد اما تدوین برنامه جامع نیازمند زمان است و همکاران من در حال تنظیم این برنامه هستند هر چند هنوز بر روی کار سوار نشده ایم اما به طور قطع برنامه بلند مدت زمان زیادی می برد این در حالی است که بیشتر برنامه های ما در زمینه تکمیل پروژه های نا تمام گذشته است البته ما کارهای زیرساختی بسیاری از جمله بحث ممیزی املاک شهر را در برنامه داریم که می تواند به عنوان یکی از منابع مهم درآمدی پایدار باشد، همچنین در کنار آن به دنبال ایجاد زمینه های مناسب برای حضور سرمایه گذاران هستیم.
مقیمی در خصوص زمزمه تعطیلی سینماهای قدیمی بولوار زند و تبدیل آن به پارکینگ های عمومی نیز افزود: سینماهای بولوار زند با قدمت 80 تا 90 سال جزو تاریخ این شهر هستند و با تبدیل آنها به پارکینگ مخالفیم چنانچه با ساخت پردیس های سینمایی در نقاط دیگر شهر نیز مشکل نداریم اما این سینماها جزو میراث فرهنگی شهر می باشند و در یک نقطه مهم شهر قرار دارند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پروژه هایی نظیر پارک آبی و تله کابین پس از سال ها بالاخره در شیراز به ثمر خواهد رسید یا خیر؟ گفت: پروژه های سرمایه گذاری به 3 دسته تقسیم بندی می شود، ابتدا پروژه های کمتر از 100 میلیارد تومان مانند هتل آپارتمان ها و پروژه های کوچک از این دست، ‌پروژه های از 100 تا یک هزار میلیارد تومان مانند تله کابین یا پارک آبی و پروژه های بالای هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مانند ارتفاعات و پارک 580 هکتاری که امسال پروژه های تله کابین و پارک آبی در تکالیف شهرداری دیده شده و امیدواریم بتوانیم تکلیف این پروژه ها را امسال مشخص کنیم.
رییس کمیسیون تلفیق شورای شهر شیراز گفت: از لحظه ورود به حوزه مدیریت شهر، شعار ما در روز اول شورا ایجاد شورا و شهرداری تمام شیشه ای و شفاف بود چرا که معتقدیم اگر ما نقد را از خود شروع نکنیم به طور قطع نقد دیگران کار پسندیده ای نیست و شورای پنجم هم از این امر مستثنی نیست و اگرچه مدت زیادی از عمر شورا نگذشته اما در همین زمان کوتاه نیز باید فعالیت ها را رصد کنیم و اگر کوتاهی از جانب شورا صورت گرفته باید علت این وقفه را پیدا کنیم.
وی خواستار همکاری رسانه ها در اجرای مدیریت واحد شهری شد و اظهار داشت: مدیریت یکپارچه شهری تنها با فرهنگسازی رسانه ها شدنی است و رسانه ها توان مطالبه گری در این زمینه را دارند.
****تا دل برخی مدیران فارس در تهران است تحقق مدیریت یکپارچه شهری محال است
وی در حاشیه این نشست نیز گفت: باید تعارف را کنار بگذاریم و مصلحت شهر را بر منافع فردی و دستگاهی ترجیح دهیم. عدم اجرای مدیریت واحد شهری، آسیب سهوی از سوی برخی نهادها و سازمان ها به منافع شهروندان است. در این میان برخی مدیران در شیراز و استان بیش از آن که به فکر مصالح شهر شیراز باشند در سودای خدمت به پایتخت هستند تا شاید فرجی حاصل شود و پست بالاتری نصیب شان گردد.
مقیمی خواستار مطالبه گری مردم از دولت در خصوص مدیریت یکپارچه شهری شد و افزود: مردم در حال حاضر دلیل برخی نابسامانی های ظاهری در شهر و آشفتگی های بصری معابر را شهرداری می دانند در حالی که در عمل این دیگر ادارات هستند که سهم خواهی کرده و شهر را دچار چالش در دراز مدت می کنند.
نایب رییس کمیسیون سلامت شورای شهر ادامه داد: کلانشهر شیراز با مشکلات متعددی دست به گریبان است که تلاش شهرداری به تنهایی برای رفع آنها کافی نیست. اگرچه شهرداری همواره پای ثابت آمادگی برای رفع مشکلات شهری است اما برای مثال معضل بوی نا مطلوب رودخانه خشک و محدوده پایگاه هوایی نیازمند همکاری دستگاه های متعددی از جمله شرکت آبفا، محیط زیست، استانداری و ... است.
مقیمی گفت: علت و معلول بسیاری از آسیب های شهری،‌ آلودگی های زیست محیطی، فاضلاب، مشاغل پر سر و صدا و مزاحم و سد معبرهایی است که به واسطه فعالیت دیگر نهادها و سازمان ها رخ می دهد اما زمانی که کار به بن بست می رسد این شهرداری است که موظف می شود با هزینه بیت المال جبران مافات کند.
وی با اشاره به عدم تخصیص سهم واقعی شیراز در بودجه ریزی اظهار داشت: حتی همین بودجه ناکافی هم بعضاً در مسیر عمران و آبادی شیراز و رفاه شهروندان هزینه نمی شود و پیشنهاد می گردد برخی سازمان ها و ادارات، تابلوی خود را به نام پایتخت تغییر دهند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 915371
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.