تعدادی از تولید کنندگان گوشت مرغ در استان فارس طی دو هفته گذشته خواسته های خود را به صورت مراجعه دسته جمعی به سازمان جهاد کشاورزی و استانداری فارس اعلام کردند و خواهان ساماندهی بازار و رفع موانع پیش روی تولید گوشت مرغ شدند و اعتراض خود را در زمینه آنچه وجود انحصار در حوزه تامین نهاده (خوراک مرغ) و افزایش قیمت این محصول در دو ماه گذشته نامیدند به گوش مسئولان استان رساندند.
هرچند یکی از مسئولان، وجود انحصار و یا سلطان نهاده در بازار را تایید نمی کند و مسئول دیگر قوانین مسلط بر بازار را در زمینه گرانی و نوسان نرخ ها موثر می داند.

** بدون نتیجه مفید
عضو هیات مدیره مرغداران شهرستان کوار در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دوشنبه گذشته(دهم اردیبهشت 97) حدود 150 نفر از مرغداران به استانداری فارس رفتیم و جلسه ای با حضور برخی مسئولان مربوط در محل استانداری برگزار شد که متاسفانه نتیجه ای مفید نداشت.
ابوطالب رحیمیان معتقد است که گرانی ایجاد شده در قیمت نهاده در ماه های اخیر به دلیل انحصاری بودن واردات این محصول در دست سلطان نهاده کشور است.
رحیمیان در ادامه افزود: این شخص بزرگترین وارد کننده خوراک دام در کشور است که کل انبارهای خود را با نهاده های ارز مبادلاتی به نرخ سه هزار و 700 تومان دولتی پرکرده و اکنون با نرخ دلار شش هزار تومان به تولیدکنندگان داخلی به فروش می رساند.
وی به اینکه تولیدکنندگان مرغ توانایی مقابله با این فرد را ندارند ولی این توقع از دولت و سازمان پشتیبانی امور دام می رود که از مرغ داران حمایت کرده تا این مشکل حل شود اشاره و اضافه کرد:متاسفانه قدرت سلطان نهاده در کشور به اندازه ای است که اگر سازمان پشتیبانی امور دام اقدام به واردات خوراک طیور به کشور کند این فرد حتی می تواند کاری کند که این محموله به کشور نرسد.
عضو هیات مدیره مرغداران شهرستان کوار اظهار کرد: این فرد قطعا با حمایت برخی افراد که پشت پرده فعالیت می کنند می تواند این اندازه نفوذ و قدرت داشته باشد.
وی قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوشت مرغ را اکنون بدون احتساب سود برای تولیدکننده حدود پنج هزار و 700 تومان عنوان کرد و گفت: ولی در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ کمتر از پنج هزار تومان از مرغدار خریداری می شود و در بازار کنونی تولیدکننده به ازای هر کیلو مرغ حدود هزار تومان متضرر می شود.
رحیمیان گفت: هر کیلو گوشت مرغ در بازار تا هشت هزار و 500 تومان نیز به دست مصرف کننده می رسد در حالی که مرغدار زیان می بیند سود هنگفتی به جیب دلال ها می رود.

** بازار گوشت مرغ ساماندهی شود
عضو هیات مدیره شرکت تعاونی مرغداران جهرم که در اعتراض به افزایش قیمت نهاده ها در شیراز حضور داشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد:اکنون قیمت خوراک طیور به گونه ای سرسام آور افزایش پیدا کرده و در حال حاضر مرغداران به شدت متضرر می شوند.
مسعود جمالی افزود: عده ای سودجو نیز از شرایط کنونی سوء استفاده می کنند و لازم است دولت دخالت و قیمت نهاده ها را کنترل کند.
وی اظهار کرد: هر کیلوگرم ذرت دو ماه پیش حدود 710 تومان بود که بصورت پلکانی روز به روز افزایش پیدا کرده و اکنون به حدود هزار و 300 تومان به ازای هر کیلو رسیده است.
جمالی گفت:قیمت هر کیلو سویا نیز در مدت دو ماه گذشته از هزار و 750 تومان به حدود دو هزار و 800 تومان افزایش پیدا کرده است.
عضو هیات مدیره شرکت تعاونی مرغداران جهرم با اشاره به اینکه نهاده هزینه اصلی تولید گوشت مرغ را به خود اختصاص داده است گفت: تامین خوراک طیور مورد نیاز مرغداری ها در کشور در دست شخصی خاص با نام (م - م) است که به سلطان نهاده معروف شده و متاسفانه این روند باعث انحصاری شدن این محصول شده طوری که قیمت خوراک مرغ در سراسر کشور را این فرد تعیین می کند چون این شخص وارد کننده عمده و اصلی محصولات مورد نیاز تولید مرغ به کشور است.
خبرنگار ایرنا با چند نفر دیگر از مرغداران استان فارس نیز گفت و گو کرد که همه آنها افزایش قیمت نهاده در ماه های اخیر را بیشتر متاثر از انحصاری بودن واردات این محصول دانستند تا افزایش نرخ دلار و معتقد بودند اگر این وضعیت ادامه داشته باشد قطعا در روزهای آینده قیمت گوشت مرغ نیز افزایش خواهد داشت.

** سهمیه بندی برای واردات
استاد بخش اقتصاد دانشگاه شیراز نیز افزایش قیمت گوشت مرغ را در هفته های آینده امری محتمل دانست و گفت: با بالا رفتن یکباره قیمت نهاده که قطعا دلایلی دیگر جز افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی در آن تاثیر داشته،گرانتر شدن قیمت گوشت مرغ نیز رخ می دهد.
حسین مرزبان افزود:انحصار در واردات کالا و محصولات به کشور نوعی رانت است که افرادی با زد و بند مجوز آن را دریافت می کنند.
وی با اشاره به اینکه واردات بعضی از محصولات و کالاها به کشور سهمیه بندی است بیان کرد: سهمیه واردات باید در اتاق بازرگانی بین چندین نفر وارد کننده تقسیم شود ولی متاسفانه برخی افراد صاحب قدرت مجوز واردات بخش عمده ای از یک محصول را دریافت می کنند و بعد در فضایی خالی از رقیب با هر قیمتی که مایل باشند در بازار داخلی به فروش می رسانند و عملا رقابت در این میان حذف می شود.
استاد دانشگاه شیراز در مصاحبه با ایرنا ادامه داد: کنترل و نظارت بر بازار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی می تواند این مشکل را حل کند و برداشتن سهمیه بندی در واردات که در دست دولت است نیز می تواند به بهبود شرایط و شکسته شدن انحصار کمک کند.
استاد بخش اقتصاد دانشگاه شیراز اضافه کرد: با برداشتن سهمیه و محکم کردن تعرفه واردات می توان انحصار را از میان برداشت بگونه ای که تجار با سرمایه کمتر نیز وارد میدان شوند و در بازار رقابت ایجاد شود.
مرزبان گفت: اگر کسی در داخل کشور به وضعیت تحریم های ظالمانه خارجی ها دامن بزند شریک تحریم کنندگان خارجی است و باید با اینگونه افراد برخورد شود.

** انحصار در واردات نهاده را تایید نمی کنم
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس صحت اظهارات مرغداران در زمینه انحصاری بودن واردات نهاده و تعیین قیمت آن توسط شخصی خاص را تائید نمی کند.
عبدالله جزایری که در جلسه اعتراضی مرغداران فارس حضور داشت در مصاحبه با ایرنا افزود:در آن نشست خواسته ها و مطالبات این افراد شنیده و مقرر شد که هر دستگاهی به تناسب وظیفه ای که دارد به این مشکلات رسیدگی کند.
جزایری با اشاره به اینکه میزان نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان استان فارس نظیر جو، ذرت و سویا در ابتدای هر سال به شرکت پشتیبانی امور دام و طیور اعلام می شود ، گفت: متاسفانه در ماه های اخیر حدود 20 تا 25 درصد نرخ نهاده افزایش پیدا کرده که این رشد قیمت برای تولید کننده گوشت مرغ غافلگیر کننده است در صورتی که شاید این میزان افزایش نرخ در برخی دیگر از مشاغل زیاد با اهمیت نباشد.
وی تعداد واحدهای صنعتی پرورش مرغ گوشتی استان فارس را 986 واحد عنوان کرد.

** عرضه حدود 15 درصد نهاده مورد نیاز ماهانه
معاون بازرگانی و اجرایی اداره کل پشتیبانی امور دام فارس میزان ذخایر استراتژیک این ارگان را حدود 10 تا 15 درصد از کل مصرف مورد نیاز استان عنوان کرد که این میزان نیز بر اساس سیاست های ستاد تنظیم بازار بین تمام تولیدکنندگان توزیع می شود.
فیروز زاهدی با اشاره به اینکه میزان نهاده ای که توسط پشتیبانی امور دام وارد کشور می شود بصورت ماهانه بین مرغداران فعال در استان فارس نیز توزیع می شود،افزود: از ابتدای امسال نیز سهمیه تولیدکنندگان فارس بصورت منظم و ماهانه در اختیار آنها قرار گرفته است.
زاهدی عنوان کرد: فروردین سال جاری حدود سه هزار تن و اردیبهشت امسال نیز حدود چهار هزار تن ذرت و 560 تن سویا بین مرغداران استان فارس توزیع شد و این روال هر ماه نیز تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
وی نرخ هر کیلو ذرت را که توسط این اداره کل در اختیار مرغداران فارس قرار داده شده در فروردین ماه به ازای هرکیلو 950 تومان و در اردیبهشت یک هزار و 100 تومان عنوان کرد و دلیل این تفاوت قیمت را افزایش جهانی قیمت نهاده و تغییر نرخ ارز در کشور دانست.
وی ادامه داد: نرخ کنونی سویا که ستاد تنظیم بازار توسط پشتیبانی امور دام در استان توزیع می کند به ازای هر کیلو هزارو 950 تومان است که این رقم در بازار آزاد حداقل کیلویی دو هزار و 400 تومان است.
زاهدی اضافه کرد: اگر ارز مبادله ای سه هزار و 700 تومانی در اختیار این سازمان قرار گیرد بخشی از افزایش قیمت نهاده که ناشی از تغییر نرخ ارز است، حل خواهد شد.
وی اظهار کرد: خوراک طیور مورد نیاز مرغداران از قبیل ذرت و سویا عمدتا وارداتی است چون این محصولات به اندازه نیاز در داخل کشور تولید نمی شود.
معاون بازرگانی و اجرایی پشتیبانی امور دام فارس به اقدامات اخیر مرغداران استان اشاره کرد و تعداد افراد حاضر در این اعتراضات را تنها حدود 70 نفر دانست و همچنین فعال بودن آنها در حوزه تولید گوشت مرغ را نیز نامشخص عنوان کرد.
وی گفت: اداره کل پشتیبانی امور دام فارس از هم اکنون آمادگی خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان و تشکل های استان به شرط اعلام نرخ جدید توسط ستاد تنظیم بازار را بصورت نامحدود دارد.
زاهدی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از نه هزار تن ، سال 95 بیش از چهار هزار تن ، 94 بیش از نه هزار تن و سال 93 نیز بیش از 10 هزار تن مرغ از تولیدکنندگان استان توسط اداره کل پشتیبانی امور دام فارس خریداری شد.

** نبود تشکل صنفی قوی
زاهدی نبود تشکل قوی را یکی از ایرادات تولیدکنندگان گوشت مرغ در استان دانست و گفت: علاوه بر ذخیره استراتژیک که توسط ستاد تنظیم بازار بین مرغداران استان توزیع می شود که تنها حدود 15 درصد است مابقی نیاز تولیدکنندگان که بیش از 85 درصد است باید از طریق بازار آزاد و توسط تشکل های خصوصی قوی تامین که متاسفانه جای خالی آن در فارس احساس می شود.
معمولا در آستانه ماه رمضان درخواست برای مصرف گوشت مرغ بالامی رود و می تواند فراتر از انحصار واردات نهاده ها، نرخ های جهانی و نوسانات بازار ارز، قیمت مرغ را افزایش دهد.
گزارش از محمدامین افشارپور
9873 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.