به گزارش ایرنا ، فقدان صنایع بزرگ و آلوده کننده و فاصله شیراز با کانون ریز گردهای داخلی و خارجی از جمله عواملی است که به پاکی هوای شیراز کمک می کند.
شیراز را در بین کلان شهرهای کشور به عنوان شهر صنعتی و تولید کننده محصولات صنایع بزرگ و کوچک نمی شناسیم ، این موضوع هر چند شیراز را از ضریب اشتغال بالای صنعتی محروم کرده است اما هوای پاک را برای این شهر به ارمغان آورده است.
عامل تهدید کننده پاکی هوای شیراز که می تواند آلودگی هوا برای شیراز داشته باشد آمد و شد خودروهای مستهلک و فرسوده است، بر اساس مستندات موجود هم اکنون نیز خودروهاعامل 75 درصدآلودگی هوای کلانشهر شیراز است ، کارشناسان حفاظت محیط زیست فارس از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و پایش مستمر واحد های صنعتی را عامل اصلی پاک ماندن هوای شیراز می دانند.
بر اساس آمارهای موجود روزانه نزدیک به 600 هزار دستگاه خودرو در کلانشهر شیراز آمد و شد می کنند که از این میزان، نزدیک به 80 هزار دستگاه خودرو روزانه به مرکز شیراز می آیند.
شیراز در دهه گذشته یعنی از سال 86 تا به امروز در مجموع 314 روز در حالت هوای ناسالم قرار داشته است ، این برابر با مجموع روزهای آلوده هر سال در شهرهایی چون تهران است.
البته نگرانی ها و خطراتی درباره آلوده شدن هوای شیراز نیز وجود دارد و بیم آن می رود که با توسعه صنعتی در اطراف شیراز یا ایجاد کانون های ریزگرد این کلان شهر غیر صنعتی نیز با هوای پاک بدرود گوید.
15 اردیبهشت و روز شیراز فرصتی است تا با یاد آوری موهبت پاک هوای شیرا زبرای پاسداشت ارزشهای زیست محیطی در کلان شهر شیراز بکوشیم و از عوامل مخرب و ویرانگر زیست محیطی دوری جوییم.
همچنین شیراز به عنوان شهر نماد و الگوی بدون پلاستیک از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس معرفی شده است ، با مشارکت و پیوستن مردم به پویش شهر بدون پلاستیک و نه به پلاستیک می توان ارزشی دیگر بر ارزشهای زیست محیطی کلان شهر شیراز افزود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس دراین زمینه بر مشارکت و پیوستن شهروندان شیرازی به پویش شیراز شهر سبز بدون پلاستیک تاکید کرد و اظهار داشت: شیراز شهر راز و نیاز، شهر عشق و هنر، مهد اندیشه‌های عارفانه، دیار اولیای الهی، سرزمین علم و ادب، شهر شهیدان صاحب کمال و قبله‌گاه مومنان با خداست و در همه این داشته های فرهنگی و علمی شیراز باید به عنوان شهر الگوی زیست محیطی نیز نمود و عیینت یابد.
دکتر سعید محمودی افزود:هر کدام از ما می توانیم مامور حفاظت و پاکیزگی شهر خود باشیم و هر روزی که در شهر ما هوای پاک، آسمان آبی و زمین پاک باشد و شهروندانمان در محیطی سالم و با نشاط زندگی کنند، برای ما روز شیراز است.
محمودی با اشاره به آغاز پویش شیراز شهر سبز بدون پلاستیک که از دوم اردیبهشت ماه همزمان با روز زمین پاک رسما در شیراز آغاز شده است گفت:بیایید برای حفظ زیبایی و طبیعت بهاری شهر شیراز در پیوستن به پویش 'شیراز شهر سبز بدون پلاستیک' تلاش کنیم و پایتخت فرهنگ عدم استفاده از پلاستیک و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف ایران باشیم.
وی از شهروندان خواست تا برای داشتن شیرازی همیشه زیبا و ماندگار به پویش شیراز شهر سبز بدون پلاستیک بپیونند و افزود: از کیسه های پلاستیکی با عنوان مواد تجدید ناپذیر یا غیر قابل بازیافت یاد می شود.زیرا برای بازیافت آنها به زمانی در حدود چند صد سال نیاز است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: بیاییم به بهانه روز شیراز بطور خود جوش همه با هم به کیسه های پلاستیکی نه بگوییم و هر کدام از ما مانعی از ادامه این حرکت اشتباه و خیانت به طبیعت باشیم. امروز کمپین هایی برای حذف کیسه های پلاستیکی از زندگی بشر در سراسر جهان تشکیل شده و حتی در بسیاری از کشورها عرضه کیسه های پلاستیکی ممنوع شده است از سویی دیگر با عرضه کیسه های گیاهی یا ساک دستی پارچه ای را ه حلی اصولی ارایه شده است.
محمودی باحمایت از این پویش گفت: علاوه بر وظیفه خطیری که سازمان ها و نهادهای دولتی در فرهنگ سازی و وضع قوانینی برای کاهش مصرف پلاستیک دارند ،ما نیز بعنوان مصرف کننده سهمی در سالم سازی طبیعت داریم.بیاییم با پیوستن به کمپین نه به کیسه پلاستیکی و جایگزین کردن ساک دستی پارچه ای ما نیز دین خود را به طبیعت ادا کنیم و برای فردای فرزندانمان عمیق تر بیاندیشیم و شیراز را برای نسلهای آینده همچنان زیبا در جغرافیای بی نظیر کشورمان نگاهداریم.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.