به گزارش خبرنگار ایرنا، در آیین ویژه که 6 اردیبهشت در جهرم برگزار شد برگزیدگان جایزه ادبی تابش در بخش فرهنگیان به این شرح بود: مقام اول: آفتابکوه نوشته ابراهیم حسن زاده از قائم‌ شهر، مقام دوم: هبوط نوشته مرجان زارع از مرودشت، مقام سوم: نقاشی گمشده نوشته سارا خداپرست از شیراز، مقام چهارم: پرنده‌های خرابکار نوشته روح‌الله رنجبر از شیراز، مقام پنجم: جوجه کبک‌ها در انتظار نوشته زهرا خسروی از بیرجند، مقام ششم: خاطرات رودخانه خشک از حمید باقری از فارسان چهارمحال و بختیاری.
برگزیدگان نهایی سومین دوره‌ مسابقه‌ کشوری داستان کوتاه تابش، در بخش متوسطه‌ دوم:مقام اول، جینگیلی‌ها و بید مجنون نوشته فاطمه آبیل از آزادشهر، مقام دوم آتش روی گونه نوشته فاطمه رزمخواه از جهرم، مقام سوم، او می‌خندد نوشته فهیمه امیری‌ مقدم از آزادشهر، مقام چهارم، آبان نوشته پوریا اسکندری از تهران، پنجم، نفس‌های سبز نوشته محمدصالح مردانی از فیروزآباد، ششم، نفس بکش نوشته مهدی امیری از جهرم، هفتم، و او می‌داند و ما نمی‌دانیم نوشته مطهره زمانی از آزادشهر، هشتم عینک آبی نوشته نرجس سمیعی پاقلعه از آزادشهر، نهم اوبه نوشته آسیه نظری از اوچ‌تپه‌ی آق ‌قلا.
برگزیدگان مسابقه‌ داستان‌نویسی سراسری تابش در بخش متوسطه‌ اول: نفر اول، آناهیتا افشاری با داستان سه مشت آب از تهران، نفر دوم: زهرا مرادی‌دوست با داستان در آرزوی دریا از جهرم، نفر سوم: محسن حسن‌پور با داستان غلام از فسا،
نفر چهارم: الهه کیانی با داستان جوی بی‌آب، پاکت سیگار از بلده مازندران، نفر پنجم، غزل اسدی با داستان غارت رؤیا از جهرم، نفر ششم، محمد صادق حکیمی از رفسنجان با داستان زمین خشمگین،نفر هفتم، الهه کارگریان با داستان جنگل جیغ از یزد، نفر هشتم، شیدا علیانی نژاد با داستان هوبره از بندرگز، نفر نهم، ماجده رحیم‌پور با داستان جنگل و اسرار عبرت‌انگیز از خور لارستان
نفر دهم، کوثر محمدی با داستان دوستی صید و صیاد از گنبد کاووس، نفر یازدهم، زهرا ساداتی‌نژاد با داستان در آرزوی فراموشی از تهران، نفر دوازدهم، مینو غفاری با داستان فامور از شیراز.
برگزیدگان نهایی بخش دانش‌آموزان دبستان:مقام اول، دادگاه آب نوشته امیرمحمد صمدی از تهران، مقام دوم، یک درخت گردو نوشته یگانه یحیوی از روستای خمیگان همدان، مقام سوم، دفتر خشمگین نوشته فائزه صالحی چاه‌انجیری از شیراز.

** هیات داوران و آرمان هایش
در این جلسه بیانیه‌ هیات داوران سوﻣﯿﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺟﺎﯾﺰﻩ ﺍﺩﺑﯽ تابش را سوسن تقوایی داستان‌نویس قرائت کرد که با یادآوری کیفیت آثار این دوره نسبت به دوره‌های پیش، تلاش ادبی و حرکت رو به جلو شرکت‌ کننده‌ها را محسوس اما ناکافی ارزیابی کرد.
داوران معتقدندکه هرچند بسیاری از آثار ارسالی تا رسیدن به داستان کوتاه معیار،فاصله‌ زیادی دارند و به جزمعدودی از برگزیدگان که آشکار است هنر نویسندگی را به صورت حرفه‌ای ‌تر دنبال می‌کنند سایر شرکت‌کنندگان بیشتر طبع‌آزمایی کرده‌اند که آن نیز در جای خود ستودنی است اما شرط لازم برای ورود جدی به عرصه‌ی داستان، رعایت یک‌سری از قواعد اصولی است که بدون آن‌ها، اثر، فاقد هویت داستانی است.
هیات داوران ﭼﻨﺪ ﻧﮑﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ گوشزد کرد:
1- بسیاری از آثار ارسالی نه در قالب داستان که در قالب‌های مقاله،سخنرانی یا خطابه‌های اخلاقی نوشته شده بودند و نویسنده، به‌ جای نمایش روابط پیچیده‌ انسانی و دراماتیزه کردن وقایع، به شعارهای کلیشه‌ای و به جای اثرگذاری ناخودآگاهانه‌ داستانی، به مستقیم‌گویی‌های مقاله ‌‌وار پرداخته بودند.
2- بعضی از آثار ایده و شروع خوبی داشت اما نویسنده در ادامه از پس پرداخت آن ایده برنیامده بود این مورد، علاوه بر فقر تکنیکی، نشان از جدی‌ نگرفتن نوشتن است.
3- هر داستان تا رسیدن به فرم هنری خود، باید چندین و چندبار بازنویسی شود که نویسندگان نوپا گاه از این مهم غفلت کرده و نوشته‌هایی ناپیراسته را ارائه کردند؛ این مورد نیز در آثار ارسالی کم نبود.
4- هیأت داوران پیشنهاد می‌کند ترتیبی داده شود که ارتباط دبیرخانه با شرکت‌کنندگان مستعد این دوره، به‌خصوص در بخش متوسطه‌ دوم که در بهترین رده‌ سنی برای شکل‌دهی شخصیت هنری هستند و در بین‌شان استعدادهای خوبی نیز کشف شد قطع نشود و با راهنمایی داوران، یک برنامه‌ مدون مطالعاتی برای آن‌ها تعریف وشرایطی مهیا شود که کارگاه‌های آموزش مقدماتی داستان‌نویسی را بگذرانند تا بتوانند به صورت حرفه‌ای برنامه‌ریزی هدفمندتری را برای آینده‌ی هنری‌شان داشته باشند.
همچنین در سال‌های آتی علاوه بر بخش موضوعی، به سیاق جایزه‌های معتبر بخش آزاد نیز اضافه شود. چون بسیاری از ایرادهای مطرح‌شده به دلیل ذات دست‌وپاگیر رقابت‌های موضوعی است که خلاقیت را از خالقانش می‌گیرد.
هیات داوران سوﻣﯿﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺟﺎﯾﺰﻩ‌ ﺍﺩﺑﯽ تابش، ابوذر قاسمیان، سوسن تقوایی و دکتر فاطمه تسلیم جهرمی بودند.
در این مراسم از پیشکسوت ادبی جهرم عبدالرسول عقیلی و بیش از 20برگزیده همکاران فرهنگی و دانش‌آموزی از استان‌های مازندران، چابهار، کرمان، گلستان، تهران، و شهرهای شیراز، تهران، آزاد شهر، قائم شهر، آق‌قلا، چابهار، جهرم، مرودشت، فسا، رفسنجان، مدیران پژوهش‌سراهای فارس و مدعوین اداره کل و محیط زیست مراسم به پایان رسید.
جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.