دکتر حمید نادگران در جمع خبرنگاران گفت: طرح مباحث کاربردی برای افزایش ایمنی در استان و کشور جزو برنامه های ما است و دانشگاه شیراز به عنوان یک برند در این مقوله از دیگر مراکز علمی پیشی گرفته است.
وی افزود: ایمنی و قابلیت اطمینان در دانشگاه شیراز سابقه طولانی دارد و با تاسیس مرکز ایمنی هسته ای در دانشکده مهندسی شروع شد، در حال حاضر نیز به مرکز تحقیقات ایمنی ارتقا یافته که تصمیم داریم در کوتاه ترین زمان ممکن به دانشکده تبدیل شود.
دکتر نادگران یادآور شد: این دانشکده اغلب رشته ها را در بر می گیرد و به نوعی مدرن و بین رشته ای محسوب می شود، همچنین می تواند طی ارتباط با صنعت، افزایش ایمنی کاربردی را نیز دنبال کند.
وی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی لازم است به موارد مختلفی از جمله کیفیت، اطمینان و ایمنی کالاها توجه شود.
دکتر نادگران افزود: دانشگاه شیراز با هر تنگنای بودجه ای که مواجه شود بودجه های تحقیقاتی را به کمتر از 10 درصد اعتبارات کلی کاهش نمی دهند و حتی در صورت امکان سعی ما بیشتر شدن این میزان است.
در این نشست عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز از برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی مهندسی قابلیت اطمینان و ایمنی 19 و 20 اردیبهشت ماه در شیراز خبر داد و گفت: حوزه های تحقیقاتی این گردهمایی شامل مواردی از قبیل آنالیز ایمنی احتمالاتی، ‌ارزیابی اثرات زیست محیطی، ارزیابی ریسک، قابلیت اطمینان سازه ها، سامانه و سیستم ها، ‌مدل سازی و مدیریت حوادث و مدیریت بحران ریسک است.
دکتر سیروس جوادپور یادآور شد: پنل های تخصصی از جمله اهمیت و کاربرد مهندسی قابلیت اطمینان و ایمنی در نظام مهندسی ساختمان به محور بررسی آسیب پذیری مناطق شهری در هنگام وقوع بحران های طبیعی مانند سیل،‌ زلزله و آتش سوزی، در این کنفرانس ارایه می شود و نتایج برای کاربرد در صنایع به نمایندگان آنها ارایه می شود.
رییس کنفرانس گفت: شناسایی و برجسته کردن زمینه ها و گوشه های مغفول مانده قابلیت اطمینان و ایمنی در کشور،‌ آگاه سازی جامعه نسبت به حقوق اجتماعی در چارچوب ایمنی با محوریت وظایف و مسئولیت ها، پرداختن به ضرورت تکمیل الزامات قانونی و به روز رسانی آیین نامه ها، بسترسازی به منظور اجرای قوانین و تسهیل روند نظارت و بازرسی ها از اهداف عمده این پنل های تخصصی است.
وی یادآور شد: ما با بحران های مختلفی در این حوزه مواجه ایم و علم ایمنی باید اول ترویج داده شود و به تدریج وارد کارخانه ها شود.
دبیر علمی کنفرانس نیز گفت: این گردهمایی براساس نیازهای کشور طراحی شده و 142 مورد از 302 مقاله ارسال شده به صورت سخنرانی و 80 مقاله به شکل پوستر ارایه می گردد.
دکتر نعمت اللهی افزود: اطمینان و ایمنی در کشور مغفول مانده و این حیطه بر اساس علم به روز دنیا نیست که هدف ما در دانشگاه شیراز دستیابی به وضعیت بهتری است.
دبیر کنفرانس و دیگر عضو هیات علمی دانشگاه شیراز هم گفت: بحث ایمنی در تمامی جنبه های زندگی ما وارد شده و یکی از اهداف اصلی ما نزدیک کردن دانشگاه و صنعت در این مقوله و مطرح کردن مباحث کاربردی برای افزایش ایمنی است.
وی با طرح این سوال که چرا هر بار که زلزله ای در کشور رخ می دهد این قدر نگرانی به وجود می آید، ‌توجه به این مسایل را بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: کسانی که در صنایع چندان حوصله مباحث علمی را ندارند این قبیل امور را به دانشگاهیان بسپارند تا وضعیت ایمنی و اطمینان بهتر شود.
گفتنی است، 450 نفر در پنجمین کنفرانس بین المللی مهندسی قابلیت اطمینان و ایمنی دانشگاه شیراز، از سراسر کشور و کشورهای آلمان، چین، ترکیه، دانمارک و نیجریه شرکت می کنند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 906740
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.