با وجود رای اخیر دیوان عدالت اداری در مورد حذف تعرفه خدمات فنی داروخانه ها، داروسازان فارس همچنان این حق فنی را دریافت می کنند و به عنوان مشاوران دارویی و آخرین حلقه زنجیره درمان، نه تنها پاسخگوی نسخه هایی که می پیچند هستند، بلکه از مشاوره سایر مراجعه کنندگان هم خودداری نمی کنند. این وضعیت باعث سردرگمی مردم شده و چندان معلوم نیست سرنوشت تعرفه خدمات دارویی به کجا خواهد رسید و همچنان این سوال وجود دارد که دریافت تعرفه خدمات دارویی، آری یا نه؟
در حرف و حدیث هایی که در مورد حق فنی از سوی برخی مطرح شده، داروسازان در تیم درمان قرار ندارند. این در حالی است که در صورت مرگ ناشی از ارائه داروی اشتباهی حتی بر اساس نسخه تجویزی پزشک، داروساز هم 50 درصد مقصر شمرده می شود.
در این خصوص داروسازان فارس همچنان معتقدند تعرفه خدمات فنی که از یکهزار تا 3 هزار و 500 تومان بوده، حق آنهاست.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان فارس و ایران در این خصوص به «خبرجنوب» گفت: براساس ماده 9 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور سال 95، تعیین تعرفه خدمات سلامت برای تمامی ارائه دهندگان خدمات بهداشت، درمان و تشخیص برعهده شورای عالی بیمه سلامت کشور گذاشته شده و این شورا تاکنون 7 کد تعرفه را برای خدمات داروسازان درنظر گرفته است، در حالی که براساس رای دیوان عدالت اداری، فعالیت دکتر داروساز در داروخانه مصداق فعالیت درمانی شناخته نشده و این امر در فارس و کشور با اعتراض داروسازان روبه رو شده است.
دکتر محمد منفرد افزود: نمی توان بین ارائه خدمات درمانی و دارویی تفکیکی قائل شد؛ براساس مواد یک و 2 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارو، مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب سال 1334، داروخانه یک مجموعه پزشکی است که باید زیر نظر مسئول فنی اداره شود.
وی یادآور شد: در کشور ما طی انطباق با بند 15 ماده یک قانون تشکیلات و وظایف بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 1367، حق فنی داروخانه ها هرسال اعلام و مبلغ آن تعیین می شود و این میزان در حال حاضر حداقل یکهزار و حداکثر 3 هزار و 500 تومان است.
وی یادآور شد: بین ارائه خدمات درمانی و دارویی نمی توان تفکیک قائل شد و همزمان انتظار ارتقای خدمات را هم داشت. داروساز جزو جدانشدنی حلقه نهایی زنجیره درمان است و حذف تعرفه خدمات دارویی خلاف این زنجیره می باشد.
دکتر منفرد گفت: در حالی که ارائه داروی اشتباه حتی به جریمه داروساز منجر می شود و در مواردی اتفاق افتاده که پزشکی داروی اشتباه در نسخه نوشته و داروساز اقدام به تحویل همان دارو به بیمار کرده، اما به دلیل فوت او، جرم داروساز 50 درصد اعلام گردیده، همچنان اصرار برخی بر حذف تعرفه خدمات دارویی و به عبارتی حق فنی است.
این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان فارس افزود: نادیده گرفتن خدمات فنی و حرفه ای داروسازان با انتظار مشاوره و پاسخگویی به بیماران همخوانی ندارد؛ آیا می توان از دکتر داروساز انتظار پاسخگویی داشت و در برابر تمامی اتفاقات مرتبط با نسخه، او را مسئول و جوابگو دانست!
دکتر منفرد یادآور شد: امور فنی داروخانه ها توسط مسئولین فنی انجام می شود و داروساز در برابر خدمات ضامن و پاسخگو است؛ دخالت هر فرد فاقد صلاحیت در حوزه حرفه ای داروخانه غیرمجاز بوده و پیگرد قانونی دارد.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه خدمات دارویی جزو مهم و جدانشدنی درمان می باشد، حق مسئولیت فنی و خدمات دارویی از مصادیق هزینه ها و تعرفه های تشخیصی- درمانی می باشد که نادیده گرفتن آن نگران کننده است.
به گفته دکتر منفرد، در حال حاضر بیش از 650 داروخانه در فارس فعال است که همچنان تعرفه خدمات فنی (حق فنی) را برای هر نسخه دریافت می کنند.
وی گفت: بیش از نیم قرن است که قانونگذار برای این مسئولیت داروساز در داروخانه حقی را تعیین کرده و از آن غفلت نشده است، دکتر داروساز به عنوان یک مرجع علمی و مشاور بدون دریافت حق و حقوقی در دسترس مردم است و به سوال های دارویی آنها پاسخ می دهد.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان فارس و ایران افزود: در حال حاضر 40 دانشگاه علوم پزشکی کشور از طریق معاونت غذا و دارو، کار نظارت بر داروخانه های سطح کشور را برعهده دارند و در صورتی که مردم هرگونه شکایت و یا انتقادی نسبت به عملکرد داروخانه ها داشته باشند می توانند به دانشگاه مراجعه کنند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 906668
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.