بخش قابل توجهی از جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فارس که دیروز به ریاست استاندار فارس برگزار شد به گیاه شیرین بیان اختصاص داشت، محصولی که تا کنون در سطح استان در اراضی منابع طبیعی به صورت دیم رشد پیدا می کرد اما حالا قرار است تولید آن به صورت آبی در دستور کار قرار گیرد.
استاندار فارس پس از شنیدن اظهارات رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص وضعیت تولید و صادرات شیرین بیان، خواستار ارایه توضیحاتی از سوی رییس سازمان جهاد کشاورزی شد.
محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این که به دلیل خشکسالی، تولید شیرین بیان در فارس کاهش پیدا کرده است، ‌افزود: در پی کشت این محصول به صورت آبی هستیم و هم اکنون با استفاده از ریشه های شیرین بیان وارداتی از چین 200 هکتار را به صورت آزمایشی زیرکشت این محصول برده ایم.
وی با بیان این که مصرف آب شیرین بیان 30 درصد تا 50 درصد گندم است، افزود: هر هکتار شیرین بیان سود 18 تا20 میلیون تومانی دارد این در حالی است که کشت هر هکتار گندم نهایتاً 3 میلیون تومان سود عاید کشاورز می کند.
علی همتی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز با بیان این که از 13 کارخانه فرآوری شیرین بیان در کشور 8 کارخانه در فارس قرار دارد، افزود: به دلیل کمبود ریشه شیرین بیان ناچار به واردات این محصول به میزان 10 هزار تن در سال هستیم.
دهقانیان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس هم با بیان این که لازم است کارخانجات فرآوری شیرین بیان فعال تر عمل کنند، ‌افزود: بخشی از ریشه شیرین بیان به صورت خام فرآوری می شود.
به گفته وی، این کارخانجات ظرفیت فرآوری 18 هزار تن ریشه شیرین بیان را دارند این در حالی است که نهایتاً 5 هزار تن از این ظرفیت فعال است.
سهراب شرفی رییس خانه صنعت،‌ معدن و تجارت فارس نیز خواستار آن شد در بحث واردات شیرین بیان به گونه ای عمل نشود که به برند کیفی فارس لطمه بخورد.
وی یادآور شد: فارس سال هاست حرف اول را در کیفیت گیاه شیرین بیان در سطح دنیا می زند و امکان دارد ریشه های وارداتی گیاه مذکور به جایگاه استان در این خصوص لطمه وارد کند.
استاندار فارس نیز طی سخنانی خواستار آن شد که گزارش کاملی از وضعیت تولید و فرآوری گیاه شیرین بیان در سطح استان ارایه شود.
اسماعیل تبادار با اشاره به وضعیت منابع آبی استان گفت: توسعه کشت شیرین بیان از تمامی جهات به نفع استان است چرا که هم نسبت به گندم و دیگر محصولات آب کمتری مصرف می کند و ارزش افزوده چند برابری هم از لحاظ مالی دارد.
وی با بیان این که بحث تقلیل منابع آبی به بحث اصلی تمامی جلسات استانداری تبدیل شده، افزود: باید یک برنامه مدون برای مدیریت منابع آبی تدوین شود که جایگزینی کشت محصولات کم آب بر می تواند یکی از محورهای این برنامه باشد.
وی با بیان این که در کنار توسعه کشت گیاه شیرین بیان باید به غنی سازی اراضی هم توجه شود، گفت: نباید کشت محصولات به گونه ای باشد که پس از برداشت محصول برهوت تحویل دهیم.
استاندار فارس در بخش پایانی سخنان خود خواستار آن شد که توسعه صادرات به طور جد در دستور کار قرار گیرد.
وی بیان داشت: در سفری که به قطر داشتم با ماست ترکیه ای از ما پذیرایی کردند و میزبان اعلام کرد هر چه در کشور قطر گشته نتوانسته ماست ایرانی پیدا کند.
تبادار بیان داشت: این در حالی است که فارس در تولید لبنیات توانمندی زیادی داشته و می توان از ظرفیت خالی کارخانجات لبنی برای صادرات استفاده کرد و در جلسه ای که همین اخیراً با تشکل های تولید محصولات لبنی داشتم در این خصوص توصیه هایی کردم که امیدوارم به کار گرفته شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 905873
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.