اولین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز امسال در حالی حدود دو هفته قبل برگزار شد که این نشست با یک تنش همراه بود و آن هم اعتراض علی ناصری سخنگوی سابق شورا به مصوبه شورا در خصوص واگذاری اختیار سخنگویی شورا به رییس شورا بود. حال پس از گذشت دو هفته از آن جلسه دیروز سید احمد رضا دستغیب این بار در اولین جلسه خود با کسوت سخنگوی شورای شهر شیراز حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. وی در ابتدای این نشست ضمن ارایه گزارشی از دو جلسه گذشته شورای شهر گفت: با توجه به کاهش ساخت و ساز و در نتیجه پایین آمدن درآمد شهرداری یکی از دستور جلسه هایی که در این مدت مورد تصویب شورای شهر قرار گرفت موافقت با لایحه شهرداری در خصوص کاهش 25 درصدی عوارض بود تا با این کار شاهد رونق بیشتر حوزه ساخت و ساز در شهر باشیم.
رییس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تمدید مصوبه شورا در سال قبل مبنی بر کمک 10 میلیون تومانی بابت هر برد به 2 تیم برق و فجر سپاسی افزود: یکی دیگر از مصوبات شورا در این مدت موافقت با اعزام هیات شهرداری و شورا به شهر نانجینگ و پیگیری خواهر خواندگی این شهر با شیراز و در کنار آن بررسی و تجدید نظر درخصوص دستورالعمل نحوه خواهرخواندگی با شیراز است. یکی دیگر از مصوبات ما در خصوص برخی تغییرات در بخش های مختلف شورا از جمله چارت هیات رییسه بود که یکی از این تغییرات تفویض مسئولیت سخنگوی شورای شهر به رییس شورا بود که طبق آیین نامه شورا اجرا شد.
سخنگوی شورای شهر شیراز با اشاره به نزدیک شدن به 9 اردیبهشت روز شوراها گفت: یکی از اقداماتی که برای اولین بار در این روز انجام می شود دعوت از نمایندگان تمامی ادوار شورای شهر شیراز و حضور در یک همایش در این روز است چرا که معتقدیم فارغ از هر گرایش و تفکر سیاسی همه این افراد از گنجینه های شهر ما و کارشناسانی برای شهر هستند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ما به مناسبت روز شوراها برپایی گردهمایی هیات رییسه شوراهای کلانشهرهای کشور است که روز 20 اردیبهشت و در 4 محور اساسی از جمله حمل و نقل شهری، درآمد پایدار، شهر هوشمند و شهرسازی برگزار می شود.
دستغیب با اشاره به آمادگی بهتر شهر در نوروز امسال نسبت به سال های گذشته گفت: معتقدیم همان گونه که شیراز از نظر زیبایی و پاکیزگی در نوروز نمونه بود باید در تمام ایام سال نیز این روند ادامه پیدا کند.
وی در ادامه خواستار توجه بیشتر به رویداد هفته شیراز شد و گفت: هر چقدر ما در برنامه های فرهنگی پر بارتر و باشکوه تر ظاهر شویم و مردم را در این برنامه ها مشارکت دهیم از آسیب های اجتماعی کاسته و باعث افزایش نشاط در جامعه می شود.
دستغیب در پاسخ به سوالی درخصوص وجود برخی اختلالات در میان اعضای شورا به ویژه در جلسه ابتدای امسال شورا گفت: اعتقاد نداریم که نباید هیچ اختلافی در شورا وجود داشته باشد بلکه باید در شورا اختلاف نظر وجود داشته باشد و نظرات مختلف ارایه شود تا در نهایت به یک جمع بندی مناسب منتهی شود. مسایل پیش آمده نشان می دهد که آن شایعات و شبهاتی که در مورد شورا وجود داشت و برخی این را مطرح می کردند که شورای پنجم تحت تاثیر لابی هایی خارج از شورا می باشد کذب است و علی رغم آن که 12 عضو شورا از یک لیست وارد شدند اما هر کدام استقلال فکری، عقیدتی و کارشناسی خود را دارند.
رییس شورای شهر شیراز اضافه کرد: شورا امروز به طور کامل شورایی اداره می شود چه آن تعدادی که از لیست امید وارد شدند و آن فردی که خارج از لیست در شورا وارد شده، همگی نظرات خود را به صورت آزادانه مطرح می کنند اما اختلاف نظر در شورا طبیعی است البته ممکن است برخی موارد به صورت احساسی بیان شود که جا دارد اعضا احساسات خود را کنترل کنند و در کنار آن رفتار خارج از اخلاق پسندیده نیست.
دستغیب درخصوص پیگیری عنوان پایتخت فرهنگی برای شهر شیراز نیز گفت: عنوان پایتخت فرهنگی متعلق به شیراز بوده، هست و خواهد بود و چیزی نبوده که بخواهیم آن را بگیریم. شیراز از گذشته سومین حرم اهل بیت (ع)، ‌پایتخت فرهنگی و شهر گل و بلبل و بهار نارنج بوده و نیازی نداریم که کسی این لطف را در حق ما بکند. با چند دیوار نوشته و تابلو هیچ شهری نمی تواند پایتخت فرهنگی بشود اما شیراز از گذشته این عنوان را داشته و تمامی ظرفیت های لازم را نیز در این زمینه دارد.
وی در خصوص برخی آمار حضور افاغنه در شهرک سعدی نیز بیان کرد: در حال حاضر 150 تا 170 هزار نفر از اتباع افغانستانی در شیراز حضور دارند که بخشی از آن ها نیز در محله سعدی هستند این در حالی است که گسترش مهاجرت از سایر نقاط فارس و استان های دیگر به حاشیه شهر شیراز از جمله محله سعدی نیز ما را با مشکلاتی مواجه کرده است و اگر در خصوص شهرک سعدی و توسعه آن نیز لایحه ای ارایه شود به آن نگاه ویژه ای خواهیم داشت.
دستغیب در خصوص بی تاثیر بودن خواهر خواندگی شیراز با برخی دیگر از شهرهای جهان در توسعه شهر شیراز گفت: ارتباط فرهنگی، ‌اقتصادی و علمی میان دیگر شهرهای خواهر خوانده شیراز در حالی می تواند موثر باشد که این موارد تنها بر روی کاغذ باقی نماند و به آن ها عمل شود.
وی همچنین با رد بی تاثیر بودن حضور مسافران نوروزی در درآمد شهری گفت: وجود گردشگران نوروزی اگر چه به صورت مستقیم برای شهر درآمدزایی نداشته باشد اما به صورت غیر مستقیم شاهد گردش پول در شهر هستیم که سود آن نیز به صورت غیر مستقیم نصیب شهرداری و همه شهروندان می شود و باعث رونق بازار و اقتصاد شهر خواهد شد.
دستغیب افزود: البته در این زمینه به شهرداری پیشنهاد دادیم تا علاوه بر ایام نوروز اقامتگاه های مسافران به صورت دایم در تمامی ایام سال دایر باشد اما محدود تر از ایام نوروز.
رییس شورای شهر شیراز در خصوص الحاق برخی روستاهای اطراف شهر به شیراز هم گفت: الحاق روستاها به شهر اجتناب ناپذیر است چرا که شهر هر روز توسعه می یابد همان گونه که بسیاری از محلات ما از جمله سعدی و قصردشت در گذشته و برخی دیگر از روستاها طی چند سال اخیر به شهر پیوسته اند.
دستغیب در خصوص تاثیر برخی خرده فرهنگ ها در حاشیه شهر بر فرهنگ شهر و موضوعی که چندی قبل اسکندرپور شهردار شیراز نیز نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بود، خاطر نشان کرد: ما نگران ورود خرده فرهنگ ها به شهر نیستیم چرا که شیراز و فرهنگ آن آنقدر ظرفیت دارد که این شهر خرده فرهنگ ها را در خود ذوب و جذب کرده و کاری می کند که آن ها از فرهنگ شیراز تاثیر می گیرند.
وی با غیر کارشناسی خواندن برخی از بسته های سرمایه گذاری شهرداری افزود: برخی از بسته های سرمایه گذاری تعریف شده در شیراز غیر کارشناسی بود و سودآوری لازم را برای جذب سرمایه گذار ندارد، باید بسته هایی را به سرمایه گذاران معرفی کنیم که سودآور باشد و مورد توجه آن ها قرار گیرد و بسته های غیر کارشناسی شده نیز بازنگری می شود.
دستغیب در خصوص تغییر کاربری برخی از باغ ها و اماکن و ساخت و ساز در آنها گفت: تغییر کاربری ها در شهر به هیچ عنوان در اختیار شهرداری نیست بلکه به عهده کمیسیون ماده 5 به ریاست استاندار است و شورا در این کمیسیون تنها یک رای دارد و تاکنون تا جایی که امکان داشته از این کار دفاع کرده است.
رییس شورای اسلامی شهر شیراز خواستار برگزاری علنی جلسات کمیسیون ماده 5 شد و گفت: ما یک رای داشتیم و تا کنون در این کمیسیون از حقوق شهر در تغییر کاربری ها دفاع کردیم اما نمی دانیم چرا این کمیسیون پشت درهای بسته برگزار می شود؟ و اجازه حضور خبرنگاران را در این کمیسیون نمی دهند تا آن ها ببینند شورای شهر چگونه از حق شهر دفاع می کند. جا دارد کمیسیون ماده 5 با حضور خبرنگاران و به صورت شفاف و علنی برگزار شود.
وی در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگاران نیز گفت: به عنوان رییس شورای شهر قرار نیست همه مشکلات دنیا را ما حل کنیم این موارد باید به وزرا اعلام شود و تنها دست نمایندگان شیراز در مجلس به وزرا می رسد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 905013
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.