اسفند ماه سال گذشته تعدادی از اشیا و اقلام موزه لوور فرانسه که برخی از آنها متعلق به تمدن فارس هم بود به موزه ملی ایران آمد و در معرض دید عموم قرار گرفت و بنا بر برنامه ریزی های صورت گرفته این اقلام تا آخر خرداد ماه در تهران می ماند و علاقمندان می توانند از این نمایشگاه دیدن کنند اما در روزهای گذشته مدیر کل امور موزه ها و اموال منقول کشور از برپایی این نمایشگاه در مشهد خبر داد و گفت: این نمایشگاه پس از تهران در موزه بزرگ خراسان نیز برپا می شود و علاقمندان می تواند برای دیدن این اشیاء به مشهد سفر کنند.

ولی آن چه که این روزها نگرانی و حتی حسرت برخی از فعالین حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را دو چندان کرده است نبود یک موزه بزرگ و تخصصی در شأن شهر شیراز است که اگر این موزه در این شهر وجود داشت بی شک اصلی ترین گزینه برای نمایش اشیای‌ موزه لوور شیراز بود. هر چند مهدی نجفی سرپرست امور موزه های استان فارس معتقد است امکان برگزاری این نمایشگاه در شیراز وجود دارد به شرطی که تقاضا و درخواستی از سوی اداره کل میراث فرهنگی فارس به تهران داده شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به این که باید شرایط امنیتی خاصی هم برای این اشیای تاریخی در نظر گرفته شود گفت: موزه مشهد یکی از بزرگ ترین موزه های کشور است که حدود 3 سال قبل افتتاح شد و در همان سال نیز 17 واگن قطار اشیاء‌ و آثار تاریخی از موزه ملی به این موزه منتقل شد و هم اکنون نیز با برنامه ریزی های صورت گرفته آثار موزه لوور نیز به زودی در این محل به نمایش گذاشته خواهد شد.

نجفی در ادامه این گفت و گو به ساخت موزه منطقه ای فارس نیز اشاره کرد و افزود: ساخت باغ موزه مشاهیر و موزه منطقه ای فارس چند سالی است که شروع شده اما با توجه به شرایط اقتصادی و اختصاص اعتبارات تکمیل آن زمان بر خواهد بود و به طور حتم با راه اندازی این موزه بزرگ خلایی که برای نمایش آثار موزه ای در فارس و شیراز وجود دارد پر می شود.

هم اکنون موزه منطقه ای فارس که در نزدیکی آرامگاه حافظ در دست ساخت است پیشرفتی معادل 50 درصد دارد و به گفته برخی کارشناسان این موزه تا 4 سال دیگر هم راه اندازی نخواهد شد که با این پیش بینی حالا حالاها شیراز از داشتن یک موزه تخصصی بزرگ و مناسب محروم خواهد شد. شاید در نگاه نخست شیراز دارای جاذبه های متعدد و متنوعی باشد و گردشگران نیز در مدت اقامتشان در این شهر نمی توانند تمامی این آثار را ببینند اما موزه ای بزرگ برای شیراز یک فرصت محسوب می شود، به طور مثال نمایشگاه آثار موزه لوور اگر در شیراز برپا می شد بی تردید بر اقامت گردشگران داخلی و خارجی تاثیر به سزایی داشت.

در این رابطه محمد رضا کارگر مدیر کل امور موزه ها و اموال منقول کشور در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر نیاز استان فارس و شهر شیراز به موزه های تخصصی و بزرگ گفت: امید است هر چه سریع تر موزه منطقه ای فارس و باغ موزه مشاهیر در شیراز راه اندازی گردد.

وی افزود: به محض این که موزه منطقه ای فارس در شیراز راه اندازی شود اقلام و اشیای موزه ای متعلق به استان که در موزه ملی قرار دارد به این موزه منتقل خواهد شد.

کارگر همچنین اضافه کرد: با برنامه ریزی ها و موافقت های صورت گرفته مقرر شد نمایشگاه موزه لوور در یکی دیگر از موزه های کشور گشایش یابد که با توجه به این که موزه بزرگ خراسان (مشهد) دارای استانداردهای مناسبی است این نمایشگاه از آخر خردادماه در این موزه گشایش می یابد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 903815
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.