به گزارش ایرنا، دانشگاه شیراز که در زمره سه دانشگاه جامع کشور قرار دارد، در قالب توسعه فعالیت‌های پژوهشی و بین‌المللی خود و همچنین برای تحکیم روابط با دیگر دانشگاه‌های جهان و همکاری در زمینه‌هایی همچون انرژی، حمل و نقل، ارتباطات و محیط زیست که از موضوعات مهم و روز ایران محسوب می‌شود، اقدام به برگزاری هفته دانشگاه صنعتی درسدن آلمان کرده است.
طی برگزاری این رویداد، نشستی مشترک با رؤسای دانشکده‌های دو دانشگاه برگزار شد همچنین در جلسه گروهی استادان منتخب دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی درسدن برای ارائه و بررسی طرح‌های مشترک در حوزه‌های گوناگون راهکار‌هایی ارائه شد و هر دو طرف به تبادل نظر پرداختند.
افزون ‌بر این هیات دانشگاهی آلمان از دانشکده‌های دانشگاه شیراز دیدن کرد و طی این بازدید نشست‌هایی مشترک با استادان هر دانشکده برگزار شد که بر فعالیت‌های پژوهشی مشترک و نیز تبادل دانشجو تأثیرگذار خواهد بود.
در ادامه این رویداد، جلسه ارتباط دانشگاه و صنعت با حضور مدیران و معاونان پژوهشی و جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران صنایع استان به ‌منظور بررسی چگونگی تبادلات صنعتی و اقتصادی بین این دو شهر صورت گرفت.
حضور شهردار شهر درسدن نیز منجر به برگزاری نشستی با شهردار شیراز شد که با محور تبادلات فرهنگی، گردشگری و همکاری در زمینه محیط ‌زیست شهری بود و طرفین گسترش روابط در زمینه مدیریت شهری همچون مشارکت در ایجاد زیرساخت‌های تحقق شهر هوشمند، اجرای طرح های مشترک در زمینه محیط‌ زیست مانند ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب و نیز همکاری‌های فرهنگی و گردشگری را بررسی کردند.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه شیراز به ایرنا گفت: برگزاری هفته دانشگاه درسدن آلمان در دانشگاه شیراز در پی حضور در برنامه هفته ایران در دانشگاه صنعتی درسدن در مرداد 96 برنامه ‌ریزی و محقق شد.
سید رشید فلاح شمسی افزود: هفته ایران در دانشگاه درسدن آلمان در مردادماه 96 با محوریت دانشگاه شیراز انجام شد و طی آن از دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، کرمان، صنعت نفت اهواز و پژوهشگاه نیرو نیز نمایندگانی حضور داشتند و دانشگاه شیراز در آن رویداد، حضوری فعال در سلسله نشست‌هایی در زمینه‌هایی با موضوع مدیریت انرژی، حمل‌و‌نقل و ترافیک، علوم انسانی، حقوق و علوم سیاسی، زبان فارسی، گیاهان دارویی، شیمی و مهندسی شیمی و صنایع غذایی یافت و بدین‌ترتیب زمینه‌هایی برای توسعه همکاری‌های ایران و آلمان فراهم شد.
وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های علمی هر دو دانشگاه و به‌ منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزهای علمی مختلف، برنامه‌ای مشابه با عنوان هفته دانشگاه درسدن آلمان در دانشگاه شیراز ترتیب داده شد که با هدف برگزاری برنامه‌های علمی مشترک، انجام خدمات علمی‌ مشاوره ای مشترک، تبادل استاد و دانشجو، فعالیت در حوزه آموزش الکترونیک و نیز فعالیت‌هایی برای گسترش همکاری‌های شهر شیراز و استان فارس با شهر درسدن و استان ساکسونی آلمان با محوریت دانشگاه‌های شیراز و صنعتی درسدن صورت گرفت.
فلاح شمسی همچنین اعلام کرد: دانشگاه شیراز به ‌منزله همکار استراتژیک از سوی دانشگاه صنعتی درسدن آلمان در جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده است.
وی درخصوص اهمیت برگزاری چنین رویداد‌هایی افزود :برگزاری چنین نشست‌هایی می تواند زمینه ارتباطات بیشتر را فراهم کند و به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترک بینجامد.
برگزاری برنامه‌های مشترک با دانشگاه‌های مطرح جهان در زمینه‌های مختلف معرفی ایران را به ‌مثابه کشوری پیشرو در عرصه پژوهشی و علمی ممکن می‌کند، این در حالی است که توسعه تعاملات بین‌المللی با دانشگاه‌های خارجی، پس از برجام قوت گرفته است و امید آن می‌رود که این دیپلماسی علمی باعث قرار گرفتن دانشگاه‌های ایران در رده‌های بین‌المللی شود.
افزون‌بر این، امکان انعقاد تفاهم ‌نامه‌ در زمینه‌های گوناگون به افزایش ارتباطات اقتصادی و صنعتی و توسعه گردشگری می‌انجامد که برای استان گردشگر‌پذیری همچون فارس که تلاش می‌کند در عرصه‌های صنعتی نوین نیز پیشقدم باشد، راهکاری ارزشمند به‌ شمار می‌رود.
درسدن (Dresden) مرکز استان ساکسونی در کشور آلمان است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.