به گزارش ایرنا محمودرضا بنان، چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سازه های ساختمانی بزرگترین سرمایه هر کشور است، : در صورتی که بناها با استحکام و ایمنی کافی ساخته نشود، به بلای جان مردم بدل می شود.
بنان ادامه داد: زلزله آزمایشگاهی بزرگ برای بررسی سازه های ساختمانی است و این رویداد طبیعی مزایای بسیاری برای تغییرات زمین دارد و باید با این پدیده به صورت رویدادی همیشگی برخورد کرد و برای جلوگیری از تبعات آن باید مشکلات ساختمانی را رفع کرد.
رئیس بخش مهندسی عمران دانشگاه شیراز با بیان اینکه در شیراز هر 150 سال یک بار باید شاهد وقوع زمین لرزه ای بزرگ بود، اضافه کرد: شیراز در انتهای گسل خطرخیز زاگرس قرار دارد و احتمال وقوع خطر در شیراز و کرمانشاه شبیه به هم است.
بنان افزود:در بازدید از مناطق زلزله زده غرب کشور مشاهده شد با آنکه شهر سر پل ذهاب پس از جنگ بازسازی شده بود و بیشتر ساختمان ها قدمتی کمتر از سی سال دارد همین ساختمان های تازه ساز دچار آسیب فراوانی شدند.
وی عنوان کرد: تفاوتی در میزان تخریب ساختمان های دولتی و مردمی ساز در کرمانشاه وجود نداشت زیرا ساختمان های دولتی نیز توسط بخش خصوصی ساخته می شود و دولت تنها کمک هایی برای ساخت و ساز ارائه می دهد؛ بنابراین باید بخش خصوصی را توانمند کرد و آن ها را نسبت به فعالیت های خود متعهد ساخت.
رئیس هیأت اعزامی دانشگاه شیراز به مناطق زلزله زده غرب کشور نیز در جمع خبرنگاران گفت: دانشگاه شیراز با همکاری نظام مهندسی استان فارس پس از وقوع زلزله کرمانشاه تیمی 9نفره متشکل از هشت تن از استادان دانشگاه و یک نفر از نظام مهندسی با تخصص های گوناگون به این منطقه اعزام کرد.
سید احمد انوار افزود: این هیأت سه هفته پس از وقوع زلزله از مناطق زلزله زده بازدید کرد و این تیم از هشتم آذرماه تا دوازدهم آذر 96 از منطقه دیدن کردند.
وی عنوان کرد: در این بازدید اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب، ازگله، ثلاث باباجانی و روستاهای اطراف مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در زمره مناطق پرخطر است، گفت: تلاش هیأت اعزامی بر جمع آوری اطلاعات با دید تخصصی در زمینه مقاومت سازه های بتنی، فولادی، بتنی، بنایی و نیز بررسی وضعیت منابع آبی و همچنین بررسی جامعه شناسانه بوده است.
رئیس هیأت بازدیدکننده دانشگاه شیراز اضافه کرد: عمده بررسی های صورت گرفته درباره مقاومت ساختمان ها فارغ از دولتی یا خصوصی بودن آنها بوده است که به صورت گزارشی به فرج الله رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس ارسال شد تا برای ارائه راهکار در کمیسیون عمران مجلس مورد استفاده و استناد قرار گیرد.
وی اعلام کرد:گزارش تخصصی بازدید از مناطق زلزله زده کرمانشاه توسط هیأت بازدیدکننده دانشگاه شیراز دوشنبه سوم اردیبهشت طی سمیناری چهارساعته با حضور اعضای این هیأت در سالن رازی، دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز ارائه می شود.
زلزله 7.3 ریشتری بیست و یکم آبان 96 در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ دادکه بیش از 500 نفر جان باختند و افزون بر 12 هزار و 386 نفر مصدوم شدند.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد و طبق برآورد اولیه دستکم 30 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دیدند.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.