به گزارش ایرنا، کوروش کمالی سروستانی شامگاه جمعه در آیین روز سعدی در جمع فرهنگوران بیان داشت:سعدی در درون‌ مایه اندیشه خود سیره والای بزرگان دین را سرلوحه خویش داشت.
وی سعدی را به‌حق ملک المتکلمین و رب‌النوع ادب فارسی خواند و عنوان کرد: آفرینش سعدی را در خلق معانی به ثنا می‌نشینند و او را سلطان یگانه ملک سخن می‌خوانند؛ قولی که جملگی برآنند.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: ما امروز و در روزگار استیلای بی‌همدلی در پی دستاویزی هستیم تا فارغ از غوغای زمانه در افق حقیقت بیاموزیم و هراس از تاریکی فضیلت زمانه ماست که در پرتو آن خواهان رشد و بخردانگی هستیم و آن را می‌توان در نگاشته‌های سعدی یافت.
کمالی سروستانی عنوان کرد: اگر انسان امروز در پی رستگاری خویش است، باید حقیقت زمان را دریابد و سعدی این حقیقت را در خود دارد و نسبت بُعد ما به حقیقت نسبت همجواری ما به اندوه و دلتنگی و سرگشتگی است. اگر زمانه ما، زمانه دریافت این امر ناگزیر است، هنگامه بازگشت به اصل خویشتن فرارسیده است.
روز اول اردیبهشت ماه به مناسبت تاریخ نگارش گلستان روز سعدی نامگذاری شده است.
این روز در اول اردیبهشت 1389 و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی نامگذاری شده است.
ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف متخلص به سعدی شاعر و نویسنده قرن هفتم هجری، زاده شیراز است. اهل ادب به او لقب استادِ سخن، پادشاهِ سخن، شیخِ اجلّ می‌دهند.
دیباچه(منسوب به سعدی)، مجالس پنج‌گانه، نصیحت الملوک، سؤال صاحب‌دیوان، رساله عقل و عشق، تقریرات ثلاثه، گلستان، سعدی‌نامه(بوستان)، قصاید عربی، قصاید فارسی، مراثی، ملمعات و ترجیعات، طیبات، خواتیم، غزلیات قدیم، صاحبیه، مقطعات، رباعیات، مفردات، هزلیات و خبیثات آثار برجای مانده از سعدی است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.