به گزارش ایرنا، استاندار فارس و هیات همراه در بدو ورود به دوحه با محمدعلی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر و دیگر مسئولان سفارت ایران در این کشور دیدار کردند.
سبحانی در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از سفر هیات بلند پایه و تاثیرگذار فارس به قطر گفت: با توجه به سطح این هیات، پیش بینی می شود با برنامه های در نظر گرفته شده، مذاکرات و دیدارها با هدف ارتقای سطح روابط و جذب سرمایه گذاری به نتایج خوبی منتهی شود و ما آماده همکاری برای استحکام روابط اقتصادی و بازرگانی فارس با قطر هستیم.
استاندار فارس هم ضمن اعلام آمادگی این استان برای گسترش تعامل و همکاری ها با کشور قطر به تشریح توانمندی های فارس در بخش های مختلف پرداخت.
اسماعیل تبادار افزود: استان فارس این توانایی و ظرفیت را دارد که نیازهای کشور قطر در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی، ساختمانی، مواد معدنی و بخش های دیگر تامین کند، مسئولان این استان نیز آماده همکاری و مشارکت برای حضور گسترده در کشور قطر هستند.
وی، با تقدیر از اقدامات انجام شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور قطر برای گسترش روابط بازرگانی و اقتصادی فارس با قطر، اظهار داشت: اینجانب به مسئولان ذی ربط و حوزه معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ابلاغ کرده ام برای شناسایی و رفع موانع همکاری ها و سرمایه گذاری ها اقدام کنند و چنانچه مانعی در این زمینه وجود داشته باشد شخصا برای رفع آن ورود خواهم کرد.
هیات اقتصادی و بازرگانی استان فارس در ادامه سفر خود، با همراهی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر با رئیس سازمان برنامه ریزی و امور پروژه های کشور قطر و معاونان، مدیران و کارشناسان این سازمان دیدار و در مورد مسایل مختلف بحث و تبادل نظر کردند.
استاندار فارس در این دیدار، با اشاره به ارتباط دیرینه جمهوری اسلامی ایران با کشور قطر افزود: ظرف یک سال گذشته این روابط با تداوم حضور بازرگانان، تجار و سرمایه گذاران ایرانی در قطر و رفت و آمد روزانه مردم قطر به فارس و مردم فارس به کشور قطر، روز به روز مستحکم تر شده و زمینه ساز مراوده های فرهنگی، ادبی و اجتماعی گسترده تری شده است.
تبادار، با اشاره به موقعیت صنعتی، تولیدی، بازرگانی و کشاورزی فارس، بیان کرد: این استان با توجه به نزدیک بودن به قطر آماده تامین نیازمندی های این کشور در بخش های مختلف است.
در این دیدار مسئولان سازمان برنامه ریزی و امور پروژه های کشور قطر نیز ضمن اشاره به برخی نیازهای این کشور از جمله سنگ گابرو، شن، ماسه و خدمات فنی و مهندسی، خواستار حضور شرکت های ایرانی برای مشارکت در اجرای پروژه های عمرانی و زیربنایی قطر شد.
استاندار فارس نیز گفت: برای بررسی و تطابق موارد و تقاضاهای مطرح شده از سوی طرفین و چگونگی عملیاتی شدن آنها، پیشنهاد می شود که یک کمیته یا کارگروه مشترک با حضور نمایندگان کشور قطر و استان فارس و همچنین نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر تشکیل شود و موارد قابل انجام بررسی و راهکارهایی برای همکاری هرچه بیشتر تدوین و تعریف شود.
در این نشست پیشنهاد استاندار فارس مبنی بر تشکیل کارگروه مورد توافق طرفین قرار گرفت و پس از انتخاب و معرفی اعضای کارگروه، مقرر شد که نشست های این کارگروه به صورت مستمر تشکیل و مباحث و موضوع های مورد توافق تا حصول نتیجه پیگیری شود.
استاندار فارس در پایان این نشست از رئیس سازمان برنامه ریزی و امور پروژه های کشور قطر برای سفر به استان فارس و شهر شیراز به منظور بازدید و آشنایی با توانمندی های صنعتی، تولیدی و اقتصادی این استان دعوت کرد که این دعوت از سوی طرف قطری پذیرفته شد.
استاندار فارس و هیات همراه در دومین و آخرین روز حضور در قطر (شانزدهم فروردین) با همراهی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر و به دعوت مقامات این کشور با وزیر امور شهرداری و محیط زیست قطر دیدار کرد.
وزیر امور شهرداری و محیط زیست قطر در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر استاندار فارس و هیات همراه به این کشور گفت: امیدواریم این حضور مقدمه ای برای گسترش و تداوم مناسبات و هم افزایی اقتصادی، بازرگانی و صنعتی بین کشور قطر با جمهوری اسلامی ایران و استان فارس باشد.
محمد بن عبدالله الرمیحی افزود: با توجه به فضای همکاری و دوستی حاکم بین 2 کشور ایران و قطر، ما آماده هرگونه همکاری برای توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی هستیم.
استاندار فارس نیز ضمن قدردانی از این دعوت افزود: فارس به عنوان یکی از بزرگترین استان های ایران با تولید بیش از 10 درصد از محصولات کشاورزی و لبنی، رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.
تبادار، بیان داشت: با هدف توسعه روابط اقتصادی و تجاری با قطر، استان فارس می تواند در بخش کشاورزی ضمن اجرای برنامه های آموزشی و انتقال تجارب به کشور دوست و برادر قطر، محصولات مورد نیاز این کشور را در بخش کشاورزی تولید و تامین کند.
استاندار فارس همچنین از وزیر امور شهرداری و محیط زیست قطر دعوت کرد برای آشنایی هر چه بیشتر با توانمندی های بخش خصوصی استان فارس، ضمن حضور در این استان و شهر شیراز، از نمایشگاه بین المللی و تخصصی کشاورزی که نیمه نخست اردیبهشت ماه 97 در شیراز برپا می شود، بازدید کند.
تبادار گفت: شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس آماده پذیرش شرکت های قطری برای حضور در این نمایشگاه است.
وزیر امور شهرداری و محیط زیست قطر نیز، ضمن قدردانی از دعوت استاندار فارس، به مسئولان مرتبط با حوزه کشاورزی قطر دستور داد برای حضور در نمایشگاه کشاورزی شیراز اقدام کنند و در سفر خود نیز یک کمیته مشترک کاری برای عملیاتی کردن پیشنهاد های استاندار فارس تشکیل دهند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار، با اشاره به اهمیت و توانایی فارس برای تامین اقلام بازار قطر گفت: این استان در توسعه اقتصادی کشور و تولید محصولات صادراتی به سایر کشورها نقش تاثیرگذاری دارد.
در این دیدار همچنین مقرر شد که یک کارگروه متشکل از مدیران حوزه کشاورزی استان فارس و قطر و نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی ایران برای بررسی توسعه روابط در حوزه کشاورزی و لبنی و سایر محصولات مورد نیاز آن کشور تشکیل و هیات های اجرایی هر 2 طرف در اولین فرصت از مناطق مورد نظر بازدید کرده و چنانچه موانعی بر سرراه مبادلات تجاری و ارسال کالای مورد استفاده قطری ها وجود دارد برطرف شود.
استاندار فارس در ادامه سفر خود به قطر به اتفاق هیات همراه با تعدادی از تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران ایرانی و استان فارسی مقیم این کشور دیدار کرد.
تبادار در این دیدار ضمن شنیدن سخنان تعدادی از تجار و سرمایه گذاران، به تشریح موقعیت جدید و روند آسان انجام سرمایه گذاری در کشور و استان فارس پرداخت.
وی ادامه داد: به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران اهتمام جدی دارم که تمام تلاش خود را برای حضور آسان سرمایه گذاران، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات محصولات به کار گیرم و برای حفظ و حراست از سرمایه سرمایه گذاران و رضایت آنان، امور مربوطه را تا سطح عالی کشور در مرکز دنبال کنم.
در این دیدار، هیات اعزامی استان فارس به پرسش های مطرح شده از سوی تجار و سرمایه گذاران مقیم کشور قطر پاسخ دادند و مقرر شد در آینده نزدیک شماری از سرمایه گذاران به همراه سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر به استان فارس سفر کنند.
استاندار فارس و هیات همراه همچنین با 2 گروه از سرمایه گذاران غیر ایرانی که متقاضی سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی استان فارس بودند نیز بازدید کرد که در نهایت مقرر شد سازمان های ذی ربط در کشور با پیگیری استانداری فارس زمینه لازم را برای حضور این گروه های سرمایه گذاری فراهم کنند.
هیات تجاری و اقتصادی استان فارس در دومین روز حضور در کشور قطر با اعضای اتاق بازرگانی قطر نیز دیدار کرد.
در این دیدار که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشت، موارد بازرگانی مشترک بین فارس و قطر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
نایب رئیس اتاق بازرگانی قطر در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات تجاری و بازرگانی فارس در کشورش، از همکاری های بازرگانان استان فارس، اعضای اتاق بازرگانی شیراز و سازمان های دولتی کشور ایران که در یک سال گذشته برای تامین کالاهای مورد نیاز تجار و بازرگانان قطری انجام گرفت، قدردانی کرد.
محمد الطوار گفت: امیداوریم از این پس شاهد گسترش هرچه بیشتر تعاملات اقتصادی و بازرگانی بین 2 طرف باشیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هم گفت: اقدامات انجام شده از سوی مسئولان ایران و قطر برای گسترش روابط 2 کشور، زمینه ساز توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و قطر و به ویژه استان فارس خواهد شد.
یدالله رحمانی افزود: به عنوان بخش دولتی تصمیم گیر آماده ایم تا تسهیل کننده فعالیت های اقتصادی بخش های خصوصی 2 کشور باشیم.
وی افزود: استان فارس به سبب فاصله کم جغرافیایی با قطر و برخورداری از سه فرودگاه بین المللی که روزانه پروازهای متعددی به قطر دارد می تواند نقش مفیدی در گسترش روابط بازرگانی با این کشور ایفا کند.
قطر به مرکزیت دوحه در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانه و در شرق شبه‌ جزیره عربستان، در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌است.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.