بازار شیراز و شهرهای دیگر کشور متاثر از فضای اقتصادی ایران در رکود شدیدی به سر می برد، رکودی که هیچ یک از واحدهای صنفی را بی نصیب نگذاشته است. به گفته رییس اتاق اصناف مرکز فارس، بازار نوروزی شیراز یکی از راکدترین بازارهای نوروزی بود و کسادی شدیدی این بازار را فراگرفته بود.
سید محمود هاشمی در گفت و گو با سرویس اقتصادی «خبرجنوب» بیان داشت: بازار شیراز مملو از گردشگرانی بود که این شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده بودند این درحالی است که شاهد خرید چندانی از سوی گردشگران نبودیم و به جز فروشگاه های فروش محصولات غذایی سایر فروشگاه ها کمترین بهره را از بازار نوروزی بردند.
وی با اشاره به رونق شدید بازار نوروزی شیراز در سال های قبل گفت: تا سه چهار سال قبل فریاد ما بلند بود که چرا بازاریان و اصناف مغازه های خود را در نوروز تعطیل می کنند و از رونق بازار در این ایام بهره نمی برند، این در حالی است که در چند سال اخیر که بازار اسیر دست رکود شده و فروش به حداقل رسیده، بازاریان چاره ای به جز باز کردن مغازه های خود در نوروز برای تامین هزینه هایشان نداشته اند اما مشکل آن جاست که خریداری نیست و فروش بسیار ناچیز است.
هاشمی ادامه داد: به عبارت دیگر حالا که اصناف برای تامین هزینه های زندگی، مالیات، عوارض و ... مغازه های خود را در همه ایام باز نگه داشته اند بنیه مردم برای خرید به کمترین حد رسیده و خریدها از سر اجبار است به همین دلیل بوده که بجز اغذیه فروشی ها و فروشگاه های مواد غذایی و سوپرمارکت ها، مابقی واحدها فروش چندانی نداشته اند.
رییس اتاق اصناف مرکز استان فارس بیان داشت: واقعاً نمی دانم چرا وضعیت به جایی رسیده که حتی واحدهای پوشاک و کیف و کفش هم که هر ساله رونق داشت و مردم حداقل در نوروز پوشاک و کفش نو می خریدند هم رونقی نداشتند و مردم برای خرید بی رغبت بودند.
وی وضع اقتصادی مردم را با هزینه های سرسام آور زندگی فاقد هیچ گونه تناسبی دانست و گفت: مردم برای خریدهای خود چاره ای به جز اولویت بندی ندارند و مواد غذایی و هزینه های تحصیل فرزندان در اولویت نخست قرار دارد.
هاشمی وضع اقتصادی نا مناسب کشاورزان ناشی از خشکسالی های شدید را در رکود بازار بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: در گذشته بخش عمده ای از مشتریان بازار شیراز را کشاورزان تشکیل می دادند که همین قشر هم در بدترین وضعیت معیشتی قرار دارد و درآمدی همچون سابق ندارد.
وی ابراز امیدواری کرد با تدبیر مسئولان اقتصاد فارس و کشور از رکود درآمده و جان تازه ای بگیرد.
رییس اتاق اصناف مرکز استان فارس در بخش دیگری از مصاحبه خود به طرح تشدید بازرسی ها در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: از 15 اسفند پارسال تا 15 فروردین امسال 17 هزار و 242 بازرسی از واحدهای صنفی توسط 30 بازرس رسمی و 400 ناظر افتخاری در سطح استان صورت گرفت که در جریان آن 966 پرونده تخلف به ارزش 1 و نیم میلیارد ریال تشکیل شد.
وی بیشترین تخلف را گرانفروشی با 210 مورد تخلف ذکر کرد و افزود: عدم درج قیمت با 457 تخلف در رتبه بعدی قرار دارد.
وی به بازرسی ها از بازار در سطح شیراز اشاره کرد و گفت: در این مدت 653 بازرسی از واحدهای صنفی شیراز صورت گرفت که برای 298 واحد صنفی متخلف پرونده تشکیل شد.
به گفته هاشمی، ارزش ریالی این پرونده ها حدود نیم میلیارد ریال بوده و گرانفروشی با 105 مورد و عدم درج قیمت با 101 مورد بیشترین تخلفات نوروزی را تشکیل داده اند.
این مسئول، شکایات مردمی از واحدهای صنفی در فارس را 591 مورد و در شیراز 132 مورد اعلام کرد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 894002
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.