به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از ارگ کریمخان زند و مسجد تاریخی وکیل شیراز با اشاره به بازدید روز چهارشنبه خود از آثار تاریخی نقش رستم و تخت جمشید در شهرستان مرودشت افزود: ثبت آثار تاریخی در میراث جهانی در راستای جذب شمار بیشتر گردشگران خارجی گامی مهم محسوب می شود.
معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به بررسی روند پیشرفت فیزیکی مرمت آرامگاه خشایارشا در مجموعه باستانی نقش رستم در این بازدید گفت: این آثار از ظرفیت های مهم گردشگری استان فارس و منطقه به شمار می آید.
بر اساس گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مرمت آرامگاه خشایارشا در مجموعه نقش رستم سال 96 آغاز شده است و پیش بینی می شود مراحل آسیب شناسی، حفاظت و مرمت آن تا پایان سال 97 به پایان برسد.
نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی در روستای زنگی‌آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس است که در فاصله حدود 6 کیلومتری تخت جمشید قرار دارد.
این محوطهٔ باستانی یادمان‌هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌است و از حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همواره مورد توجه بوده‌است. آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌برجستهٔ ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارند.
پیش تر آثار دوره هخامنشیان مانند تخت جمشید، پاسارگاد (آرامگاه کوروش)، باغ های پاسارگاد و باغ ارم از این استان در فهرست آثار جهانی ثبت شده اند.
در سال 96، گام های عملی برای ثبت مجموعه بیشابور در شهرستان کازرون، آتشکده (کاخ اردشیر ساسانی)، قلعه دختر و شهر گور در شهرستان فیروزآباد و کاخ ساسانی در شهرستان سروستان در میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) به صورت جدی برداشته شد و انتظار می رود این آثار تیرماه امسال پس از تایید یونسکو در این فهرست ثبت شوند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین با اشاره به بازدید خود از مجموعه تاریخی تخت جمشید در نخستین روز سال 97 گفت: معرفی فضای فرهنگی و تاریخی کشورمان همچون یادمان کهن و تاریخی تخت جمشید به جهانیان باید همراه با بیان پیشرفت‌ها و توانمندی‌های ایران باشد ، یادمان های تاریخی و کهن می تواند انتقال دهنده پیشرفت ها و توانمند یهای ایران اسلامی در حوزه ای مختلف باشد.
مونسان همچنین با بیان اینکه دنیا باید با ایران پیشرفته و توانمند امروز آشنا شود بر حفظ و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی کشور و معرفی این آثار به گردشگران داخلی و خارجی تأکید کرد.
معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: آثار تاریخی همچون تخت جمشید، فرهنگ اصیل ایرانی و تمدن کهن این سرزمین را نشان می‌دهد و باید با توجه به این شأن و جایگاه به آنها توجه کرد.
مونسان ادامه داد: مجموعه زیبا و تمدن کهن ایرانی در سایت تاریخی تخت‌جمشید موجب مباهات است، خوشحالیم که ایرانی هستیم و در این سرزمین ریشه داریم.
وی افزود: این مجموعه فاخر و باعظمت نشان تمدن دیرینه و تاریخی ایران دارد و نقش این کشور و ملت را در تمدن بشریت نشان می‌دهد.
مونسان افزود: ملت ایران صلح‌طلب و صلح‌جو است و در شکل‌گیری مدنیت و مفاهیم انسانی و الهی جهان نقش جدی داشته است.
تخت‌جمشید یا پارسه نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است.
این مکان تاریخی که در محدوده شهرستان مرودشت استان فارس قرار دارد، از سال 1979 میلادی در میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
6113 / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.