دکتر محمد حسین کریمی در جمع خبرنگاران افزود: اگر چه قبلا مواردی در این خصوص از سوی برخی بیمارستان های خصوصی مشاهده و برخورد شده اما دریافت هزینه بابت خون که امری غیرقانونی هم محسوب می گردد؛ بسیار نادر است.
وی یادآور شد: سازمان های بیمه گر مبالغی مربوط به آزمایش هایی که باید روی خون انجام شود را به انتقال خون پرداخت می کنند اما به افرادی که اهدای خون می کنند؛ پولی داده نمی شود.
دکتر کریمی در ادامه گفت: ذخیره خون ما در حال حاضر در تمامی گروههای خونی به مرز بحران رسیده و فارس تنها برای 2 تا 3 روز دارای واحدهای خونی است بنابراین در زمینه اهدای خون خواستار همکاری بیشتر مردم هستیم.
به گفته وی، بالا بودن شمار جراحیها در اسفند ماه و کاهش مراجعه مردم از دلایل اصلی کمبود واحدهای خونی است.
دکتر کریمی افزود: از مردم خواستاریم با اهدای خون نیاز بیماران تالاسمی و افرادی که باید جراحی شوند را تامین کنند تا ما بتوانیم پاسخگوی آنها باشیم.
مدیرکل انتقال خون فارس یادآور شد: پایگاه قوامی واقع در خیابان قصردشت تمامی ایام تعطیل به جز 13 نوروز آماده خون گیری است. پایگاه های خون گیری فسا، جهرم، آباده، داراب و لار نیز در تمامی روزهای تعطیل به مردم خدمت ارایه میدهند. پایگاه انتقال خون نمازی و کازرون هم در روزهای غیرتعطیل نوروز باز است.
دکتر کریمی گفت: طبق آمار موجود میزان اهداکنندگان مستمر خون امسال یک و دو دهم درصد افزایش یافته که تعداد این افراد در سال جاری 55 و دو دهم درصد کل اهداکنندگان بوده است و امسال اورژانس بیمارستان نمازی بیشترین واحد خونی و مرکز درمانی امیر بیشترین پلاکت را دریافت کرده اند.
وی افزود: تعداد اهداکنندگان زن همچنان در فارس در رده پایین کشوری بوده و با 3 و نه دهم درصد افزایشی نداشته است.
دکتر کریمی از وجود سیستمی جدید بر اساس آخرین متدهای روز تشخیص بیماری های ویروسی واحدهای خونی از جمله ایدز و هپاتیت در فارس خبر داد و گفت: از آغاز امسال تا دهم اسفند ماه، 157 هزار واحد خونی توسط مردم استان اهدا شده و با توجه به کمبودها در حال حاضر خواستار مراجعه بیشتر مردم به این منظور هستیم. هرچند ما اهدای خون احساسی در حوادثی مانند زلزله را شاهد هستیم و در زلزله کرمانشاه 500 واحد خونی ارسال کردیم و مردم 4 برابر حد عادی خون اهدا کردند.
وی گفت: خون حداکثر 4 تا 6 هفته پس از اهدای آن باید مصرف شود به طوری که حتی برای برخی اعمال جراحی از جمله قلب، خون باید تازه و مربوط به زیر 10 روز باشد.
دکتر کریمی ادامه داد: طبق بررسیها، سالانه تنها 3 تا 4 مورد اچ آی وی مثبت در بین خون های اهدایی در فارس مشاهده میشود و هپاتیت نیز بسیار اندک است. مردم استان 650 واحد در سال 96 پلاکت و 3 هزار واحد پلاسما اهدا کردند. وی گفت: در حال رایزنی برای استقرار اکیپ سیار خون گیری در ورودی حرم مطهر شاهچراغ (ع) هستیم و در صورت امکان مردم می توانند از این طریق نیز خون اهدا کنند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 886577
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.