دبیر جمعیت زنان نو اندیش فارس بر لزوم راه اندازی «کرسی فاطمه شناسی» در مراکز دانشگاهی در راستای شناخت و بازتولید ابعاد مختلف شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) متناسب با اقتضای زمان تأکید کرد.

به گزارش ایلنا جمیله کریمی بر لزوم راه اندازی «کرسی فاطمه شناسی» در مراکز دانشگاهی در راستای شناخت و بازتولید ابعاد مختلف شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) متناسب با اقتضای زمان تأکید کرد و گفت: نسل امروز به دنبال الگویی است که با فطرت و نیازهای زمان منطبق باشد.

کریمی با اشاره به اینکه در تعالیم الهی و نگاه قرآنی ملاک انسان بودن هست نه جنسیت ، در ادامه تاکید کرد با این دیدگاه رسالت بسیار سنگین، طاقت فرسا و پرعظمت  در مقطعی حساس از تاریخ اسلام بر عهده  دو زن گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) در ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی گفت: فاطمه (س)، زنی سیاست ورز بود و در خانواده‌ای که منشأ تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان اسلام بود، تربیت شد و پس از رحلت پیامبر اعظم (س) در انجام رسالت سنگین امنیت جامعه بشری و حراست از دین نقش بزرگی ایفا کرد.

این فعال مدنی و سیاسی افزود: مبنای حرکت فاطمه (س) در عرصه سیاسی مسالمت آمیز و مدنی بود و هیچگاه در مسیر این حرکت به دنبال به هم ریختن نظم اجتماعی نبود و متناسب با اقتضای زمان از وسایل و ابزارهای مختلفی استفاده می‌کرد.

وی تصریح کرد: فاطمه«س» وقتی حق علی(ع) مصادره می‌شود با مهاجرین و انصار وارد گفت و گو و روشنگری می پردازد و  در مصادره فدک با مناظره مبتنی بر استدلال و مبانی حقوقی کار را پیش می‌برد.

کریمی خاطرنشان کرد: فاطمه (س)  بنیان دفاع از حقوق شهروند را گذاشته و به عنوان یک شهروند از حقوق خودش در بحث مصادره فدک در مقابل خلیفه وقت  دفاع می‌کند.

کریمی در ادامه از اهمیت بازسازی و الگوسازی دیدگاه‌ها، رویکردها، راهبردها و مواضع «فاطمه زهرا (س)» متناسب با اقتضائات و نیازهای عصر حاضر سخن گفته و افزود: در دهه  اول پیروزی انقلاب، امام راحل (ره) به‌رغم آن که جامعه ثبات لازم را کسب نکرده بود به موضوع زنان به‌ عنوان یکی از موضوعات مهم جامعه نگاه می‌کند و برای ارسال پیام خود به رهبر شوروی سابق با الهام از نگاه قرآن  یک زن را در کنار سفرا اعزام می‌کند و این پیام را به جامعه، مدیران، دست اندرکاران نظام و آیندگان می‌دهد که زن نه تنها در عرصه سیاست داخلی که در عرصه سیاست خارجی هم می‌تواند اثرگذار باشد و برای رسیدن به توسعه پایدار باید این ظرفیت که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند را دید.

وی علت این که چرا پس از گذشت 4 دهه از پیروزی انقلاب و با وجود داشتن چنین الگوها و ذخایری ، چرا جامعه ما با چالش‌های مختلفی در حوزه زنان روبه رو است، گفت: عدم وجود گفتمان ملی در بحث شناخت و پاسخگویی به نیازها می‌تواند یکی از دلایل مهم این چالش و مشکل باشد.

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس تأکید کرد: برای برون رفت  از این فضا باید گفت وگوی ملی میان همه جریانات و نهادهای مدنی، سیاسی و اجتماعی با تمام ارکان  قدرت شکل گرفته و موضوعات به بحث گذاشته شود.

کریمی در بخش دیگری از سخنانش ورود به ارکان و ساختار قدرت و عرصه های مختلف اجتماعی را از عمده مطالبات زن امروز اعلام کرد و گفت: برای ما زیبنده نیست که بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب و ٤٠ سالگی یعنی وارد شدن به دوران تکامل و عقلانیت در اداره جامعه، ورود زنان به ورزشگاه یک چالش تلقی شود و با کوه ساختن از کاهی جامعه را دچار بحران کنیم.

وی تأکید کرد: در جامعه ای که از نظر مذهبی، فرهنگی و تمدن ملی دارای عقبه بسیار قوی است نباید گذاشت مسایل زنان به بحران و چالش برای جامعه تبدیل شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که جوانان باید در بحث گفت و گو در محور امور قرار گیرند، گفت: مسایل جوانان را با قوه قهریه نمی‌شود حل کرد.

وی افزود: باید قبول کنیم با نگاه دهه 60 به جوانان نمی‌شود با جوانان دهه 80 و 90 وارد گفت و گو شد.

کریمی ادامه داد: جوان اگر احساس کند صدا و حرف‌های او شنیده شده و دیدگاهش مورد احترام است به هنجارهای جامعه احترام خواهد گذاشت. گاهی اوقات برخی حرکت‌ها  برای رساندن صداها به جامعه است.

وی تصریح کرد: محور گفت و گو با نسل جوان باید شنیدن صدای آنها باشد. هر چند در گفت و گوها قطعاً موضوعات مختلفی مطرح می‌شود که باید مورد بررسی قرار گیرد.

کریمی تفسیرهای متعدد از قانون اساسی را یکی دیگر از چالشها در فضای کنونی دانست و گفت: گاهی اوقات برخی از این تفاسیر ناقض برخی از اصول قانون اساسی است. باید برای پیشگیری از موازی کاری‌ها در جامعه  گفت و گو کرد تا شاهد بحرانها در جامعه نباشیم.

کریمی اظهار امیدواری کرد: فضای گفت و گو به معنای واقعی آن در همه ارکان قدرت سیاسی و نهادهای مدنی و اجتماعی تسری یابد و مبنای دهه 50 انقلاب مبتنی بر گفت وگو، عقلانیت، اعتمادسازی و همافزایی اشتراکات در کنار به رسمیت شناختن اختلافات و تضارب آراء قرار گیرد.

وی عدالت را مهم‌ترین مسأله در «گفت و گو» دانست و گفت: اگر مسأله عدالت حل شود بسیاری از چالش‌ها و مشکلات رفع خواهد شد.

این فعال سیاسی اجتماعی در بخش پایانی سخنانش بر ضرورت جانشین پروری در سطوح مختلف مدیریتی تأکید کرد و گفت: مدیران ما امروز مدیران خسته ای  هستند؛ لذا باید شرایط را به سمتی برد که ایده و انگیزه های جوانان وارد عرصه شود و در کنار بهره مندی از تجارب مدیران، فرآیند جانشین پروری در کشور عملیاتی شود.

کریمی بار دیگر به ظرفیتها و پتانسیل های جامعه زنان در بخشهای مختلف اشاره کرد و گفت: امروز دیگر  رفتار  زنان  بر موج احساسی استوار نیست و نگاهشان معطوف به ساختار تصمیم گیری و تصمیم سازی در سطوح کلان مدیریت  بوده و در این راهبرد به خوبی مهارت‌های  اجتماعی و ارتباطی و تصمیم‌گیری را فرا گرفته‌اند و باید  جامعه را برای ورود آنان به عرصه های مختلف  آماده کرد. زیرا زن ایرانی امروز، انباشتی از دانش و تخصص‌های مختلف است.

وی از عدم حضور دختران دانشجو در ساختار شورای مرکزی انجمنهای صنفی، علمی، فرهنگی، سیاسی دانشگاهها نیز انتقاد کرد و گفت: باید فرصت برابر برای دختران و پسران در دانشگاهها فراهم شود.

کریمی با بیان این که امروز هنوز واگذاری کرسی های مدیریتی به زنان در جامعه مردسالار انجام نگرفته است، گفت: این واگذاری که برای نسل‌های قبلی حل نشده برای نسل امروز حل شده است؛ لذا باید تمرین مهارت‌های اجتماعی و تصمیم گیری برای ورود به عرصه های اجتماعی و قدرت از دانشگاه‌ها آغاز شود.

وی در خاتمه از لزوم تعریف تعامل میان نمایندگان مجلس با نهادها و تشکل‌های مدنی و سیاسی بویژه احزاب در بحث واگذاری کرسی های قدرت به زنان شد و گفت: منشور گفتمان ملی مصوب وزارت کشور  باید دارای ضمانت اجرا باشد و اگر خلأ قانونی در این بخش وجود دارد اصلاح و تجدید نظر در قوانین در دستور کار قرار گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.