به گزارش دریافتی روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری افزود: باوجود مخالفت پایگاه میراث جهانی واین اداره‌کل، چندی پیش اداره برق شهرستان پاسارگاد برای حل مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی روستاهای جنوب شهرستان پاسارگاد، اقدام به نصب تیرهای برق در محدوده مجاور مجموعه تاریخی پاسارگاد کرده بود که در ارتباط با این موضوع، شکایتی تسلیم مرجع قضایی شد.
وی گفت: بنا به اطلاعات واصله از معاونت استانداری فارس، تعدادی از این تیرهای برق با مصوبه شورای تامین استان برای آب رسانی به روستاییان منطقه یاد شده به شرط موقتی بودن نصب شد و با توجه به اینکه طرح برق رسانی به این روستاها به صورت زیر زمینی انجام خواهد شد، به ‌زودی این تیرهای برق برچیده می شود.
امیری ادامه داد: همچنین، نشستی در دفتر معاون استاندار فارس با حضور فرماندار شهرستان پاسارگاد و رئیس اداره برق این شهرستان برگزار و مقرر شد تیم مشترکی برای بررسی کارشناسی زیرزمینی کردن خط انتقال برق در محل نامبرده، زیر نظر فرماندار پاسارگاد تشکیل شود.
وی گفت: اعتبار لازم برای انجام این کار با مساعدت استاندار فارس، معاون ذی ربط این استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تامین می شود.
مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد نیز در این مورد اظهار کرد: محوطه میراث جهانی پاسارگاد با عرصه و حریم گسترده آن در شهر مادر سلیمان و در میانه اراضی کشاورزی واقع شده است.
حمید فدایی افزود: به ‌طور معمول، توسعه فعالیت‌های کشاورزی، عمرانی و ساخت‌ و ‌ساز در بافت روستاهای مجاور مجموعه پاسارگاد و قسمت‌های دیگر این دشت، حفاظت و نگهداری از حریم این مجموعه را با دشواری‌ هایی مواجه کرده است.
او بیان کرد: تا کنون بخش عمده ای از این مشکلات با تعامل با مردم منطقه، انجام بررسی‌های فنی و ارایه راه حل‌های کارشناسی برطرف شده است.
مجموعه میراث‌ جهانی پاسارگاد در محلی به ‌نام دشت مرغاب در 130کیلومتری شمال شیراز، نزدیک به سرحدات شمالی استان فارس، واقع شده است.
پیشینه منطقه پاسارگاد بر اساس پژوهش های باستان شناسی به دوره میانی پارینه سنگی می رسد اما شاخص ترین دوره فرهنگی دشت پاسارگاد، دوره هخامنشیان است. بر اساس مدارک و شواهد موجود نام پاسارگاد برای نخستین بار در این دوره تاریخی مطرح شد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.
این مجموعه، دربرگیرنده ساختمان هایی چون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود و خاندان پارس به رهبری کوروش دوم از سال 529 تا 559 پیش از میلاد بر ایران حکومت می کردند.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، در شانزدهم تیرماه سال 83 خورشیدی به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در 110 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.