به گزارش ایرنا، دکتر سید علی اصغر میرباقری فرد روز سه شنبه در نخستین همایش بین المللی 'ادبیات: زبان همدلی' در شیراز افزود: هم اینک 53 درصد از فعالیت های دانشگاهی در کشور دراختیار علوم انسانی است، آموزش و پژوهش دراین عرصه فراگیر شده اما در عین حال بزرگترین چالش ها و مسایل و مشکلات نیز به نوعی مرتبط با علوم انسانی است.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات و علوم انسانی درادامه گفت: ظرفیت گسترده دانشگاه ها و از سوی دیگر، چالش های بزرگ در حوزه علوم انسانی رسالت اندیشمندان دراین حوزه را دوچندان می کند.
میرباقری فرد بیان کرد: هر چند فعالیت های کمی در حوزه علوم انسانی در دانشگاه های ایران فراگیر و گسترده است اما تولید علم دراین حوزه چندان مطلوب نیست به ویژه از نظر کیفیت تولید علم در این حوزه در جایگاه مطلوبی قرار نداریم.
رئیس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه از مجموع 600 نشریه علمی و پژوهشی داخل کشور 80 نشریه به علوم انسانی می پردازند افزود: این آمار بیانگر آن است که علوم انسانی در حوزه پژوهش هم جایگاه مناسبی دارد اما باید پرسید که آیا این جایگاه توانسته است به خواست جامعه و به حل مشکلات و چالش های اجتماعی کمک کند.
میرباقری فرد گفت: هم اینک شمار زیادی مقاله و کتاب و پژوهش در حوزه ادبیات و علوم انسانی در کشور وجود دارد اما برای پاسخگویی به نیازهای جامعه مشکلات زیادی داریم.
وی ادامه داد: هم اینک نسبت خوبی بین کمیت و کیفیت کارها دراین عرصه وجود ندارد و از این رو، باید برای بهبود شرایط برنامه ریزی کنیم.
نخستین همایش بین المللی 'ادبیات: زبان همدلی' که صبح سه شنبه 15 اسفندماه جاری در شیراز آغاز به کار کرد، عصر همین روز به کار خود پایان می دهد.
دبیر علمی همایش بین‌المللی ادبیات: زبان همدلی پیش از این از ارسال یکصد مقاله به دبیرخانه این همایش سخن گفته بود.
به گفته حسنلی، مجموعه مقالات این همایش بین‌المللی حاوی 24 اثر برگزیده در قالب کتاب تدوین شده است که در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.
همچنین قرار است در این همایش از علی‌اصغر محمدخانی به خاطر سه‌دهه تلاش بی‌وقفه در طراحی و اجرای برنامه‌های گوناگون و نشست‌های مختلف فرهنگی، ادبی تجلیل شود.
6113/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.