به گزارش ایرنا محمد جوان دهقانی، چهارشنبه در نخستین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در زبان شناسی رایانشی (با محوریت خط و زبان فارسی) در شیراز افزود: رهبر معظم انقلاب نیز تاکید زیادی در بحث گسترش زبان فارسی در عرصه بین الملل داشته اند و به همین سبب در دهه گذشته شاهد ارتقای جایگاه این زبان به عنوان زبان علمی در پایگاه های اطلاعاتی معتبر بودیم.
وی ادامه داد: به طور خاص در یکی از پایگاه هایی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، در سال 2007 تعداد مدارک موجود به زبان فارسی 170 مدرک بوده که این مدارک در یک دوره زمانی 10 ساله یعنی تا سال 2017 با رشد 10 برابری به یک هزار و700 مدرک رسیده است.
او اظهار کرد: در مجموع می توان گفت که سهم زبان فارسی در تولیدات علمی نسبت به سایر زبان ها که در سال 2007 سه صدم درصد بود در سال 2017 به 6 صدم درصد رسید.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اضافه کرد: هم اینک 94 درصد مدارک علمی ثبت شده در پایگاه های علمی جهان به زبان انگلیسی است، چهار درصد به زبان چینی و مابقی به سایر زبان هاست و سهم ایران 2 و هشت دهم درصد است که رقم مطلوبی نیست.
دهقانی، در مورد راه اندازی شاخه های مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در کشورهای دارای کرسی زبان فارسی هم گفت: با راه اندازی این شاخه ها به دنبال فرهنگ سازی و ارتقای تولیدات علمی به زبان فارسی هستیم.
دبیر کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در زبان شناسی رایانشی هم گفت: بحث برگزاری این کنفرانس از سال 95 آغاز شد و در نهایت با حمایت های حوزه پژوهشی به تصویب رسید.
محمد رضا فلاحتی افزود: در فراخوانی که با هدف دریافت چکیده مقاله ها انجام شد 63 چکیده مقاله دریافت کردیم که با کمک کمیته علمی و اعضای هیات علمی همایش پس از بررسی، 33 مقاله برای ارایه کامل انتخاب شدند.
وی ادامه داد: در مرحله بعد نیز 21 مقاله مورد پذیرش قرار گرفتند که از میان آنها نیز 17 مقاله برای ارایه در این کنفرانس برگزیده شدند.
زبان شناسی رایانشی، حوزه ای میان رشته ای است که به دنبال این است که با بهره گیری از روش های آماری و قاعده بنیاد، به مدل سازی زبان طبیعی بپردازد.
در مجموع، زبان شناسی رایانشی از همکاری دانشمندان و کارشناسان رشته هایی از جمله، زبان شناسی، علوم رایانه‌ای، متخصصان زمینه هوش مصنوعی، ریاضی، منطق، علوم شناختی، روانشناسی شناختی، مردم شناسی و عصب شناسی استفاده می کند.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.