دبیر علمی این کنگره، روز سه شنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: فراخوان شرکت در این کنگره از سال 95 منتشر شد و متعاقب آن محققان و پژوهشگران بسیاری از سراسر کشور، آثار تحقیقی خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کردند.
حجت الاسلام محمد عباس‌زاده جهرمی، افزود: ظرف ماه های اخیر نیز 2 پیش‌ نشست پیرامون این کنگره در دانشگاه شیراز و مجمع عالی حکمت قم برگزار شد و این موضوع زمینه خوبی را برای برگزاری این گردهمایی فراهم کرده است.
وی، هدف از برگزاری این کنگره را، احیای شخصیت، آثار و رساله‌های علامه خفری بیان و اظهار کرد: 10محور برای این کنگره در نظر گرفته شده که شامل زندگینامه، شخصیت و احیای آثار علامه، علامه خفری و مکتب فلسفی شیراز، علامه خفری و ملاصدرا، آرای علامه خفری در نجوم و هیات، نگرش فقهی اصولی علامه، روش‌شناسی علامه، علامه خفری علم منطق، علامه خفری و علم کلام، علامه خفری و عرفان و شاگردان علامه خفری و مکتب هند است.
عباس زاده جهرمی دامه داد: به مقاله هایی که برای این کنگره پذیرفته شده، امتیاز پژوهشی ثبت در پایگاه اسنادی جهان اسلام اعطا خواهد شد.
وی بیان داشت: افزون بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار فارس، قرار است در این کنگره شخصیت‌های شاخص سیاسی و علمی کشور نیز شرکت کنند.
او اضافه کرد: نخستین روز برپایی این کنگره (نهم اسفند) در خفر جهرم، زادگاه این حکیم ایرانی برگزار و دومین روز (دهم اسفند) در جهرم برپا خواهد شد.
عباس زاده جهرمی ادامه داد: همچنین در حاشیه این کنگره از آثار فلسفی، کلامی و ترجمه کتاب اربعینیات این دانشمند که حاوی 120روایت در شان اهل بیت (ع) از منابع شیعه و سنی است و به همت بنیاد فارس شناسی و دبیرخانه این کنگره به چاپ رسیده، رونمایی خواهد شد.
محمد بن احمد خفری جهرمی ملقب به شمس الدین یا فاضل خفری در نیمه سده نهم هجری در شهر خفر از توابع شهرستان جهرم تولد یافت. او افزون بر کلام و فلسفه در علوم مختلف از جمله در عرفان، تفسیر، ریاضیات و ستاره شناسی صاحب نظر بود.
علامه خفری که در عصر شاه اسماعیل صفوی می‌زیست، مدتی از عمر خود را در شیراز، هرات و عربستان بسر برد و پس از آن راهی کاشان در استان اصفهان شد.
از این دانشمند ایرانی حدود 30 اثر برجا مانده که ۱۴ اثر آن در حوزه فلسفه، نجوم، ریاضیات، منطق، فقه، تفسیر و کلام است. وی بین سال های 942 تا 957 هجری قمری در شهر کاشان چشم از جهان فرو بست.
شهرستان جهرم در فاصله 193کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
7369 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.