در موج جدید توسعه در دنیای امروز، نمی توان دانشگاه را جدای از جامعه و صنعت تصور کرد، این ارتباط در کشور ما به رغم توافق عمومی بر ضرورت و اهمیت این مهم، هنوز این رابطه سیستمی و پیوسته نیست و حرکت ها در این حوزه بیشتر شعاری و تشریفاتی بوده است.
استان فارس با دارا بودن بیش از 160 واحد دانشگاهی، پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان، بیش از هشت هزار عضو هیات علمی و بیش از 200 هزار دانشجو از ظرفیت و توان بالایی در حوزه علمی و دانشگاهی برخوردار است و این پتانسیل باید در یک ارتباط سازنده در خدمت صنعت قرار گیرد.
هرچند به گفته مسئولان، استان فارس در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه در بین استان های کشور رتبه برتر را به خود اختصاص داده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و این موضوع می طلبد که موانع و مشکلات پیش روی ارتباط صنعت و دانشگاه مورد واکاوی قرار گیرد.
سیستمی نبودن رابطه دانشگاه و صنعت و همچنین تاکیدهای چندباره حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری بر ضرورت فعالیت دوشادوش صنعت و دانشگاه باعث شد تا میزگرد ایرنا استان فارس با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه، آسیب شناسی وضعیت کنونی و تبیین راهکارهای تحول برگزار شود.
مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه ها، رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس و رئیس دانشگاه جهرم در این میزگرد بر ضرورت رفع موانع قانونی در ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کردند و بسیاری از معضلات و مشکلات در این حوزه را از فقدان قانون دانستند.

** لزوم حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و ثروت آفرین
سید آیت الله رزمجو استاد دانشگاه شیراز و مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه ها در این میزگرد گفت: امروز نگاه ما به دانشگاه یک نگاه متفاوتی است یعنی نسل اول و دوم دانشگاه را پشت سرگذاشته ایم.
وی افزود: دانشگاه نسل اول تمام تلاشش روی آموزش متمرکز بود، تمام تلاش دانشگاه نسل دوم نیز روی پژوهش و تولید علم و ارایه این دستاوردها در مجلات ملی و بین المللی بود، در حال حاضر این مسیر را طی کرده ایم و وارد دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه کارآفرین شده ایم.
وی ادامه داد: استاد و دانشگاه ما باید از حالت سنتی که برای دانشگاه متصور می شد عبور کند و وارد عصر دانشگاه با رویکرد کارآفرینی شود.
مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه ها با بیان اینکه خوشبختانه امروز استان فارس در مقایسه با سایر استان های کشور در توجه به رویکرد کارآفرینی شرایط خوبی دارد گفت: در استان فارس بیش از 160 واحد دانشگاهی، پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان و سایر حوزه های مربوط به دانشگاه ها و بیش از 200 هزار دانشجو داریم.
رزمجو بیان کرد: همچنین در استان فارس، بیش از هشت هزار عضو هیات علمی داریم که حدود دو هزار عضو هیات علمی آن مربوط به دو دانشگاه بزرگ شیراز و دانشگاه علوم پزشکی است.
وی ادامه داد: کارهای خوبی در دانشگاه های استان انجام می شود که یکی از آن حضور دانشگاهیان در پارک علم و فناوری است، امروز دانشگاهیان ما طوری مدیریت می کنند که با راه اندازی شرکت های فناور و شرکت های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان بتوانند فرصتی فراهم کنند که جوانان عزیز فارغ التحصیل در کنار استادان خود وارد بازار کار شوند و بحث کارآفرینی دنبال شود.
مشاور استان فارس در امور دانشگاه ها گفت: در دانشگاه شیراز برج کارآفرینی فعال است و مرکز شتاب دهی دانشگاه با حدود 45 تیم کار خود را انجام می دهد، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز حدود 100 شرکت فناور و دانش بنیان فعال است، برج فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از نادرترین برج ها در کشور است.
رزمجو ادامه داد:‌ در پارک علم و فناوری فارس حدود چهار مرکز رشد شامل مرکز رشد نفت و پتروشیمی، مرکز رشد کشاورزی، مرکز رشد فناوری جامع و مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد.
وی ادامه داد: اخیرا یکی از دغدغه های استان در حوزه IT و ICT است که قرار شد من از 19 دانشگاه و دستگاه هایی مثل اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات، پست بانک، پست، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه پیام نور اطلاعات را دریافت کنم و یک رصد از وضعیت استان در حوزه IT و ICT داشته باشیم و بدانیم وضعیت استان در این حوزه به لحاظ ایجاد فرصت شغلی یا ایجاد اشتغال چیست.
وی اضافه کرد: یک ارزیابی می کنیم تا براساس آن نقشه راهی را برای استان در حوزه IT و ICT ترسیم کنیم و این به دنبال ارتباط صنعت و دانشگاه است.
مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه ها گفت: در پارک علم و فناوری استان حدود 200 شرکت فناور و دانش بنیان وجود دارد، مجموع شرکت های دانش بنیان استان 105 شرکت دانش بنیان است یعنی در کشور رتبه دوم یا سوم را داریم.
رزمجو افزود: البته در اصفهان ما پارک علم و فناوری نداریم و شهرک تحقیقاتی داریم که اگر اصفهان و تهران را کنار بگذاریم پارک علم و فناوری استان در کشور رتبه اول را دارد.
وی ادامه داد: در حوزه بنیاد نخبگان تلاش های خوبی انجام می شود و امروز بنیاد نخبگان استان طرحی به نام شهاب برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر را دنبال می کند و کارهای زیربنایی خوبی در این حوزه انجام می شود.
مشاور استاندار در امور دانشگاه ها گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت کشور استان ها را براساس 24 شاخص ارزیابی می کنند که تعداد تفاهم نامه های بین دانشگاه ها، دستگاه های اجرایی و صنعت، تعداد قراردادها بین دانشگاه ها و صنعت، تعداد شرکت های دانش بنیان، کمیت و کیفیت هفته پژوهش و فناوری، حمایت استانداری به عنوان نماینده دولت در استان از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی از جمله این شاخص ها است که خوشبختانه استان فارس در سال 1395 استان برتر شناخته شد.
رزمجو اظهارکرد: امسال نیز استان فارس براساس شاخص ها به عنوان استان برتر شناخته شد که این نشان دهنده آن است که استان فارس یک مسیر خوبی را طی می کند.
وی ادامه داد: در روز بازگشایی دانشگاه و روز دانشجو همه دانشگاه ها و دانشجویان استان در دانشگاه شیراز دور هم جمع می شوند، در هفته پژوهش و فناوری نمایشگاه برگزار می کنیم و همه دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی و مراکز تحقیقات و پژوهشی دور هم جمع می شوند و جدیدترین دستاوردهای خود را بیان می کنند و سپس مراسم تجلیل داریم.
مشاور استاندار در امور دانشگاه ها یادآور شد: اخیرا دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که حقوق همه افزایش پیدا کند اما در مجلس عده ای گفتند حقوق اعضای هیات علمی افزایش پیدا نکند.
رزمجو افزود: دکتر لاریجانی که برای سخنرانی 22 بهمن به شیراز آمد 30 استاد صاحب نظر از دو دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی خدمت وی در مهمانسرای دولت رسیدند و جلسه خیلی خوبی برگزار شد، رئیس مجلس گفت دانشگاهیان نظر دهند تا براساس آن ما در مجلس مصوب کنیم و این باعث شد هیات علمی ها هم دچار این افزایش حقوق شوند.
وی ادامه داد: اگر حقوق دانشگاهیان افزایش نمی یافت قطعا آسیب به دنبال داشت. نه اینکه هیات علمی برای مسایل مالی کار می کنند اما بالاخره وقتی در مجلس بگویند هیات علمی نیاز نیست افزایش یابد اثراتی به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: هم از مهندس تبادار استاندار فارس تشکر می کنم که شرایط چنین جلسه ای را فراهم کرد و هم از رئیس مجلس تشکر می کنم که واقعا محکم گفت خواسته دانشگاهیان خواسته به حقی است و گفت ما با دانشگاهیان خیلی کم جلسه گذاشته ایم و به نمایندگان استان که حضور داشتند گفت تا می توانید با دانشگاهیان جلسه بگذارید.
مشاور استاندار در امور دانشگاه ها گفت: هفته گذشته در دانشگاه شیراز خانه صنعت و جامعه را افتتاح کردیم و تلاش در تقویت این حوزه است.
رزمجو افزود: از فرمانداران استان خواسته ایم به عنوان رییس ستاد علم و فناوری ارتباط بین دانشگاه ها و صنعت را با محوریت دولت برقرار کنند خوشبختانه امروز تلاش بر این است که در شهرستان ها مراکز رشد و نوآوری را فعال کنیم.
وی ادامه داد: مرکز رشد یک محدودیت هایی دارد اما مرکز نوآوری هر کس هر خلاقیتی دارد می تواند خودش را آنجا پرزنت کند، همچنین امسال مراسم هفته پژوهش را از مرکز استان به شهرستان ها بردیم.

** دانشگاه باید ثروت آفرین باشد
رئیس دانشگاه جهرم نیز در این میزگرد با تاکید بر تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: دانشگاه باید ثروت آفرین باشد و در این راستا جامعه و اقتصاد به قوانین به روز و آنلاین نیاز دارد که باید این مهم توسط مجلس شورای اسلامی محیا و قوانین ناکارآمد اصلاح شود.
مسعود نادریان افزود: نسل چهارم دانشگاهها در دنیا شکل گرفته که بر مبنا آن دانشگاه باید ثروت آفرین باشد و به بازار و صنعت ورود پیدا و در این فرایند جهانی شدن بپیوندند.
رئیس دانشگاه جهرم با بیان این نکته که کارکردهای دانشگاه به طور مشخص در کشور ما تعریف نشده اظهار کرد: کارکرد دانشگاهها باید ماموریت گرا باشد و حوزه تخصصی دانشگاهها از یکدیگر تفکیک شود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید ثروت آفرین باشد تاکید کرد: لازم است که سیاست گذاری در حوزه آموزش عالی تغییر کند به گونه ای که سیاست گذاری ها با هم همخوانی داشته و یک ماموریت کلان برای دانشگاههای استان فارس ترسیم و بین 160 دانشگاه این استان تقسیم شود.
نادریان به مثالی با این عنوان اشاره کرد که همه دانشگاهها استان در نقاط مختلف فارس، فارغ از نیازسنجی در حال تربیت کارشناس کشاورزی هستند در حالی که نباید بدین شکل باشد و این کار باید هدف مند صورت گیرد.
وی ادامه داد: ساختار دانشگاهها باید سیال و به روز باشد و همچنین دستگاههای دیگر نیز باید در کنار دانشگاه و ایده های دانش بنیان قرار گیرند به گونه ای که زمانی که ایده ای تبدیل به تجاری سازی شد باید هماهنگی لازم بین اداراتی مانند گمرک ، مالیات و... وجود داشته باشد که خروجی همه این دستگاهها با هم در یک راستا قرار گیرد که تولید کننده دچار مشکل نشود و نگرانی تامین بازار و... را نداشته باشد هرچند که در دولت تدبیر و امید این گونه هماهنگی ها تا حدودی شکل گرفته که نیاز است افزایش یابد.
رئیس دانشگاه جهرم با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای شکل گیری و افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه اضافه کرد: نیاز است برای ایجاد ارتباط مفید بین دانشگاه و صنعت در همه زمینه ها خصوصا در حوزه علوم انسانی کارهایی انجام شود هرچند که تاکنون اقداماتی انجام شده ولی کافی نیست.

** روش آموزش سنتی برای دانشگاه زیانبار است
رئیس دانشگاه پیام نور فارس نیز در این میزگرد بر ضرورت تغییر و دگرگونی در نحوه ارائه دانش در دانشگاه‌ ها تأکید کرد و گفت: می ‌پذیریم در ارتباط دانشگاه با صنعت هنوز حرکتی جهادی رخ نداده است.
عبدالرسول قرائتی با بیان اینکه آموزش در دانشگاه باید از شکل سنتی خارج شود،‌ گفت: 100 سال پیش آموزش در دانشگاه‌ ها اولین دغدغه بود و پس از آن به امر پژوهش توجه می‌شد و مرحله اجرا و کارآفرینی در مباحث دانشگاهی جایی نداشت؛‌ درحالیکه امروز صحبت از آموزش و پژوهش به‌تنهایی جایگاهی ندارد و نادیده‌گرفتن ثروت‌آفرینی جایگاه ما را در جهان تنزل می‌دهد.
وی با یادکرد سابقه وجود دانشگاه در ایران گفت: این پیشینه علمی برای دانشگاه وظیفه تعریف می‌ کند و از دانشگاه انتظار می‌رود که از حوزه آموزش و پژوهش به سمت فناوری و کارآفرینی برود و برهمین اساس رئیس جمهور کارآفرینی را باعنوان معیاری برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها عنوان کرده است.
رئیس دانشگاه پیام نور فارس با اشاره به معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی امروز خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مشکل جامعه ما بیکاری است و این معضل صدماتی به کل جامعه وارد آورده است که اجتماع را به‌شدت به خطر انداخته است و دانشگاهیان و دانشگاه‌ها در بروز ناهنجاری‌ها مسئول هستند؛‌ زیرا کارآفرینی از وظایف آنان به‌شمار می‌رود.
قرائتی تأکید کرد: گرچه دولت و دانشگاه به فکر رشد علمی و پژوهشی و ارتباط آن با صنعت افتاده‌ است، رشد مورد انتظار هنوز در زمینه کارآفرینی رخ نداده است و ارتباط اضلاع سه‌گانه دولت،‌ دانشگاه و صنعت و ارائه راهکار‌های عملی از ضروریات جامعه امروز است.
وی با بیان اینکه امروزه همه دنیا قبول کرده‌ اند که تصمیم‌گیری‌ها باید علمی باشد، بیان کرد: تجربه آزمون و خطا دیگر معنا ندارد؛ بنابراین اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید برمبنای اصول علمی و کارشناسی باشد.
قرائتی ادامه داد: اگر با معضلاتی همچون بحران آب یا هجوم ریزگرد‌ها مواجه هستیم به دلیل حاکم نبودن مدیریت صحیح و علمی است؛ از‌این‌رو باید آنچه را در آینده رخ خواهد داد از هم‌اکنون پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

**ناکارآمدی قوانین در ارتباط صنعت و دانشگاه
مشاور استاندار در امور دانشگاه ها در بخش دیگری از این میزگرد گفت: راهی نداریم جز اینکه جامعه را دانش بنیان کنیم، نسخه ای که رهبری برای کشور تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان ترسیم کردند نه تنها در حوزه اقتصاد بلکه در کل جامعه درمان کشور ما است یعنی جامعه باید دانش بنیان شود.
رزمجو افزود: اگر ما می خواهیم مسیر واقعی توسعه را طی و به دست یابیم باید دانا باشیم و اگر دانا بودیم قطعا می توانیم توانا باشیم.
وی ادامه داد: باید دانشگاه و دانش را به همه سطوح بیاوریم، امروز مثلث صنعت، دستگاه هایی اجرایی و دانشگاه ها را داریم که دولت در این حوزه نقش نظارتی و حاکمیتی دارد که در کنار این ها یک تعادل بخشی می دهد یا به عبارتی تنظیم کننده است.
مشاور استاندار در امور دانشگاه ها گفت: تا زمانی که مدیر اجرایی ما به دانشگاه باور نداشته باشد این حرف ها هیچ تاثیری ندارد یعنی مدیرکل و رئیس سازمان ما باید در کنار خود متخصصان و صاحب نظران دانشگاهی داشته باشد.
رزمجو اظهارکرد: به عنوان مثال در دانشگاه شیراز حدود 57 بخش تخصصی داریم که همه حوزه ها را شامل می شود و می تواند پاسخگوی نیاز تمامی بخش ها باشند.
مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه ها تاکید کرد: اگر ارتباط بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی خوب تنظیم شود صنعت ما نیز به تبع آن دانش بنیان خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر خیلی از صنایع در کشور اشکال دارند به علت آن است که از دانش بهره نبردند یعنی خوب نتوانستند این صنعت را برمبنای دانش هدایت کنند.
رزمجو یادآور شد: در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی استان نیز تاکید شد آمایش سرزمین یکی از چیزهایی است که می تواند به ما کمک کند، ما براساس آمایش سرزمین باید بدانیم در کجا به دانشگاه نیاز داریم و در کجا نداریم، یکی از کارهای ما ساماندهی آموزش عالی است.
وی ادامه داد: اخیرا مطالعه ای انجام شده که براساس آن نظرسنجی صورت گرفته که مردم به چه کسی بیشتر اعتماد دارند که گروه اولی که مردم به آنان اعتماد داشتند معلمان و استادان دانشگاه بودند.
مشاور استاندار فارس گفت: دولت حمایت زیادی از پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان دارد و تمام تلاش خود را برای حمایت از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه بکار گرفته است.
رزمجو افزود: در حال حاضر حدود 120 محصول در پارک علم و فناوری آماده پرزنت است و باید دستگاه های اجرایی از این محصولات استقبال کنند.
وی ادامه داد: باید ملی بیندیشیم و تا زمانی که هر کس برای شهر، قوم، روستای خودش تلاش می کند مشکلات حل نمی شود، به عنوان مثال یکی از راهکارها که بتوانیم آب را مدیریت کنیم این است که نمایندگان مجلس به صورت استانی انتخاب شوند.
استاد دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه نیز باید بیش از گذشته به میدان بیاید، استاد دانشگاه باید نگاهش با نکاه 10 سال پیش متفاوت باشد، استاد دانشگاه نمی تواند برای خود متصور شود که قرار است یکی دو کلاس درس دهد و یکی دو پایان نامه راهنمایی کند، استاد دانشگاه باید در مسایل جامعه مشارکت داشته باشد یعنی خود روسای دانشگاه های ما به این رسیده اند که باید همه اساتید دانشگاه باید پای کار بیایند.
رزمجو افزود: به همین دلیل بود که رییس جمهوری در جشنواره خوارزمی تاکید کرد من به دانشگاهی پول می دهم که بتواند مشکل محیط زیست و مشکل ریزگرد و آب کشور را حل کند.
وی ادامه داد: اگر به دانشگاهیان اعتماد کردیم قطعا مسیری فراهم می شود که هم می توانیم پاسخ گوی نیازهای جامعه باشیم و هم می توانیم قدم هایی که برداریم که عالمانه باشد.
مشاور استاندار فارس تاکید کرد: باید به دانشگاه توجه کنیم و دانشگاه را به عنوان مرکز تصمیم گیری قرار دهیم.

** مشورت با دانشگاه برای طرح های صنعتی
رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس نیز در بخش دیگری از این میزگرد راهکار پیشرفت در حوزه فناوری و کارآفرینی را بها دادن به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی عنوان و بیان کرد: اگر در پی این هستیم که دانشگاه‌هایی ثروت‌زا و کارآفرین داشته باشیم شایسته است در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی صورت گیرد و وزرات علوم نیز باید بیش از این در این حوزه حمایت و فعالیت کند، برای مثال مشورت با دانشگاه‌ها پیش از اجرای طرح‌های گوناگون پذیرفته‌تر از آن است که پس از ناکارامدی و ناکامی طرح از دانشگاهیان ادله بخواهند.
وی افزود: باید برای ورود پژوهشگران و دانشگاهیان به طرح‌های اجرایی تسهیلات حمایتی تعلق گیرد که در هر صورت از مجریان طرح تحقیقاتی حمایت کند، چه آن طرح به نتیجه موردنظر برسد و چه شکست بخورد.
رئیس دانشگاه پیام نور فارس واردات بی‌رویه را باعث نابودی اشتغال بومی دانست و گفت: با این روند، کارآفرینی درحال نابودی است و اگر هرچه زودتر به فکر جبران نباشیم هر روز بدتر از دیروز خواهد شد.
وی با بیان اینکه نبود مقررات و انضباط در واردات و صادرات سازنده و صنعتگر را به فکر رقابت نمی‌اندازد، عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود در حوزه حمایت از صنعت این است که در این زمینه به‌صورت کارشناسانه برنامه‌ریزی و اقدام نمی‌شود، شفاف‌سازی وجود ندارد و صنعتگران در مرزهایی حرکت می‌کنند که آن‌ها را به رقابت نمی‌کشاند؛ افزون‌بر این انتقاد و پیشنهاد نیز در جامعه پذیرفته نیست و نه مسئولان آن‌ها را می‌پذیرند؛ نه صنعتگران و نه دانشگاهیان.
قرائتی ادامه داد: رسانه‌ ای در این زمینه تأثیرگذار است که انتقاد‌ها را بیان کند و بستر بیان پیشنهاد را فراهم آورد؛ زیرا جامعه را به فکر اصلاح و رشد می‌اندازد.

** مجلس برای اصلاح قوانین اقدام کند
رئیس دانشگاه جهرم نیز در بخش دیگری از سخنان خود دستیابی به ارتباط صنعت و دانشگاه را نیاز به مدیریت جهادی دانست و گفت: بسیاری از قوانین ما در حوزه صنعت و دانشگاه و رابطه مابین این دو ناکارآمد است که نیاز است، مجلس برای حمایت از تولیدات داخلی ،علم و فناوری و... قوانین را اصلاح کند.
نادریان افزود: ثبات مدیریتی در کشور ما نیز یکی از عواملی است که نمی گذارد ارتباط بین صنعت ، دانشگاه ، کارآفرینی و تولید ثروت در دانشگاهها شکل بگیرد.
وی با تاکید بر به روز بودن قوانین مجلس تصریح کرد: در دوره کنونی قوانین آنلاین نیاز جامعه و اقتصاد امروز است و نیاز احساس می شود که مجلس تصویب قانون های کارآمد در همه حوزه ها را در دستور کار خود قرار و دهد و قوانین ناکارآمد را اصلاح کند.

** گام رو به جلو فارس در ارتباط صنعت و دانشگاه
مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه ها در ادامه این میزگرد گفت: در بحث ارتباط صنعت و دانشگاه وضعیت استان فارس در مقایسه با استان های دیگر وضعیت خوبی است، حداقل در دولت تدبیر و امید، فارس وضعیت خوبی دارد.
رئیس دانشگاه پیام نور فارس نیز در بخش دیگر از سخنان خود عملکرد دانشگاه پیام نور استان فارس را در حوزه کار آفرینی و تقویت ارتباط با صنعت طی یک سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این راستا مراکز رشد و نوآوری راه‌اندازی شده است که 9هسته فناور در این مرکز فعالیت می‌کنند؛ همچنین راه‌اندازی دفتر علم و صنعت در شهرک صنایع شیمیایی و برگزاری جشنواره‌ها و استارت‌آپ‌ها از دیگر اقدامات این دانشگاه به‌شمار می‌رود که دستاورد آن رسیدن دو استارتاپ به مرحله تجاری‌سازی است.
قرائتی همچنین از راه‌اندازی دو مرکز ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان در شیراز و استهبان یاد کرد و افزود: علاوه‌بر این برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) در مراکز و واحد‌های دانشگاه پیام نور صورت گرفته است؛ همچنین در این راستا با واحد‌های صنعتی استان در راستای اشاعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی همکاری‌هایی انجام می‌شود.
وی ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارتباط با صنعت و حمایت از طرح‌های ابتکاری دانشجویان با محوریت کارآفرینی و تقویت ارتباط با صنعت را از دیگر اقدامات این دانشگاه برشمرد.
رئیس دانشگاه پیام نور فارس به ارتباط با صندوق‌های مالی برای اخذ تسهیلات مالی نیز اشاره کرد و از انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری بین دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی، نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی به منظور تسهیل فرایند کارٰارینی و اشتغال دانشجویان یاد کرد.
قرائتی حضور دانشگاه پیام نور را در برگزاری جشنواره ایده در دانشگاه‌های کشور، از دیگر عوامل موفقیت و کارآفرینی این دانشگاه برشمرد و برآیند این جشنواره را بدین‌شرح توضیح داد: دانشگاه پیام نور با ارائه 1600 ایده و 191 ایده برگزیده با اختلاف بسیار مقام اول را در میان دانشگاه‌های کشور کسب کرده است.
رئیس دانشگاه جهرم در ادامه این میزگرد اقدامات انجام شده در دانشگاه جهرم را برای نزدیکی ارتباط صنعت و دانشگاه اینگونه تشریح کرد: در تلاش هستیم بزودی سه هزار هکتار زمین در جهرم را زیر کشت لیموترش و همچنین ده هکتار را برای کشت گیاهان دارویی اختصاص دهیم و همینطور قراردادی با یک شرکت اتریشی منعقد شده که 25 مگابایت نیروگاه را در جهرم احداث کند.
نادریان اظهار کرد: دانشگاه جهرم می تواند در آینده برق جهرم را تولید کند و این اقدامات در جهت هدایت این دانشگاه به سمت دانشگاه ثروت آفرین بوده که انجام شده است.
وی افزود: شهرک دانشگاهی در جهرم ساخته شده و 18 پروژه عمرانی در این مکان احداث شده و کلیه فعالیت های عملی دانشگاه را به این محل انتقال داده شده است.
نادریان به برگزاری بزرگداشت علامه حکیم خفری در چهارشنبه هفته جاری نیز اشاره کرد که با حضور مسولان کشوری و استانی در جهرم انجام خواهد شد.
9254/7375/9873
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.