مهندس حمید رضا دهقانی شنبه در حاشیه بازدید استاندار فارس از سدرودبال و تصفیه خانه این سد افزود: آبگیری سد رودبال در جنوب شرقی استان فارس، دراسفند سال گذشته انجام شد و این سد در فروردین 96 به مرحله سرر ریز رسید.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس اضافه کرد: طرح تصفیه خانه این سد آب شرب شهرهای داراب، زرین دشت، جنت شهر و روستاهای تحت پوشش را تامین می کند.
به گفته دهقانی این طرح در زمینی به مساحت 9 هزار متر مربع در حاشیه داراب و در ضلع جنوبی سد رودبال واقع شده و حجم آب تخصیصی از سد رودبال برای شرب به طور متوسط در یک سال، 18 میلیون متر مکعب آب را در بر می گیرد.
استاندارفارس و جمعی از مسئولان استانی اخیرا از سدرودبال و طرح تصفیه خانه آب شرب شهرهای داراب، زرین دشت، جنت شهر و روستاهای تحت پوشش از سد رودبال بازدید کردند.
مهندس اسماعیل تبادار دربازدید از طرح تصفیه خانه آب شهرهای داراب،زرین دشت وروستاهای تحت پوشش، با تاکید بر اهمیت و کیفیت مناسب آب شرب، از اجرای عملیات ساختمانی و تهیه، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات برقی و مکانیکی این طرح ابراز رضایت کرد.
استاندار فارس افزود: بهبود کیفیت آب شرب از طریق تصفیه خانه ها از جمله الزامات فعالیت آبرسانی است و خوشبختانه در این طرح ازفناوری روزدنیا درتصفیه آب استفاده شده است.
رودخانه رودبال از ارتفاعات جنوبی نی ریز ئ استهبان سرچشمه می گیرد و به سمت داراب در جریان است و بر روی این رودخانه در 20 کیلومتری شمال شهر داراب و 45 کیلومتری جنوب شرقی استهبان سد رودبال احداث شده است.
هدف اولیه احداث سد ، تامین آب مورد نیاز کشاورزی دشت داراب بود اما به دلیل وضعیت خاص منابع زیرزمینی و عدم وجود گزینه های مطمئن در دراز مدت ، مقرر شد بخشی از آب شرب و صنعت استهبان وفسا و تعدادی از شهرک ها و روستاهای مسیر نیز تامین شود.
سد مخزنی رودبال از نوع خاکی سنگ ریزه ای با هسته رسی مایل است، طول تاج 480 متر، ارتفاع از پی 82 متر و حجم مخزن نیز 82 میلیون متر مکعب است.
از اهداف دیگر پروژه تنطیم و کنترل جریانهای نابهنگام و سیلابهای رودخانه رودبال، بهبود سطح زیر کشت شش هزار هکتار از اراضی دشت مرکزی داراب و تامین قسمتی از آب شرب شهرستان های محل اجرای پروژه است.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.