به گزارش ایرنا، یعقوب مهندس روز شنبه در نشست شورای کشاورزی استان فارس در شیراز، با اشاره به تاریخچه ورود آنفلوآنزای مرغی به کشور به وسیله پرندگان مهاجر بیان داشت: همیشه در ارتباط با آنفلوآنزای مرغی، منطقه خطر در شمال استان فارس و در مرز شهرستان آباده بوده است، زیرا در این شهرستان تراکم مرغداری زیاد است.
وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات موجود، بحث تراکم واحدهای تولیدی است که باید با حفظ ظرفیت از میزان این تراکم کاسته شود و برخی از شهرستان های فارس توانایی این کار را دارند.
مهندس افزود: یکی از راهکار هایی که در بحث مقابله با این بیماری می توانست به ما کمک کند، بحث قرنطینه شهرستان آباده بود، این موضوع را با مرغداران آباده در میان گذاشتیم و آنها با ما همکاری کردند و این کار باعث شد عامل بیماری به واحدهای صنعتی استان وارد نشود.
وی بیان کرد: این اداره کل دارای چهار پست قرنطینه در شهرستان های داراب، نی ریز، لارستان و آباده است که پست قرنطیه آباده پست قرنطینه اصلی در استان است و پیشنهاد می کنیم در صورت امکان در 2 نقطه ممسنی و بوانات نیز پست قرنطینه ایجاد شود.
مهندس، به پاره ای از فعالیت های این اداره کل برای مقابله با آنفلوآنزای مرغی اشاره کرد و گفت: درکشتارگاه ها، نیروهای متخصص دامپزشکی حضور دارند و بر روند کار نظارت می کنند، همچنین بیشتر اماکنی که مبادرت به عرضه مرغ زنده می کردند تعطیل شده اند و تعداد اندکی هم که باقی مانده باید با آنها برخورد قانونی صورت گیرد.
او گفت: با توجه به حساسیت این موضوع و اهمیت مقابله با این بیماری، در تمام شهرستان های فارس برای مرغداران کلاس های آموزشی برگزار کردیم و در برخی مناطق عشایرنشین که از امکانات لازم برخوردار بودند برای عشایر نیز این کلاس های آموزشی برپا شد.
مدیرکل دامپزشکی استان فارس اضافه کرد: آزمایشگاه های این اداره کل از جمله آزمایشگاه های معتبر است که نتایج آن مورد قبول سازمان دامپزشکی کشور است و ما تا کنون آزمایش های لازم را از طیور انجام داده ایم.
مهندس افزود: با وجود این پیشگیری ها، در کانون های روستایی و در واحدهای ویژه پرورش مرغ های بومی، در بهمن ماه سال 95 در روستای کمال آباد ارسنجان، روستای ده میان لارستان و روستای نعیم آباد پاسارگاد بیماری آنفلوآنزای مرغی مشاهده و با کمک مسئولان محلی این کانون ها معدوم شد.
او اظهار کرد: در سال 96در یک واحد پرورش غیرمجاز بوقلمون در شهرستان مرودشت این بیماری مشاهده که بی درنگ نسبت به معدوم کردن آن اقدام شد.
وی ادامه داد: همچنین در سال جاری در چهار راه مشیر شیراز در مکانی که به کوچه زغالی ها شناخته شده و شمار زیادی از واحدهای پرنده فروشی مستقر است، بیماری آنفلوآنزای مرغی مشاهده و پرندگان آلوده به این بیماری معدوم شدند.
او بیان کرد: در پیوند با این بیماری در گام نخست، حفظ بهداشت و سلامتی صنعت طیور مهم است و در کنار این موضوع بحث انتقال این بیماری از پرنده به انسان نیز حائز اهمیت است که در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این مساله ورود پیدا کرده است.
این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با ارایه آماری از مشاهده این بیماری در کشور اظهار داشت: در سال 96 نسبت به سال 95 افزایش کانون آلوده در بحث آنفلوآنزای مرغی را در کشور شاهد بودیم، در سال جاری، 497 کانون بیماری در کشور تشخیص داده شد که متاسفانه بیشتر این کانون ها مربوط به واحدهای صنعتی است، 250 واحد کانون آلوده مربوط به واحد مرغ تخمگذار، حدود 100 واحد مربوط به سایر مرغ ها و حدود 140 کانون مربوط به مرغ بومی بود.
وی ادامه داد: این بیماری در سال 96 در کانون های پرورش مرغ بومی کمتر دیده شده اما بیشتر واحدهای صنعتی درگیر این بیماری شدند و در میان استان ها استان قم بیشترین کانون بیماری بوده است.
مهندس افزود: در سال 95 حدود 12 میلیون قطعه مرغ آلوده در کشور معدوم اما در سال 96بیش از 20 میلیون مرغ تخمگذار معدوم شد.
بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است، این نوع آنفلوآنزا یکی از بیماری های به شدت واگیر و کشنده در پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول های مخاطی و به ویژه دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ایجاد می شود.
این بیماری در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند، این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.
از اوایل دهه 60 میلادی تاکنون موارد متعددی از این بیماری در بین طیور اهلی بسیاری از کشورها گزارش شده ولی بیشترین تنوع ویروس های آنفلوآنزای پرندگان دربین پرندگان وحشی به ویژه پرندگان آبزی راسته اردک سانان مانند اردک، غاز، قو و پرندگان کرانه زی مشاهده شده است.
9254 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.